زنده‌یادان، پروژه‌ای برای مستندسازی نقض حقوق بشر در کردستان

با گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب ایران و سرکوب کردهای ایران توسط حکومت جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد.

 دیاکو مرادی، روزنامه‌نگار، فعال حقوق بشر است. او اخیرا پروژه‌ای به نام «نه‌مران» (زنده‌یادان)، با هدف مستند کردن نقض حقوق بشر و جمع‌آوری اسناد و شواهد اعدام شدگان در کردستان ایران در راستای تحقیق دادخواهی  راه‌اندازی کرده است.

وب‌سایت نه‌مران (زنده یاران) با جمع‌آوری، مستندسازی و ثبت موارد نقض حقوق بشر می‌کوشد تا در نهایت با استناد به شواهد و مدارک مستدل توسط تیمی متشکل از حقوق‌دان‌ها و وکلای بین‌المللی، علیه جنایت‌های حکومت جمهوری اسلامی در مراجع قضایی بین‌المللی و دادگاه‌های حقوق بشر اقدام به طرح دعاوی کند.

به گفته دیاکو مرادی جمهوری اسلامی در موارد متعددی سعی داشته اطلاعات و حتی هویت قربانیان را از بین ببرد و از این‌ رو ثبت وقایع و نقض حقوق بشر بسیار حائز اهمیت است و روشن شدن حقیقت قدمی در راه آگاهی‌رسانی و بلند کردن صدای دادخواهی مردم است.

مرادی به زمانه گفته است که مستند‌سازی با آشکار کردن لایه‌های جنایت که حکومت بیشتر از چهار دهه تلاش کرده آنها را پنهان کند، ابعاد بزرگ این جنایات را هرچه بیشتر نمایان می‌کند.

او در ادامه گفته: «ارائه دادن این پرونده‌ها به دادگاه‌های حقوق بشر، نیازمند مستندسازی دقیق اطلاعات و هویت قربانیان است.»

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل