درخواست گروه‌های مدافع حقوق بشر از سازمان ملل برای آزادی بی‌درنگ نویسندگان زندانی ایرانی

انجمن قلم (پن) آمریکا

انجمن قلم (پن) آمریکا و «مرکز حقوق بشر رائول والنبرگ» (RWCHR) از دولت ایران به بخشی از سازمان ملل، که مسئول رسیدگی به بازداشت‌های خودسرانه است، شکایت کرده و خواسته‌اند این دولت در مورد آزار و حبس اعضای کانون نویسندگان ایران – نهاد سرشناسی که نویسندگان مدافع آزادی بیان را در ایران نمایندگی می کند – پاسخگو باشد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، انجمن قلم (پن) آمریکا و «مرکز حقوق بشر رائول والنبرگ» (RWCHR) از دولت ایران به بخشی از سازمان ملل، شکایت کرده و بازداشت ناعادلانه‌ی اعضای برجسته‌ی کانون نویسندگان ایران، بکتاش آبتین، رضا خندان (مهابادی)، کیوان باژن و آرش گنجی را به دلیل نقض قوانین داخلی ایران و قوانین بین‌المللی محکوم کند و از دولت ایران بخواهد این زندانیان را بی‌درنگ آزاد کند و به آنان غرامت بپردازد. در اوایل این ماه، بکتاش آبتین، شاعر و فیلم‌ساز، که با اتهامات واهی در زندان بود، در حین گذراندن حکم شش سال زندان خود، در نتیجه‌ی بدرفتاری و بی‌توجهی مقامات زندان درگذشت.

انجمن قلم (پن) آمریکا و «مرکز حقوق بشر رائول والنبرگ» مصرانه از سازمان ملل و جامعه‌ی بین‌المللی می‌خواهند که به داد همکاران آبتین – که در شرایط وخیم بهداشتی به سر می‌برند – برسند تا به سرنوشت آبتین دچار نشوند. این نویسندگان در اوج شیوع ویروس کووید-۱۹ به زندان فراخوانده شدند تا محکومیت خود را در بندهای پرجمعیت و غیربهداشتی سپری کنند، آن‌هم فقط به این دلیل که با سانسور دولتی مخالفت کرده و از میراث کانون نویسندگان ایران دفاع کرده بودند. در دسامبر ۲۰۲۱ آبتین و خندان (مهابادی) به نوع حادی از کووید-۱۹ مبتلا و در بیمارستان بستری شدند و آبتین به گونه‌ای نابهنگام از پا درآمد. اگرچه حال خندان هم اکنون رو به بهبود است اما کووید-۱۹ وضعیت سلامت او را نگران کننده کرده است. در همین حال، گنجی که از عارضه‌ی قلبی رنج می‌برد در صورت ابتلا به کووید-۱۹ در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت.

کارین دویچ کارلکار، مدیر برنامه‌های «آزادی بیان در معرض خطر» در انجمن قلم آمریکا، گفت: «آبتین، باژن، خندان (مهابادی) و گنجی به دلیل استقلال نظر و پافشاری سرسختانه‌شان بر آزادیِ نوشتن به بند کشیده شده‌اند، این نقض فاحش حقوق انسانی آنهاست. جد و جهد رژیم ایران برای خفه کردن صدای بکتاش آبتین و همکارانش، همراه با آزار و اذیت و بی‌توجهی به وضعیت درمانی ایشان در زندان، چند هفته پیش به مرگ دردناک و زودهنگام آبتین انجامید. بنابراین، مبالغه نیست اگر بگوییم همکاران آبتین در شرایطی به سر می‌برند که باید بی هیچ ‌قید و شرطی از حبس مستبدانه آزاد شوند و جامعه بین‌المللی باید قاطعانه از حق و حقوق نویسندگان ایرانی برای آزادی بیان حمایت کند.»

فعالیت کانون نویسندگان ایران اندکی پس از انقلاب ایران ممنوع شد و اعضای آن سال‌ها با آزار و اذیت سیستماتیک، از جمله زندان و حتی ترورهای سازمان‌دهی‌شده‌ی دولتی، موسوم به قتل‌های زنجیره‌ای، رو‌به‌رو بوده‌اند. اما کانون با وجود تداوم این آزار‌ها و زندانی شدن اعضاء و دبیرانش، همچنان به راه خود ادامه داده است.

یونا دایموند، وکیل بین‌المللی حقوق بشر در «مرکز حقوق بشر رائ

ول والنبرگ» (RWCHR) گفت: «ما از سازمان ملل انتظار داریم که بی‌درنگ خسارت ناشی از این بازداشت‌های ناعادلانه را که نمونه‌ای از سرکوب فزاینده‌ی فعالان، روشنفکران و نویسندگان ایرانی است، جبران کند. همچنین کشورهای جهان باید تحریم‌هایی هدفمند علیه همه‌ی مقاماتی که در زندانی کردن این مدافعان دلیر آزادی بیان نقش داشته‌اند، اعمال کنند.»

اتحادیه‌ی اروپا و ایالات متحده‌ی آمریکا پیش‌تر قاضی مقیسه، یکی از قضات پرونده‌های اعضای کانون نویسندگان ایران، را به دلیل محاکمات ناعادلانه و صدور احکام سنگین زندان و حتی حکم اعدام برای فعالان و روزنامه‌نگاران ایرانی تحریم کرده‌اند. قاضی دیگر محمدرضا عموزاد است که حکم اعدام معترضان و نویسندگان مسالمت‌جویی چون روح‌الله زم را، که به روزنامه‌نگاری اشتغال داشت، صادر کرده است.

در سپتامبر ۲۰۲۱، گروهی از نویسندگان نامدار بین‌المللی، از جمله برندگان جایزه‌ی نوبل و پولیتزر و جایزه‌ی تونی و نویسندگان کتاب‌های پرفروش، از دولت ایران خواستند نویسندگان و اعضای هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران را آزاد کند. انجمن قلم (PEN) آمریکا در ۵ اکتبر ۲۰۲۱ با اهدای «جایزه پن/باربی برای آزادی نوشتن» به سه عضو زندانیِ کانون– بکتاش آبتین، شاعر و فیلم‌ساز فقید، کیوان باژن، داستان نویس و روزنامه‌نگار، و رضا خندان (مهابادی)، منتقد ادبی – از آنان تجلیل کرد. یک ماه بعد آرش گنجی، نویسنده و مترجم، زندانی شد. در سال ۲۰۲۰، انجمن قلم آمریکا آگاهی یافت که کشور ایران از نظر تعداد نویسندگان و روشنفکرانِ زندانی، مقام چهارم را در جهان دارد.

انجمن قلم آمریکا در فصل مشترک ادبیات و حقوق بشر ایستاده است تا از آزادی بیان در ایالات متحده‌ی آمریکا و سراسر جهان دفاع کند. ما از آزادی نوشتن حمایت می‌کنیم، و قدرت کلمه را برای دگرگونی جهان به رسمیت می‌شناسیم. رسالت ما این است که نویسندگان و یارانشان را گرد هم آوریم تا بیان خلاق را گرامی بداریم و از آزادی‌هایی که این امر را ممکن می‌کند دفاع کنیم.
۲۴ ژانویه ۲۰۲۲

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل