اعدام دو زندانی در زندان قم

اجرای حکم اعدام دو زندانی به‌ نام‌های محمدحسن اقدامی و ابراهیم افراشته، که با اتهامات مرتبط با مواد مخدر پیشتر به اعدام محکوم شده بودند در زندان قم به اجرا درآمد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ صبح روز چهارشنبه، ۱۳ مرداد ماه، حکم اعدام دو مرد در زندان مرکزی قم به اجرا درآمد. هویت این دو زندانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» پیشتر به اعدام محکوم شده بودند به اجرا درآمد.

سازمان حقوق بشر در اینباره نوشت «این دو زندانی از ۶ سال پیش بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند. محمدحسن دارای یک فرزند بود و سال گذشته و اوایل امسال دو بار به انفرادی منتقل شده بود اما به دلایلی حکم اجرا نشد و به بند بازگشت».

اعدام این دو زندانی تا لحظه تنظیم این خبر، از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

اجرای مجازات اعدام در ایران همواره به عنوان یکی از شاخصه های مهم نقض حقوق بشر در ایران و جهان مطرح است.

در طول سالیان متمادی از جمله موارد طرح شده نقض حقوق بشر در گزارش‌های گزارشگران ویژه حقوق بشر در ایران اشاره به اجرای احکام اعدام در ایران بوده است.

قطعنامه‌های سازمان ملل متحد برای توقف مجازات اعدام به عنوان اولین قدم برای لغو کامل آن، اولین بار در سال ۲۰۰۷ و دومین بار سال ۲۰۰۸ در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید. دبیرکل سازمان ملل نیز در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ طی گزارشی آخرین تحولات مربوط به توقف و لغو اعدام در کشورهای مختلف را به مجمع عمومی ارائه کرد. در این قطعنامه‌ها ضمن تاکید بر توقف مجازات اعدام، گفته شده مجرم، به اعتبار انسان بودن، دارای حق حیات و بسیاری حقوق دیگر است و قانونگذار و سیستم قانونگذاری، حق سلب این حقوق را از فرد به صرف مجرم بودن و ارتکاب جرم ندارد. دومین پروتکل الحاقی به میثاق بین المللی حقوق سیاسی اجتماعی درباره لغو مجازات اعدام نیز سال ۱۹۸۹ به تصویب مجمع عمومی رسید.

ایران از نخستین کشورهای امضاکننده‌ اعلامیه‌ جهانی حقوق بشر است اما حکومت اسلامی به اجرای آن در کشور احترام نمی گذارد. با این‌ حال پس از گذشت نزدیک به هفتاد سال از این رویداد تاریخی، بنا به گفته ارگان های بین‌المللی حقوق بشر از جمله‌ کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد، دیده ‌بان حقوق بشر، سازمان عفو بین‌الملل، گزارشگران بدون مرز، جامعه‌ دفاع از حقوق بشر در ایران، رژیم اسلامی در زمینه حقوق بشر و اعدام ها بدترین و جنایت کارانه ترین کارنامه را در سطح جهانی دارد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل