روز جهانی معلم و بیانیه ای به مناسبت آزادی معلمان زندانی و در بند کردستان

انجمن صنفی معلمان کردستان طی بیانیه ای به مناسب روز جهانی معلم خواستار آزادی بی قید وشرط معلمان زندانی در بند شد. در بخشی از این بیانیه  به نادیده گرفتن مواردی مانند تخصیص بودجه کافی، مدارس تخریبی، آموزش رایگان، استخدام نیروهای کارآمد، شنیدن صدای فعالین صنفی جزو سیاست‌های ناکارآمدی است که هر روز بر مشکلات آموزش و پرورش می‌افزاید.اشاره شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی معلم خواهان آزادی بی‌قید و شرط معلمان زندانی و برداشتن فشار بر فعالین صنفی شد.

متن کامل این بیانیه در ادامه می آید:

به نام خداوند جان و خرد

بیانیه انجمن صنفی معلمین کردستان (سقز و زیویه) به مناسبت ۵ اکتبر روز جهانی معلم

همه‌گیری کووید ۱۹ که منجر به تعطیلی مدارس در بیشتر کشورهای جهان از جمله کشورمان شد، دست‌اندرکاران امر آموزش و خانواده‌های آنان را با چالشی جدی روبه‌رو ساخت، چالشی که نقش و جایگاه عمده‌ی معلمان در امر آموزش را، بیش از پیش، نمایان ساخت.

در جریان این همه‌گیری در کشورمان، جامعه‌ی معلمین، علی‌رغم عدم وجود زیرساخت‌ها و امکانات لازم جهت آموزش مجازی، تمام امکانات شخصی خود را به کارگرفته و با هزینه و ابتکارات فردی خود، اقدام به برگزاری کلاس‌های مجازی و تهیه‌ی فایل‌های صوتی و تصویری نموده و بسیار فراتر از موظفی خود، درگیر ارتباط دوسویه آموزشی با دانش آموزان خود بوده‌اند.

تلاش پیگیرانه‌ی جامعه‌ی معلمین در بحران کرونا، در حالی صورت گرفت که کم توجهی به وضعیت معیشتی معلمین، بی‌توجهی به اجرای اصول ۱۵ و۳۰ قانون اساسی و برخورد امنیتی با فعالین صنفی معلمین، موجب تداوم پیگیری مطالبات برحق آنان از طریق نامه نگاری، گفتگو با مسئولین ذیربط و در نهایت از طریق تحصن و تجمع‌های قانونی گردید.

متاسفانه همچون سال‌های پیش، به جای توجه به خواست‌های معلمین و انجام اقدامات عملی در این خصوص، تداوم برخورد امنیتی با فعالین صنفی و بی‌توجهی به مطالبات برحق و قانونی آنان، در دستور کار نهادهای امنیتی قرار گرفت که نمونه‌ی بارز آن، بازداشت آقای عزیز قاسم‌زاده، معلم دلسوز، هنرمند متعهد و  سخنگوی کانون صنفی معلمان گیلان است. همچنین شاهد افزایش فشارهای امنیتی از سوی واحدهای حراست ادارات آموزش وپرورش، بر فعالین صنفی می‌باشیم.

اکنون و در شرایط فعلی گذر از بحران کرونا، روز جهانی معلم با شعار “معلم محور  (قلب تپنده) بازسازی آموزشی”، حاوی این پیام عمده به جامعه‌ی جهانی است، که عبور از این شرایط بحرانی و بازسازی روند آموزش، نیازمند حضور پویای جامعه معلمین در این فرایند است، روندی که نیازمند توجه و نگاه ویژه‌ی سیاست‌مداران و سیاست‌گذاران آموزشی، برای تقویت همه جانبه‌ی جامعه‌ی معلمین می‌باشد.

از این منظر و در شرایط فعلی کشور، عدم تخصیص بودجه‌ی لازم برای اجرای لایحه‌ی رتبه‌بندی، علی‌رغم اختصاص بودجه‌های کلان برای برخی دستگاه‌ها ونهادها، که کارایی و نحوه‌ی هزینه‌کرد آن در هاله‌ای از ابهام است، اجرای ناقص فوق‌العاده ویژه و بی‌اثر نمودن لایحه‌ی رتبه‌بندی با تغییرات اعمال شده در لایحه‌ی بارگذاری شده در مجلس، نیل به شعار فوق در کشورمان، دور از ذهن به نظر می‌رسد.

آغاز سال تحصیلی جدید بدون وزیر شایسته و دلسوز و آشفتگی در برنامه‌های آموزش و پرورش نشان از عدم توجه مسئولین به بخش آموزش است.  انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) ضمن تبریک روز جهانی معلم به همه‌ی تلاشگران عرصه‌ی تعلیم و تربیت، اعلام می‌نماید که، آموزش و پرورش باید در اولویت سیاست گذاری‌های حکومت قرار گیرد. سال‌های زیادی را هدر دادیم و چند برابر آن زمان و هزینه لازم است تا خسارت‌هایی که مسئولین با بی‌تدبیریهای خود به بخش آموزش وارد کرده‌اند را جبران کرد.

نادیده گرفتن مواردی مانند تخصیص بودجه کافی، مدارس تخریبی، آموزش رایگان، استخدام نیروهای کارآمد، شنیدن صدای فعالین صنفی جزو سیاست‌های ناکارآمدی است که هر روز بر مشکلات آموزش و پرورش می‌افزاید. حتی سانسور روز جهانی معلم و عدم بازتاب آن در داخل کشور شامل لجبازی‌های کودکانه مسئولین با واقعیت‌های دنیای امروز است.

انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه ) در راستای نیل به هدف شعار امسال روز جهانی معلم؛
توجه جدی به معیشت معلمان
آزادی بی‌قید و شرط معلمان زندانی و برداشتن فشار بر فعالین صنفی
توجه بیش از پیش به آموزش با کیفیت
که جزو مطالبات برحق معلمین است، را سرلوحه‌ی فعالیت‌های خود قرار داده و در این راستا دست یاری همه‌ی معلمین آزاداندیش و مطالبه‌گر را می‌فشارد.

                                                     انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه)

                                                           سیزدهم مهرماه یک‌هزار و چهارصد

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل