تداوم بازداشت و بلاتکلیفی چهار شهروند بلوچ در زندان زاهدان

چهار شهروند بلوچ به نامهای حفیظ الله شاهوزهی، عبدالمالک شاهوزهی، نوراحمد عبدالهی و امیر حمزه رزمگاه، که بیش از ۹۰ روز در بازداشت هستند هنوز در بلاتکلیفی مطلق به سر می‌برند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ چهار شهروند به نامهای حفیظ الله شاهوزهی، عبدالمالک شاهوزهی، نوراحمد عبدالهی و امیر حمزه رزمگاه،  ۱۸ الی ۲۴ ساله از اهالی زاهدان که پیشتر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند، با گذشت سه ماه هنوزدر زندان بلاتکیف هستند.

کمپین فعالین بلوچ در اینباره گفت:« این شهروندان در تاریخ ۶ مردادماه امسال توسط ماموران اداره اطلاعات زاهدان بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی منتقل شدند. این افراد در زمان بازداشت جهت اخذ اعتراف تحت فشار بوده و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و نهایتا پس از ۴۰ روز به زندان مرکزی زاهدان منتقل شدند.»

طبق این گزارش، این افراد از زمان بازداشت از ملاقات محروم بوده و تنها چند بار اجازه تماس تلفنی با خانواده‌های خود را داشته‌اند و علیرغم پیگیری خانواده‌ها تاکنون پاسخ روشنی در خصوص وضعیت پرونده به آنان داده نشده است.

یک منبع مطلع درباره وضعیت این شهروندان گفته است: «این چهار جوان از خانواده‌های محروم هستند و شغل آنان جمع آوری و فروش ضایعات است. با این حال به اتهاماتی از جمله “فعالیت علیه امنیت ملی” متهم شده‌اند. در جریان بازداشت و به دلیل شکنجه دست یکی از آنها شکسته و آثار شلاق و شوکر برقی بر بدن آنها نیز دیده می‌شود.»

به گفته این منبع مطلع، پرونده این شهروندان بلوچ در شعبه ۶ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب زاهدان در دست بررسی قرار دارد و این افراد هم اکنون در بند ۶ زندان زاهدان به سر میبرند.

بر اساس گزارش‌های رسیده به کمپین فعالین بلوچ، بازداشت‌های فراقانونی مأموران امنیتی جمهوری اسلامی و نقض آشکار حقوق متهمان با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده است.

بر اساس گزارش سالانه کمپین فعالین بلوچ، در سال ۲۰۲۰  میلادی مجموعا ۹۰ گزارش بازداشت به کمپین رسیده که از این تعداد تنها ۶۰ مورد آن منتشر شده است. دلیل عدم انتشار مابقی گزارش ها به خاطر حساسیت بالای گزارشگران کمپین فعالین بلوچ برای اثبات تایید خبر و بعضا نقص مدارک بوده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل