خطر اعدام یک کودک-همسر در زندان سنندج

سهیلا عابدی، کودک-همسر محبوس در زندان مرکزی سنندج که به اتهام «قتل عمد» همسر خود به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده، درخطر قریب الوقوع اجرای حکم قرار دارد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ سهیلا عابدی، متولد ۱۳۶۸ که هم اکنون در بند کانون اصلاح و تربیت (بند نسوان) زندان سنندج به‌سر می‌برد، متهم است که در تاریخ ششم بهمن ماه ۱۳۹۳، به علت اختلافات خانوادگی، همسر خود را به قتل رسانده است.

به گفته یک منبع مطلع: «سهیلا عابدی، ده سال پیش از وقوع قتل یعنی در سن ۱۵ سالگی ازدواج کرده بود.»

این منبع همچنین افزود: «بعد از اینکه حکم در دیوان تایید شد، پرونده به اجرای احکام فرستاده شد. خانواده مقتول به هیچ وجه حاضر به رضایت نیستند و می‌خواهند که سریعا حکم اجرا شود. به خانم عابدی گفته‌اند؛ اگر نتوانستید رضایت بگیرید، طی یک ماه آینده حکم شما اجرا خوهد شد.»

ازدواج کودکان یا کودک-همسری نوعی ازدواج رسمی یا غیر رسمی است که که در آن فرد پیش از رسیدن به ۱۸ سالگی وارد پیمان زناشویی می‌شود.

براساس گزارشی که سازمان حقوق بشر ایران، چندی پیش به مناسبت روز جهانی اعدام منتشر کرد؛ از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ دستکم ۱۶۴ زن در ایران اعدام شده اند. شش تن از زنانی که از سال ۲۰۱۰ تا کنون به اتهام قتل عمد اعدام شدند، در کودکی ازدواج کرده بودند. یک زن به نام صفیه غفوری، عروس «خون‌بس» بود و بر خلاف میل باطنی‌اش برای فیصله دعوای قبیل ه‌ای بر سر یک قتل، به عقد اجباری پسری از خانواده مقتول درآمده بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل