حکم اعدام دو زندانی بلوچ به اتهام قتل عمد در زندان زاهدان و زابل به اجرا درآمد

محمدعلی علیزاده (قلجایی) و جلیل اشترک

محمدعلی علیزاده (قلجایی) و جلیل اشترک، که پیشتر به اتهام قتل عمد به قصاص نفس اعدام محکوم شده بودند در زندان زاهدان و زابل اعدام شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح روز شنبه ۱۱ دی ماه 1400، حکم اعدام جلیل اشتراک، زندانی محبوس در زندان زابل که پیشتر به قصاص نفس اعدام محکوم شده بود به اجرا درآمد.

بر اساس این گزارش، جلیل اشتراک سال ۱۳۹۸ با اتهام قتل یکی از نزدیکان خود بازداشت و به قصاص نفس محکوم شده بود.

همچنین: یک مرد بلوچ دیگر در تاریخ ۱۳ آبان ماه سال جاری در سکوت خبری در زندان مرکزی زاهدان اعدام شده است. هویت این زندانی که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود، محمدعلی علیزاده (قلجایی)، ۷۲ ساله اعلام شده است.

براساس این گزارش، این شهروند بلوچ در سال ۱۳۹۵ در یک نزاع گروهی حضور داشته که در آن یک شهروند دیگر کشته شده است. ماموران امنیتی درحالی وی را به اتهام قتل به اعدام محکوم کرده بودند که محمدعلی علیزاده (قلجایی) بارها اتهام‌های مطروحه علیه خود را رد کرده بود.

اعدام این دو زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

بر اساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، دست‌کم ۲۱۱ اعدام از بین ۲۶۷ اعدامی که سال ۲۰۲۰ در ایران اجرا شد، با اتهام «قتل عمد» بوده است.

عدم درجه بندی برای قتل عمد در ایران باعث می‌شود هر نوع قتلی فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، منجر به صدور حکم اعدام شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل