زندان مرکزی زاهدان؛ محمود ستوان، زندانی عقیدتی با تودیع قرار وثقه آزاد شد

آادی با تودیع قرار وثقه

محمود ستوان، زندانی عقیدتی محبوس در زندان مرکزی زاهدان به صورت موقت با اتمام دوران بازپرسی خود با تودیع وثیقه آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه شنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۰، محمود ستوان اهل شهرستان ایرانشهر و زندانی عقیدتی محبوس در زندان مرکزی زاهدان، با تودیع وثیقه ای به مبلغ دو  میلیارد تومان تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شد.

براساس این گزارش، آزادی محمود ستوان، پس از تحمل پنج سال بلاتکلیفی در بازداشت و در زندان مرکزی زاهدان و با تودیع وثیقه ای به مبلغ دو میلیارد تومان صورت گرفت.

حال وش در اینباره نوشت: این شهروند اهل سنت، در سال ۱۳۹۶، به همراه سه تن دیگر بنامهای ادریس جمشیدزهی، محمد شهدادزهی و عبدالعزیز ستوان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

لازم به ذکر است، در تاریخ ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۰، محمد شهدادزهی، یکی از پرونده‌های محمود ستوان با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۲ میلیارد تومان از زندان مرکزی زاهدان آزاد شد.

در این گزارش به جزئیات بیشتری در خصوص پرونده و نوع اتهامات محمدصالح شهدادزهی اشاره نشده است.

سرکوب آزادی بیان و عقیده، ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است که بر حق افراد بر انتشار آزادانه افکار و عقاید و نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی تاکید می کند.

عدم امکان دسترسی به وکیل در مراحل بازجوئی و بازپرسی و محرومیت فرد از دسترسی به سایر ملزومات در یک فرآیند دادرسی ناقض، ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

همچنین برخورداری افراد از حق روند دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب نشدنی است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بر آن تاکید شده است.

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور تاکید شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل