دادگاه انقلاب خوی دو فعال مدنی آذربایجانی را به شش ماه حبس تعزیری محکوم کرد + سند

رضا مقدسی و یوسف پیرجانی، هر کدام به سه ماه حبس تعزیری محکوم شدند، این شهروندان آذربایجانی پیشتر در اعتراضات ۲ آبان ماه در حمایت از مردم خوزستان بازداشت شده بودند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ یوسف پیرجانی و رضا مقدسی فعالین مدنی آذربایجانی ساکن شهرستان خوی، توسط دادگاه انقلاب این شهر هر کدام به سه ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

بر اساس این گزارش احکام صادره علیه این دو شهروند روز یکشنبه ۳۰ آبان ماه، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب، به جهت اتهاماتی همچون «تبلیغ علیه نظام» صادر شده است.

در بخشی از دادنامه صادره آمده است: «… مستندا به ماده ۵۰۰ از کتاب پنجم بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی همچنین تبصره ماده ۲ قانون کاهش مجازات حبس تعزیری هر یک از متهمین را به تحمل ۳ماه حبس تعزیزی در نزدیک ترین زندان محل اقامت محکوم و اعلام می دارد ، لیکن در خصوص اتهام متهمین به اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی دادگاه توجها به انکار متهمین و این که اقدامات متهمین صرفا در فضای مجازی  انجام گرفته و دلایلی از طرف اطلاعات سپاه بر اجتماع متهمین و تبانی ارایه نشده است موضوع را از مصادیق اصل برائت وقاعده دری تلقی نموده و مستندا به اصل ۳۷ قانون اساسی حکم بر برائت متهمین صادر و اعلام می دارد.»

این فعالین آذربایجانی ۲ مرداد ماه ۱۴۰۰ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ۱۵ مرداد با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بودند.

لازم به ذکر است ۲مرداد، همزمان با برگزاری اعتراضات خیابانی در شهر تبریز در حمایت از خواست های ملت عرب الاحواز و تبعیضهای سیستماتیک موجود علیه ملت آذربایجان، جو سنگین امنیتی در شهرهای مختلف آذربایجان و دستگیریهای متعدد در برخی شهرها علی الخصوص در شهر تبریز مخابره شده بود.

بنا به اظهارات برخی از بازداشت شدگان تظاهرات ۲ مرداد ۱۴۰۰ ،تعداد افراد بازداشتی تنها در شهر تبریز بیش از ۱۵۰ تن بوده است.

طی روزهای اخیر نیز پرویز‌ سیابی گرجان‌ فعال مدنی پیشکسوت آذربایجانی‌ ساکن اردبیل طی حکمی که از طرف شعبه اول دادگاه‌ انقلاب اسلامی اردبیل به ریاست قاضی «وحید مهدوی راد» به صورت شفاهی دریافت نموده، مجموعا به ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل