نگرانی نسبت به وضعیت یک زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام

بهروز آلخانی

بهروز آلخانی زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام از نظر جسمی و روحی دارای وضعیتی نگران‌کننده است.
بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این زندانی سیاسی محکوم به اعدام و یکی از اعتصاب‌کنندگان زندان ارومیه که وضعیت وی به نحوی است که به دلیل فشارهای وارده در طی ۱۹ ماه حبس در سلول‌های انفرادی، دچار اختلالات روانی مرتبط با حضور بلند مدت در سلول انفرادی شده و وضعیت سلامت‌اش وخیم است؛ این در حالیست که به دلیل حساسیت پرونده، مسوولان زندان از اعزام او به بیمارستانی خارج از زندان ممانعت به عمل آورده‌اند.
بهروز آلخانی فرزند فارس، متولد سال ۱۳۶۴، شهروند کُرد ساکن سلماس، در تاریخ ۷ بهمن ماه سال ۸۸ توسط نیروهای وزارت اطلاعات در شهر سلماس بازداشت و نزدیک به ۱۹ ماه را در بازداشتگاه‌های امنیتی شهر سلماس، خوی و ارومیه به سر برده و مورد شکنجه‌‌ی فیزیکی و روحی قرار گرفته است.
برادر بهروز آلخانی در مصاحبه‌ی با “کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی” گفت: بهروز در طی مدت بازداشت مورد شکنجه قرار گرفته بود. با دریل مچ پای وی را سوراخ کرده بودند و انگشتان دستش را شکسته بودند.
وی افزود: بهروز در هنگام بازداشت در اداره اطلاعات، به سر وی شک الکتریکی وصل نمودند و به وسیله کابل هم بسیار مورد تعزیر قرار گرفته بود و بر اثر ضرباتی که به سر بهروز وارد کرده بودند وی تعادل روحی خود را از دست داده بود تا جایی که یکبار در جلسه دادگاه به درخواست وکیل تسخیری وی (آقای یدالله حصاری) مبنی بر وخامت وضع روحی بهروز جلسه دادگاه به تعویق افتاد.
پیمان آلخانی ادامه داد: برادر من به اتهام قتل دادستان خوی بنام (ولی حاجی‌قلی‌زاده) به اعدام محکوم شده است. در حالی که بهروز به هیچ وجه به قتل دادستان اعتراف نکرده است و تنها مدرکی که علیه وی موجود است اظهارات یکی از دوستان بهروز است که گفته در شب قتل دادستان خوی بهروز آلخانی را پریشان و نگران دیده است.
برادر این زندانی محکوم به اعدام همچنین گفت: بهروز بی‌گناه است و در ترور دادستان هیچ‌گونه نقشی نداشته است، حتی خانواده دادستان نیز حاضر به شکاین از وی نشده‌اند و اکنون شاکی او مدعی‌العموم است.
گفتنی است، وضعیت جسمی و روحی بهروز آلخانی در زندان وخیم گزارش شده است و به تشخیص پزشکان وی باید در بیمارستانی خارج از زندان بستری شود ولی مسوولین زندان به بهانه نوع محکومیت وی از اعزام او به بیمارستان طفره می‌روند.
بهروز آلخانی به همراه ۱۵ تن دیگر در ۷ بهمن ماه ۱۳۸۸ توسط نیروهای امنیتی در شهر سلماس به اتهام رابطه با پژاک بازداشت شد.
وی پس از چند ماه با اتهام جدید مشارکت در قتل دادستان خوی روبرو شد و در شعبه ۱ دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی چابک به اتهام همکاری موثر با پژاک و قتل دادستان شهرستان خوی به اعدام محکوم شد.
پرونده بهروز آلخانی سپس با اعتراض وی به دیوان عالی کشور ارجاع شد و دیوان حکم صادره از سوی شعبه ۱ دادگاه انقلاب ارومیه را نقض کرده و پرونده را به شعبه ۱۰ دادگاه تجدید نظر استان ارجاع داد و حکم اعدام وی مجدداً در این دادگاه به تایید رسید.
بهروز آلخانی همچنین در پرونده‌ای دیگر به اتهام حمل و نگهداری سلاح گرم به ۱۰ سال زندان محکوم شده است. برادر وی در این زمینه می‌گوید: در هنگام بازداشت هیچ سلاحی از وی کشف نشده و تنها برای اینکه ادله کافی برای اثبات قتل دادستان در اختیار نداشتند این اتهام را به بهروز وارد نمودند.
گفتنی است که بهروز آلخانی همراه با تعدادی از زندانیان سیاسی بند ١٢ ارومیه از ١٩ روز پیش در اعتراض به عدم تفکیک جرائم و برخی دیگر از مشکلات صنفی خود دست به اعتصاب غذای نامحدود زده‌اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل