رستم ارکیا، زندانی سیاسی اهل ماکو به صورت مشروط از زندان یزد آزاد شد

رستم ارکیا

رستم ارکیا زندانی سیاسی اهل ماکو، که پیشتر به اتهام عضویت و همکاری با احزاب کرد مخالف نظام  در دادگاه انقلاب خوی، به 20 سال حبس و تبعید به زندان یزد محکوم شده بود به صورت مشروط از زندان این شهر آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰، رستم ارکیا زندانی سیاسی اهل ماکو به صورت مشروط از زندان یزد آزاد شد.

این شهروند روز ۱۱ دی‌ماه ۸۵ بازداشت و نهایتا به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کرد به ۲۰ سال حبس و تبعید به زندان یزد محکوم شد. این زندانی سیاسی در سال ۸۹ به زندان یزد تبعید شد.

این زندانی سیاسی از خردادماه ۹۹ تا آبان سال جاری چهار بار دیگر به مرخصی اعزام شده و هر بار با پایان ایام مرخصی به زندان یزد بازگشته بود.

این شهروند روز ۵ آذرماه ۸۷ در دادگاه انقلاب شهرستان خوی به ریاست قاضی نوروزی به اتهام “محاربه از طریق همکاری با یکی از احزاب کرد” به اعدام محکوم شد. این حکم پس از اعتراض، روز ۷ بهمن‌ماه ۸۸ در دادگاه تجدید‌نظر به ۱۰ سال زندان همراه با تبعید به زندان یزد کاهش یافت. با این حال نماینده‌ی دادستان ارومیه، به این حکم اعتراض کرده و خواستار تشدید حکم ‌شد. در نتیجه روز ۲۷ اسفند ۸۸ حکم از ۱۰ سال به ۲۰ سال زندان افزایش یافت.

آقای ارکیا خردادماه ۸۹ به زندان یزد تبعید شد. او روز ۱ آذرماه ۹۰ به علت عدم تفکیک زندانیان سیاسی از زندانیان عادی، به همراه تعدادی از زندانیان در زندان یزد دست به اعتصاب غذا زد که پس از شش روز با موافقت مقامات برای تفکیک زندانیان سیاسی از زندانیان عادی، این اعتصاب پایان یافت.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل