دو تن از بازداشت‌شدگان مراسم نوروز سنندج با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند

سهراب جلالی و جمال اسدی

سهراب جلالی و جمال اسدی، از بازداشتدگان مراسم نوروزی که در پارک کودک سنندج بازداشت شده بودند با اتمام مراحل بازجویی با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز سه‌شنبه نهم فروردین‌ماه 1401، سهراب جلالی و جمال اسدی از بازداشت‌شدگان مراسم نوروز پارک کودک با تودیع قرار وثیقه از زندان سنندج آزاد شدند.

بر اساس این گزارش، این دو شهروند با تودیع قرار وثیقه به شیوه موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان سنندج آزاد شدند.

روز دوشنبه یکم فروردین‌ماه، نیروهای امنیتی و ضد شورش به مراسم نوروز در پارک کودک سنندج یورش بردند و سهراب جلالی و جمال اسدی از برگزارکنندگان این مراسم را بازداشت کردند.

سرکوب آزادی بیان و عقیده، ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است که بر حق افراد بر انتشار آزادانه افکار و عقاید و نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی تاکید می کند.

ممانعت از حق دسترسی متهم به وکیل در مراحل بازجوئی، بازپرسی و محرومیت فرد از دسترسی به سایر ملزومات در یک فرآیند دادرسی ناقض، ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

همچنین برخورداری افراد از حق روند دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب نشدنی است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بر آن تاکید شده است.

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل