دادگاه انقلاب سنندج: برگزاری جلسه رسیدگی به اتهام های هوشمند علیپور

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های هوشمند علیپور در دادگاه انقلاب سنندج برگزار شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز گذشته ۳۱ شهریورماه ۹۹ جلسه جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های هوشمند علیپور، کنشگر سیاسی، در شعبه دوم دادگاه انقلاب سنندج برگزار شد.

اتهام‌های آقای علیپور در این جلسه دادگاه «اقدام علیه امنیت ملی  و بغی» بوده است.

حکم اعدام هوشمند علیپور توسط دیوان عالی کشور در ۲۵ شهریور ماه امسال نقض شده بود.

هوشمند علیپور، زندانی سیاسی کُرد، روز جمعه ۱۲ مردادماه ۱۳۹۷، در نزدیکی شهر سقز در استان کردستان توسط نیروهای امنیتی به ظن مشارکت در حمله نظامی به یک پایگاه امنیتی در شهرستان سقز بازداشت شده و روز ۲۳ شهریورماه ۱۳۹۷، در شعبه‌ دوم بازپرسی دادسرای سنندج به اتهام «بغی» تفهیم اتهام شده بود. وی پس ازقریب به ۴ ماه بازجویی در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنندج روز دوشنبه ۲۸ آبان‌ماه ۱۳۹۷، به زندان مرکزی سقز منتقل شد.

هوشمند علیپور از اعضای حزب «پارت آزادی کُردستان» بوده‌ و زمانی که برای فعالیت تبلیغی از کُردستان عراق وارد ایران شده بود، در کمین نیروهای امنیتی گرفتار و بازداشت شد.

این شهروند کُرد ۲۶ ساله اهل شهرستان سردشت آذربایجان غربی، پس از بازداشت با گذشت بیش از دو ماه بدون داشتن وکیل یا ملاقات با خانواده در اداره اطلاعات شهر سنندج نگهداری شد.

نیروهای اداره اطلاعات به علی ساکنی وکیل هوشمند علیپور گفته‌بودند «بر اساس (تبصره) ماده ۴۸ آیین دادرسی تا تحقیقات تمام نشود، هیچ کس نمی‌تواند با این زندانی سیاسی ملاقات کنند».

هوشمند علیپور در تاریخ ۱۰ شهریورماه موفق شد با خانواده‌اش یک تماس تلفنی بگیرد. او در خلال این تماس گفت که ابتدا او و محمد استادقادر به بازداشتگاه مرکزی بانه منتقل شده بودند و در آنجا برای دادن اعتراف تحت شکنجه قرار گرفته‌اند. او به خانواده‌اش گفته بود که فقط به خاطر رهایی از شکنجه بیشتر اعتراف کرده است.

هوشمند علیپور همچنین گفته بود که در روز ۹ شهریور با یک وکیل تسخیری ملاقات داشته و اکنون به بازداشتگاه مرکزی سنندج منتقل شده است. این در حالی است که مسئولان به دو وکیلی که خانواده هوشمند علیپور انتخاب کرده‌اند اجازه ملاقات نداده‌ بودند.

خانواده‌ او اولین بار در آبان‌ماه ۱۳۹۷، توانستند در محل بازداشتگاه اداره اطلاعات سپاه سنندج به صورت کوتاه وی را ملاقات کنند.

در تاریخ ۱۶ مردادماه ۱۳۹۷، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اقدام به پخش برنامه‌ای کرد که در آن هوشمند علیپور و محمد استاد قادر که با هم دستگیر شده بودند، به نقش خود در حمله به یک پایگاه امنیتی واقع در سقز اعتراف ‌کردند که این حمله خسارت مالی به پایگاه را در پی داشت. اما خانواده‌های آنها گفته‌ بودند که اعترافات در نتیجه‌ شکنجه صورت گرفته و آن‌ها اقدام مسلحانه‌ای انجام نداده‌اند.

وزارت اطلاعات به دنبال دستگیری هوشمند علیپور و محمد استادقادر ادعا کرد که اعضای «گروهک‌های تجزیه طلب و تکفیری» که به یک پایگاه امنیتی در سقز حمله کرده بودند، بازداشت شده‌اند.

در روز ۱۸ مردادماه همان سال، حزب آزادی کردستان ایران (پاک)، که در اقلیم کردستان عراق مستقر است و علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های مسلحانه انجام می‌دهد، با انتشار اطلاعیه‌ای مسئولیت حمله را به عهده گرفت.این بیانیه اظهار داشته است که هوشمند علیپور و محمداستادقادر پس از اقدام برای نجات مجروحان که در حمله شرکت داشتند، بازداشت شدند.

خانواده هوشمند علیپور گفته بود‌ند که او عضو حزب آزادی کردستان بوده است اما در عملیات مسلحانه شرکت نداشته و به منظور فعالیت‌های سیاسی نظیر اطلاع رسانی درباره‌ی حزب آزادی کردستان در میان کردهای ایران به کشور وارد شده بود.

روز چهارشنبه ۲۸ شهریورماه همان سال، هژارعلیپور برادر هوشمند علیپور طی نامه ای جزییات دستگیری برادرش توسط نیروهای اداره اطلاعات را منتشر کرد.وی در این نامه به اعمال شکنجه و گرفتن اعترافات اجباری زیر شکنجه از برادرش پرداخت.

پخش اعترافات اجباری هوشمند علیپور و محمد استاد قادر از تلویزیون و ناآرامی‌های کردستان، نگرانی بابت صدور احکام سنگین برای این دو زندانی کُرد را افزایش داده به گونه ای که سازمان عفو بین‌الملل در همین خصوص بیانیه‌ای منتشر کرده‌بود.

در راستای همین پرونده، روز یکشنبه ۸ تیرماه ۱۳۹۹، علی ساکنی وکیل مدافع هوشمند علیپور زندانی سیاسی محکوم به اعدام، با ورود به منزل شخصی وی توسط نیروهای امنیتی در شهر سقز بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شد.

بە گفتە یک منبع مطلع، علی ساکنی وکیل دادگستری، به اتهام «تبلیغ علیە نظام» از طریق افشای اسرار پروندە موکلش هوشمند علیپور زندانی سیاسی محکوم به اعدام، بازداشت شده بود.

«علی ساکنی» روز چهارشنبە ۱۱ تیرماه ۱۳۹۹، از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج بە سقز منتقل شدە و پروندە او در شعبە سوم بازپرسی سقز در جریان بود.

این وکیل دادگستری روز دوشنبه ۱۶ تیرماه ۱۳۹۹، با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان سقز آزاد شد.

«علی ساکنی» وکیل دادگستری روز یکشنبه ۱۹ مردادماه ۱۳۹۹، دوباره بازداشت و به زندان مرکزی سقز منتقل شد.

بر اساس گفته یک منبع آگاه، «علی ساکنی» از بابت اتهام «جاسوسی» مورد تفهیم اتهام قرار گرفته بود.

پروندە «علی ساکنی» در شعبە ٣ دادسرای عمومی و انقلاب سقز در جریان بوده و قرار وثیقە وی بە بازداشت موقت تبدیل شد.

محمد استاد قادر، زندانی سیاسی که به همراه هوشمند علیپور روز۱۲ مرداد ماه ۱۳۹۷، به اتهام عضویت در حزب  «پارت آزادی کُردستان» دستگیر و در جریان بازداشت مورد اصابت گلوله قرار گرفته و زخمی شده بود، پس از تحمل یک سوم دوران حبس، ساعت ۹ شب دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۹، از زندان مرکزی سنندج آزاد شد.

طی سال‌های گذشته فعالان و سازمان‌های حقوق بشری در داخل و خارج از کشور خواستار رعایت قوانین بین‌المللی در خصوص دادرسی عادلانه و همچنین دسترسی متهمان در بازداشت به وکیل و پایان دادن به آزار و اذیت زندانیان برای اخذ اعترافات اجباری شدند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل