عفو بین الملل خواستار توقف اجرای حکم اعدام بهاالدین قاسم‌زاده شد

عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای خواستار توقف اجرای حکم بهاالدین قاسم‌زاده، کودک_مجرم محکوم به اعدام شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سازمان عفو بین الملل از مقامات ایران خواسته فورا اجرای حکم اعدام بهاالدین قاسم‌زاده را که در زمان وقوع جرم تنها ۱۵ سال سن داشته متوقف کنند.

این سازمان بین المللی اعمال مجازات اعدام علیه کسانی که در زمان وقوع جرم کودک بوده‌اند را نقض فاحش حقوق بین‌الملل و تعهدات ایران تحت کنوانسیون حقوق کودک و نیز میثاق‌ بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی دانسته است.

بر اساس بیانیه عفو بین الملل بهاالدین قاسم‌زاده در آذر ماه سال ۱۳۸۸ دستگیر شد و بیش از ۱۰ سال است که در صف اعدام به سر می‌برد.

در این بیانیه آمده است:حکم محکومیت و اعدام این شهروند در پی محاکمه‌ای غیرمنصفانه در خرداد ماه سال ۱۳۹۱ توسط یک دادگاه کیفری در ارومیه صادر شد و در مهر ماه سال ۱۳۹۲ توسط دیوان عالی کشور تایید شد.

متن کامل بیانیه سازمان عفو بین الملل در خصوص توقف اجرای حکم اعدام بهاالدین قاسم‌زاده به شرح زیر است:

اعدام قریب‌الوقوع بهاالدین قاسم‌زاده را که در هنگام وقوع جرم ۱۵ ساله بوده و شکنجه شده متوقف کنید

مقامات ایران باید فورا اعدام بهاالدین قاسم‌زاده را که در زمان وقوع جرم تنها ۱۵ سال سن داشته متوقف کنند. مقامات ایران برنامه‌ریزی کرده‌اند که حکم اعدام او را فردا صبح (یکشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۰) در زندان ارومیه به اجرا بگذارند. اعمال مجازات اعدام علیه کسانی که در زمان وقوع جرم کودک بوده‌اند نقض فاحش حقوق بین‌الملل و تعهدات ایران تحت کنوانسیون حقوق کودک و نیز میثاق‌ بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است.

بهاالدین قاسم‌زاده در آذر ماه سال ۱۳۸۸ دستگیر شد و بیش از ۱۰ سال است که در صف اعدام به سر می‌برد. بنابر اطلاعات دریافت شده توسط فعالان حقوق بشر، حکم محکومیت و اعدام او در پی محاکمه‌ای غیرمنصفانه در خرداد ماه سال ۱۳۹۱ توسط یک دادگاه کیفری در ارومیه صادر شد و در مهر ماه سال ۱۳۹۲ توسط دیوان عالی کشور تایید شد. بخشی از ادله‌ی محکومیت وی شامل «اعترافاتی» می‌شود که بنا به گفته بهاالدین قاسم‌زاده از طریق شکنجه در بازداشت‌گاه پلیس آگاهی ارومیه از وی گرفته شده است. وی در دوران بازجویی از دسترسی به وکیل نیز محروم بوده است.

حکومت جهوری اسلامی ایران یکی از آخرین کشورهای جهان است که همچنان از مجازات اعدام علیه افرادی که به هنگام وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند استفاده می‌کند، امری که ناقض تعهدات این کشور تحت میثاق‌ بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و نیز کنوانسیون حقوق کودک است. مقامات ایران در سال میلادی ۲۰۲۰، تنها کشوری بودند که اقدام به اعدام کسانی کردند که در زمان وقوع جرم کودک بودند و حداقل ۳ نفر را که در زمان وقوع جرم کودک بودند اعدام کردند.

ده‌ها فرد که در زمان وقوع جرم کودک بوده‌اند همچنان در صف اعدام به سر می‌برند. ایران در سال ۲۰۲۰ حداقل ۲۴۶ نفر را اعدام کرد و به این ترتیب در جایگاه شرم‌آور دومین مجری بزرگ اعدام در جهان قرار دارد.

سازمان عفو بین‌الملل با مجازات اعدام در همه موارد و بدون استثنا مخالف است، صرف نظر از اینکه متهم چه کسی است، طبیعت و شرایط وقوع جرم چه بوده، فرد بیگناه است یا گناهکار و یا از چه روشی برای اعدام استفاده می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل