اجرای حکم اعدام آرمان عبدالعالی به طور موقت متوقف شد /  او طی سه هفته گذشته پنج بار جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شد

حکم اعدام آرمان عبدالعالی، کودک-مجرم محبوس در زندان رجایی شهر کرج، متوقف شد اما احتمال اعدام وی درآینده‌ای نزدیک هنوز وجود دارد، این زندانی متهم به قتل، در سه هفته گذشته دستکم پنج بار به سلول انفرادی جهت اجرای حکم منتقل شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ آرمان عبدالعالی،‌کودک-مجرم محکوم به اعدام است که به اتهام «قتل عمد» که شباهت زیادی در آن وجود دارد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده است. وی متولد ۱۹ اسفند ماه ۱۳۷۴ است و در زمان ارتکاب قتل انتسابی در سال ۱۳۹۲ تنها ۱۷ سال سن داشته است. اتهام ارتکاب این قتل درحالی به این کودک-مجرم وارد شده که تا امروز هیچ جسدی نیز کشف نشده است.

این کودک-مجرم، سال ۱۳۹۲ به اتهام «قتل عمد» بازداشت شد. آرمان در زمان بازداشت، به ارتکاب قتل اعتراف کرده بود، ولی جسد مقتول هیچ‌گاه پیدا نشد و آرمان اعترافات خود را بعدا پس گرفت.

وکیل آرمان، پیشتر درطی یک مصاحبه اعلام کرده بود که میله بارفیکس که آرمان در هنگام بازداشت اعتراف کرده غزاله را با آن به قتل رسانده، هیچ‌گاه توسط پلیس مورد بررسی کارشناسی قرار نگرفته است.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران در این خصوص گفت: «جدا از اینکه اعدام یک مجازات بی‌رحمانه و غیرانسانی است، و اعدام کودک-مجرمان نقض قوانین بین المللی است، بردن یک زندانی بارها برای اجرای حکم اعدام، هم برای زندانی محکوم به اعدام و هم برای خانواده وی، مصداق شکنجه است.»

آرمان عبدالعالی، عصر روز گذشته در مصاحبه‌ای با روزنامه همشهری درخصوص شرایط قرنطینه و لحظاتی که سپری کرده گفت: «معمولا یک یا دو روز قبل از زمان اجرای حکم، زندانی را به یک اتاق منتقل می‌کنند. ارتباطت با همه‌ جا قطع می‌شود. فکر می‌کنی که تا یک یا دو روز دیگر یا حتی چند ساعت دیگر زنده نیستی. همین امروز (عصر روز سه‌شنبه) نمی‌دانم که دوباره قرار است به قرنطینه منتقل شوم و صبح فردا حکم اجرا شود یا نه. تا حالا پنج مرتبه برای اجرای حکم به قرنطینه رفته‌ام. یک‌ بار هم دو سال قبل. حتی من را پای چوبه دار بردند و در آخرین لحظات پیش از اجرای حکم مسئولان توانستند از پدر و مادر غزاله مهلت بگیرند. هر باری که به قرنطینه رفته‌ام فکر کردم که دیگر برنمی‌گردم.»

مسئولان تا امروز هیچ توضیحی درخصوص انتقال پیاپی آرمان عبدالعالی به انفرادی و بازگرداندن وی ارائه نداده‌اند.

احتمال اعدام آرمان عبدالعالی در آینده‌ای نزدیک از بین نرفته و جامعه مدنی ایران و جهان باید برای لغو اعدام آرمان و همه کودک-مجرمان در صف اعدام تلاش کنند.

آرمان در زمان بازداشت، مدت ۷۴ روز را در سلول انفرادی سپری کرده و به ارتکاب قتل اعتراف کرده بود و بر همین اساس، بدون توجه به کودک بودن وی در زمان قتل انتسابی، حکم قصاص نفس صادر و قرار بود که دی ماه ۱۳۹۸ این حکم به اجرا درآید. ولی پیش از اجرای حکم، وکیل آرمان متوجه شد بعد از تاریخ تشکیل پرونده برای غزاله (مقتول) در دانشگاه برگه مرخصی به نام او صادر و دفترچه بیمه‌اش هم تمدید شده است، به این ترتیب با اسناد به‌دست‌آمده درخواست اعاده دادرسی کرد.

با توجه به مدارک به‌دست‌آمده و قبول اعاده دادرسی، آرمان بار دیگر پای میز محاکمه رفت و این بار در شعبه ۵ دادگاه کیفری استان تهران مورد محاکمه قرار گرفت. او که حالا در مقطع فوق‌لیسانس در دانشگاه شهید مدرس در حال تحصیل است، یک بار دیگر اعلام کرد قتل کار او نیست و نمی‌داند جسد کجاست و ممکن است غزاله زنده باشد.

ایران یکی از معدود کشورهایی‌ست که کودک-مجرمان را به مرگ محکوم می‌کند و بیشتر از تمام کشورهای دیگر، مجازات اعدام را برای نوجوانان اجرا می‌کند. از سال ۲۰۱۰ تا کنون دست‌کم ۶۴ کودک مجرم در ایران اعدام شده‌اند. پیمان‌نامه حقوق کودک به صراحت بیان می‌کند که اعمال مجازات اعدام در مورد کودکان نباید اعمال شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل