وکیل مدافع عزیز قاسم زاده؛ شکل محاکمه موکلم بی سابقه بود

عزیز قاسم زاده

صفرنیا، وکیل عضو بازداشتی کانون صنفی فرهنگیان گفته است: شکل محاکمه عزیز قاسم‌زاده، اصلا بی‌سابقه بود/ دادستان پالتوی من را کشید و ماموران، بنده و موکلم را با روش نامتعارف به سمت شعبه دادگاه بردند/ موکل من ۲۴ سال سابقه تدریس داشته؛ مجرم خطرناک که نیست!/ برخی از ماموران بر خلاف ضوابط قانونی و اخلاقی در تلاش برای ایجاد تنش در جلسه رسیدگی بودند/ درخواست ما، ارجاع پرونده به دادسرا برای رفع نواقص و همچنین تعیین وقت بعدی دادگاه است

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، به نقل از امتداد : رامین صفرنیا، حقوقدان و وکیل عزیز قاسم‌زاده از اعضای بازداشتی کانون صنفی فرهنگیان که چندی پیش، تصاویر بازداشت او در رودسر در فضای مجازی منتشر شده بود در گفتگویی با امتداد، ضمن روایت ماجرای این بازداشت و روند پیگیری پرونده این فعال فرهنگی، اظهار داشت: در تاریخ چهارم مهرماه، ضابطین قضایی با حکم جلبی که در دست داشتند به منزل پدری موکل بنده، آقای عزیز قاسم زاده، واقع در شهرستان رودسر ورود کرده و او را دستگیر کردند که فیلم دستگیری ایشان نیز در فضای مجازی موجود است.

مامورین پس از دستگیری عزیز قاسم‌زاده، او را به اداره اطلاعات رودسر و سپس به اداره اطلاعات رشت منتقل کردند. بعد از فرایند بازجویی در این اداره، موکلم به زندان رودسر منتقل شد. در ابتدای امر که اینجانب به دادسرا مراجعه کردم به من اجازه ورود به پرونده عزیز قاسم زاده را ندادند. دادستان رودسر به من اعلام کرد که قاسم زاده باید رمز گوشی خود را به ما اعلام کند .

بعد از آزادی موکل بود که موفق شدم  در بازپرسی شعبه دوم دادسرای انقلاب شهرستان رودسر به پرونده ورود کنم. در نهایت بدون تشکیل جلسه دفاع، برای موکل بنده کیفرخواست صادر و پرونده به شعبه ۱٠۳ دادگاه رودسر ارجاع شد. جرمی که به موکل بنده منتسب شده «تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب» است .

شکل محاکمه موکلم، اصلا بی‌سابقه بود

شوربختانه در روز رسیدگی، مسائلی بوجود آمد که تاسف‌انگیز بود. در بدو ورود؛ وضعیت دادگاه غیر عادی بود و نیروهای ناجا به تعداد زیاد در بلوار جلوی دادگاه مستقر بودند. همچنین در حیاط دادگاه نیز مامورین حضور داشتند و در ساختمان دادگاه هم تعدادی زیاد مامور قابل مشاهده بود. به قطعیت می‌توان گفت که این شکل از محاکمه، اصلا مسبوق به سابقه نبوده است.

دادستان پالتوی من را کشید و ماموران، بنده و موکلم را با روش نامتعارف به سمت شعبه دادگاه بردند

متاسفانه دادستان به سمت من آمده و پالتوی بنده را کشید. همچنین، مامورین نیروی انتظامی، بنده را به همراه موکلم با روش نامتعارف به سمت شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری رودسر مشایعت کردند. موکل بنده معلم است. موضوع این پرونده در خصوصی فردی است که حدود ۲۴سال سابقه تدریس به فرزندان این سرزمین را داشته و مجرم خطرناک نیست!

برخی از ماموران بر خلاف ضوابط قانونی و اخلاقی در تلاش برای ایجاد تنش در جلسه رسیدگی بودند

سوال اینجاست که جلسه دادگاه چه بیم خطری می‌تواند داشته باشد که دادگاه را  تعطیل کرده بودند؟ متاسفانه مامورین نیروی انتظامی  توجهی به اعتراض موکلم نداشته و دو نفر از این مامورین برخلاف ضوابط  قانونی و اخلاقی رفتار می کردند. این دو مامور از همان ابتدا در تلاش برای ایجاد تنش بودند و حتی یکی از آن‌ها قصد ورود به جلسه رسیدگی را داشت که قاضی شعبه اجازه ورود نداد.

ایرادات شکلی قابل توجهی متوجه روند رسیدگی در مرحله تحقیقات مقدماتی بود که به آن اشاره کردم. در این پرونده، روشن بوده که موکل به هيچ عنوان قصد تبليغ عليه نظام جمهوري اسلامي را نداشته است. در خصوص فعالیت‌های تبلیغی باید عنوان داشته باشم که آن دسته از تبلیغات مشمول ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی قرار می‌گیرد که علیه کلیت نظام جمهوری اسلامی ایران و البته به قصد براندازی از طریق تبلیغ انجام شده و یا تبلیغ به نفع گروه‌ها و سازمان‌هایی انجام شود که قصد مبارزه با کلیت نظام را دارند.

درخواست ما، ارجاع پرونده به دادسرا برای رفع نواقص و همچنین تعیین وقت بعدی دادگاه است

قاضی این پرونده، وقتی شرح ماوقع بیرون جلسه را اعلام کردیم، فرصت هفت روزه‌ای به صورت حضوری  ابلاغ کرد که لایحه تنظیمی را ارسال کنیم. اما درخواست من از قاضی شعبه این است که در صورت وجود نواقص در پرونده، آن را جهت رفع ایرادات به دادسرا ارجاع داده و همچنین، جلسه رسیدگی بعدی را هم تعیین کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل