جسد 12 پناهجو در مناطق مرزی یونان / یک پناهجوی ایرانی در آلمان از مقامات دولت یونان شکایت کرد

جسد 12 پناهجو در مناطق مرزی یونان

اجساد ۱۲ پناهجوی رانده شده از یونان به ترکیه در مناطق مرزی ترکیه پیدا شدند. وزیر کشور ترکیه گفت مرزبانان یونانی با گرفتن لباس و کفش این پناهجویان آنها را در سرما رها کردند. یک مهاجر ایرانی از مقامات یونان شکایت کرده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سلیمان سویلو در پیام توییتری خود نوشت: «۱۲ نفر از ۲۲ پناهجویی که توسط واحدهای مرزی یونان رانده شده و لباس‌ها و کفش‌های آن‌ها را گرفته بودند، یخ زدند و جان باختند.»

وزیر کشور ترکیه تصاویری از اجساد افتاده در کنار یک جاده را در توییتر منتشر کرد. گفته می‌شود هویت این پناهجویان تا کنون مشخص نشده است.

به گزارش دویچه وله، وزیر کشور ترکیه افزود: «اتحادیه اروپا ناتوان و فاقد احساسات انسانی است.»

مقامات محلی ترکیه گفته‌اند که ۱۱ نفر از این مهاجرین در اثر یخ زدن جان باخته‌اند. یک پناهجوی دیگر که به دلیل سرمازدگی شدید به بیمارستان منتقل شده بود، “نتوانست نجات یابد و جان باخت”.

مقامات یونان تکذیب کرده‌اند که باعث یخ زدن 12 پناهجو شده‌اند

در پی انتشار این خبر، وزیر امور مهاجرت یونان اتهامات ترکیه را رد کرد و آنکارا را به “تبلیغات” متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نوتیس میتاراکی گفت: «این مهاجران اصلا نتوانسته‌اند به مرز یونان برسند و هر گونه اشاره به این‌که این مهاجران توانسته‌اند به یونان راه یابند و یا این‌که به ترکیه بازگردانده شده‌اند، کاملا بی‌معنا است.»

اتهامات سلیمان سویلو به نیروهای مرزی یونانی ممکن است اختلاف‌ها میان این دو کشور را تشدید کند.

این اتهامات همچنین بیانگر نگرانی ترکیه از عدم حمایت کافی اتحادیه اروپا در مواجهه با موج احتمالی پناهجویان افغان است. ترکیه پیش از این به حدود پنج میلیون مهاجر امکان اقامت موقت داده است.

شکایت یک پناهجوی ایرانی از مقامات یونان

یک پناهجوی ایرانی که توانسته خود را به آلمان برساند، به کمک یک سازمان حقوق بشری علیه مقامات یونان به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شکایت برده است.

پروین الف. مقامات یونان را متهم کرده است بدرفتاری بسیار شدیدی با او داشته‌اند و به طور غیرقانونی او را زندانی کرده‌اند و او را بارها به زور به ترکیه برگردانده‌اند.

پروین الف. در ویدئویی که در کنفرانس خبری سازمان حقوق بشر “مرکز اروپایی برای حقوق بنیادین بشر” روز چهارشنبه دوم فوریه (۱۳ بهمن) پخش شد، می‌گوید به دلایل تبعیض‌ها و پیگردهای جنسیتی در ایران از این کشور گریخته است و درخواست حفاظت جانی در قلمرو اتحادیه اروپا کرده است. اما او در سال ۲۰۲۰ شش مرتبه از یونان به ترکیه بازگردانده شده است، بدون آن‌که امکان درخواست پناهندگی در یونان را داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل