زندان قرچک ورامین: ضرب و شتم گلرخ ابراهیمی ایرایی و زهرا صفایی

گزارش های رسیده به کمپین حاکی است که گلرخ ابراهیمی ایرایی و زهرا صفایی دو زندانی سیاسی که در زندان قرچک ورامین دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند از سوی زندانیان خطرناک مورد حمله قرار گرفتند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شب دوشنبه ١٢ آبان‌ماه ۹۹ گلرخ ابراهیمی ایرایی و زهرا صفایی دو زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین زنان زندانی سیاسی گلرخ ابراهیمی و زهرا صفایی مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفتند.

یک منبع مطلع در این باره به کمپین گفت: «رئیس زندان قرچک ورامین، مهدی محمدی و معاونش زنی به نام میرزایی زنان زندانی با جرائم خطرناک را تحریک کردند تا با ایجاد درگیری های ساختگی، زمینه قتل این دو زندانی سیاسی گلرخ ابراهیمی و زهرا صفایی را فراهم کنند».

«گلرخ ابراهیمی ایرایی» به همراه همسرش «آرش صادقی» ۱۵ شهریور ۱۳۹۳، از سوی «قرارگاه ثارالله اطلاعات سپاه» بازداشت شد. پس از بازداشت، دادسرای شهید مقدسی برای «گلرخ ابراهیمی ایرایی» وثیقه ای به مبلغ ۸۰ میلیون تومان به جرم فعالیت های فیسبوکی تعیین کرد. این فعال سیاسی نیز پس از تحمل حدود سه هفته بازداشت در بند دو الف سپاه در ۵ مهر ماه ۱۳۹۳ با تودیع وثیقه آزاد شد. ولی بعدتر در اردیبهشت‌ماه ۹۴ به اتهام «توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام» در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به شش سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تایید شد و سپس با احتساب کاهش حبس به مناسبت عید نوروز ۱۳۹۶، حکم او به ۳۰ ماه تقلیل یافت.

گلرخ ابراهیمی ایرایی، روز دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۸، با پایان دوران محکومیت، با قرار کفالت و تا زمان تعیین تکلیف در پرونده جدیدش به صورت موقت از زندان اوین آزاد شد.

پیش‌تر شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی ایمان افشاری، آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی، دو فعال مدنی را در پرونده‌ای مشترک که سال ۹۷ در زندان برای آن‌ها باز شده‌بود، با اتهام “اهانت به بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری” به ۲ سال و یک‌ماه حبس تعزیری و در خصوص اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک‌سال و نیم زندان محکوم کرده‌بود.

روز شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸، ماموران امنیتی بدون ارائه حکم قضایی گلرخ ابراهیمی ایرایی را در منزل مسکونی‌اش در تهران بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

زهرا صفایی و دخترش پرستو معینی به همراه فروع تقی پور  و مادرش نسیم جباری در ۵ اسفندماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شدند. نسیم جباری در آستانه نوروز با تامین قرار وثیقه از زندان آزاد شد و زهرا صفایی نیز در تاریخ ۸ تیرماه با تامین قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان قرچک ورامین آزاد شده بود.

از میان این افراد پرستو معینی و فروغ تقی پور نیز کماکان در زندان قرچک ورامین نگهداری می‌شود.

اتهام این شهروندان “همکاری با سازمان مجاهدین خلق ایران” عنوان شده است.

زهرا صفایی قبل تر نیز بارها سابقه بازداشت و زندان را در کارنامه خود داشت. خانم صفایی در سال ۸۵ بازداشت و مدتی بعد آزاد شده بود و در دهه شصت نیز مدتی به عنوان فعال سیاسی در زندان بود.

پدر زهرا صفایی نیز در سال ۶۰ به اتهام «هواداری از سازمان مجاهدین خلق ایران» اعدام شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل