برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده نجف (کاوه) مهدی‌پور، روزنامه‌نگار کُرد

پرونده نجف (کاوه)مهدی‌پور، روزنامه‌نگار کُرد و صاحب‌ امتیاز نشریه تعلیق شده «باختر زمین» در دادگاه انقلاب ایلام رسیدگی شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام های نجف (کاوه) مهدی‌پور، روزنامه نگار کُرد ساکن دره شهر امروز یکشنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۰، در شعبه یک دادگاه انقلاب ایلام به ریاست قاضی تیموری‌کیا برگزار شده است.

آقای مهدی پور از بابت اتهام های “تبلیغ علیه نظام”، ارتباط با رسانه‌های خارج از کشور” و “توهین به رهبری” محاکمه شده است.

یک منبع مطلع در خصوص نحوه برگزاری دادگاه رسیدگی به کمپین گفته است: قاضی به او فرصت دفاع نداده و گفته است تنها می‌تواند اظهار ندامت کند.

این روزنامه نگار کُرد روز سه شنبه ۲۸ اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شده بود.

نجف (کاوه) مهدی‌پور، روزنامه‌نگار ساکن دره شهر، عصرگاه روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، به بند قرنطینه زندان این شهر منتقل شد.

آقای مهدی پور، پس از پایان مراحل بازجویی و تفهیم اتهام روز سه شنبه ۱۸ خردادماه ۱۴۰۰، با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی به صورت موقت از زندان دره شهر آزاد شد.

نجف (کاوه) مهدی‌پور، روزنامه‌نگار و صاحب‌ امتیاز نشریه تعلیق شده «باختر زمین» پیشتر نیز سابقه احضار، بازداشت و محکومیت داشته است.

این روزنامه نگار، پیش از این در روز سه‌شنبه ۶ اسفندماه ۱۳۹۸، با پایان دوران محکومیت یک‌ سال حبس تعزیری از زندان دره شهر آزاد شده بود.

دادگاه انقلاب ایلام در روز سه‌شنبه ۱۳ شهریورماه ۱۳۹۷ این شهروند را از بابت اتهام های «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» به تحمل یک‌سال حبس تعزیری محکوم کرد.

آقای مهدی‌پور، روز شنبه ۱۱ خردادماه ۱۳۹۸، جهت اجرای حکم به زندان شهرستان دره‌شهر منتقل شده‌بود .

او پس از یک درگیری لفظی با رئیس کل زندان‌های ایلام، روز پنج‌شنبه ۷ شهریور ماه ۱۳۹۸، به زندان مرکزی ایلام منتقل شد.

این روزنامه نگار، در روز سه‌شنبه ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۸، به دلیل مشکلات حاد تنفسی از زندان ایلام به بیمارستان مصطفی خمینی ایلام منتقل شد.

آقای مهدی‌پور، پس از ابتلا به مشکل حاد تنفسی با موافقت مقامات قضایی به زندان محل سکونت خود در شهرستان دره‌شهر بازگردانده‌شد.

شعبه اول دادگاه انقلاب ایلام روز سه‌شنبه ۱۳ شهریورماه ۱۳۹۷ این روزنامه‌نگار را به اتهامات «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» به تحمل یک‌سال حبس تعزیری محکوم کرد.

این حکم روز دوشنبه ۲ اردیبهشت‌ ماه ۱۳۹۸، در شعبه پنجم دادگاه تجدیدنظر ایلام عیناً تأیید شد.

نجف (کاوه) مهدی‌پور صاحب‌امتیاز و مدیر مسئول دوهفته‌نامه‌ تعلیق‌شده‌ «باختر زمین» بود که پس از انتشار مقالات انتقادی از سران‌ جمهوری اسلامی در رابطه با نقض حقوق بشر در ایران تعطیل شد.

 

نویسنده
رحیم الیاسی

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل