تداوم بازداشت پری کارگریان شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی «مارلیک»

جامعه جهانی بهائی

پری کارگریان مروستی، شهروند بهائی ساکن مارلیک تهران علیرغم گذشت 10 روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت بسر می‌برد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، پری کارگریان مروستی (یزدان پناه) علیرغم گذشت بیش از یک هفته از زمان دستگیری کماکان در مکان نامعلومی در بازداشت بسر میبرد.

یک منبع مطلع در این خصوص بازداشت این شهروند بهائی گفت: «خانم کارگریان طی این مدت فقط یک بار با خانواده خود به صورت تلفنی تماس داشته و در آن مکالمه کوتاه از ابتلای خود به بیماری کرونا خبر داده است.»

نیروهای امنیتی ضمن تفتیش منزل پری کارگریان، برخی از لوازم شخصی از جمله موبایل، لوازم الکترونیک، تصاویر، کتب و آثار مربوط به آئین بهائی را ضبط کرده و با خود بردند.

تاکنون از محل نگهداری پری کارگریان مروستی و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست.

منطقه مارلیک بخشی از تهران است که به دلیل همجواری با کرج به عنوان مارلیک کرج نیز شناخته می شود.

اسکایلر تامپسون، مسئول روابط خارجی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در رابطه با این خبر گفت: «این سازمان به شدت اعمال تبعیض آمیز علیه اقلیت های مذهبی در ایران را محکوم می کند. ما از ایران می‌خواهیم که گام‌های مشخصی بردارد تا اطمینان حاصل شود که ایرانیان بخصوص شهروندان بهائی می‌توانند از آزادی‌های مذهبی، از جمله انجام آزادانه امور مذهبی مورد نظر خود برخوردار شوند.»

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل