خطر قریب الوقوع اجرای حکم اعدام یک زندانی 30 ساله در سبزوار

ابوالفضل مجتبی

ابوالفضل مجتبی، زندانی ۳۰ ساله زندان سبزوار که به اتهام «قتل عمد» درطی یک نزاع جمعی به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده، در خطر قریب الوقوع اجرای حکم قرار دارد. به گفته مسئولان، حکم وی طی چند روز آینده اجرا می‌شود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ابوالفضل مجتبی، زندانی ۳۰ ساله زندان سبزوار، درخطر اجرای قریب الوقوع اعدام قرار دارد. این زندانی که به اتهام «قتل عمد» درطی یک نزاع جمعی به قصاص نفس محکوم شده، پدر دو دختر خردسال است و به گفته مسئولان، قرار است حکم وی، طی روزهای آینده به اجرا درآید.

یک منبع مطلع در خصوص این زندانی گفته است: «دو سال پیش، سه تا از برادرهای ابوالفضل در یک نزاع درگیر می‌شوند و ابوالفضل برای میانجیگری میاید که ببیند درگیری برای چه بوده است. در این بین، یکی از طرف مقابل یک آجر به سمت چشم ابوالفضل پرتاب می‌کند و ابوالفضل بعد از این بیحال می‌شود و این وسط یک نفر کشته میشود و او نمیداند کدام یکی مرتکب قتل شدند. ماموران وقتی به محل حادثه می روند فقط ابوالفضل و یک جنازه آنجا حضور داشتند و مابقی فرار کرده بودند. ابوالفضل کسی را نکشته و قرار است تا چند روز آینده بیگناه اعدام شود و خانواده مقتول به هیچوجه حاضر به گرفتن دیه نیستند و سریعا می‌خواهند حکم اجرا شود.»

بر اساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، دست‌کم ۲۱۱ اعدام از بین ۲۶۷ اعدامی که سال ۲۰۲۰ در ایران اجرا شد، با اتهام «قتل عمد» بوده است.

عدم درجه بندی برای قتل عمد در ایران باعث می‌شود هر نوع قتلی فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، منجر به صدور حکم اعدام شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل