پایان ایام مرخصی؛ رضا خندان مهابادی به زندان اوین بازگشت

رضا خندان مهابادی

رضا خندان مهابادی، که پیشتر به مرخصی اعزام شده بود، برای سپری کردن ادامه حبس تعزیری خود به زندان اوین بازگشت.  او در حال سپری نمودن محکومیت پنج ساله حبس خود می باشد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، به نقل از کانون نویسندگان ایران، امروز سه شنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۱، رضا خندان مهابادی، نویسنده، پژوهشگر و فعال ادبی، پس از اتمام دوران مرخصی برای سمری کردن ادامه حبس تعزیری خود به زندان اوین بازگشت. این زندانی سیاسی در حال سپری کردن دوران حبس تعزیری پنج ساله خود به اتهام اجتماع و تبانی است.

بر اساس این گزارش، رضا خندان مهابادی، در تاریخ ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۰، در اثر ابتلا به ویروس کرونا و وخامت وضعیت جسمانی به بیمارستان طالقانی تهران اعزام شد و در تاریخ ۴ دی ماه ۱۴۰۰، با تلاش وکیل مدافع او این زندانی سیاسی به مرخصی درمانی اعزام شده بود.‌

این عضو کانون نویسندگان ایران، در تاریخ پنج مهر ماه ۱۳۹۹، به همراه بکتاش آبتین و کیوان باژن، جهت سمری کردن دوران حبس تعزیری خود به زندان اوین مراجعه کردند.

رضا خندان مهابادی، در تاریخ هفتم دی ماه ۱۳۹۸, به همراه کیوان باژن و بکتاش آبتین, سه تن از اعضای کانون نویسندگان ایران توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران در مجموع به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند. در حکم صادره توسط دادگاه تجدید نظر استان تهران کیوان باژن در مجموع به تحمل سه سال و شش ماه حبس تعزیری و بکتاش آبتین و رضا خندان مهابادی هر یک به تحمل شش سال حبس تعزیری محکوم شدند.

براساس دادنامه صادره توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران؛ کیوان باژن، به دلیل عدم سابقه کیفری از بابت اتهامات تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور، در مجموع به تحمل سه سال و شش ماه حبس تعزیری و رضا خندان مهابادی به همراه بکتاش آبتین، از بابت اتهامات اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور، به تحمل پنج سال حبس تعزیری و به اتهام تبلیغ علیه نظام، به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.

با اعمال ماده ۱۳۴ از قانون مجازات اسلامی تحمل پنج سال حبس تعزیری برای رضا خندان مهابادی و بکتاش آبتین و دو سال حبس تعزیری هم برای کیوان باژن لازم به اجرا شد.

برخی مصادیق این اتهامات در ارتباط با برگزاری جلسات کانون نویسندگان، بیانیه‌های کانون نویسندگان، نشریه داخلی کانون نویسندگان ایران، یادداشت‌ها و مطالب منتشر شده در صفحات شخصی و در ارتباط با مراسم یادبود احمد شاملو، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده در امامزاده طاهر کرج و همچنین کتاب‌های کانون نویسندگان از جمله کتاب «پنجاه سال کانون نویسندگان ایران» بوده است.

پیرامون کتاب «پنجاه سال کانون نویسندگان ایران» (شامل ۳۰ دوره ۴ جلدی) لازم به ذکر است که در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ همزمان با یورش ماموران وزارت اطلاعات ۱۲۰ نسخه از این کتاب که توسط هیئت تحریریه کمیسیون پنجاه سالگی کانون نویسندگان ایران به مناسبت پنجاه سالگی این نهاد غیردولتی منتشر شده بود را ضبط کردند و با خود بردند. کتاب “پنجاه سال کانون نویسندگان ایران” اثری پژوهشی درباره‌ی نیم قرن فعالیت کانون نویسندگان ایران است که هیئت تحریریه‌ی کمیسیون پنجاه سالگی کانون با یک سال تلاش آن را در چهار جلد تدوین کرده بودند. این کتاب ۱۳۰۰ صفحه‌ای به منظور آشنایی اعضاء با فعالیت‌ها و فراز و نشیب‌های تاریخ کانون نویسندگان ایران تدوین شده و از متون داخلی کانون است. عصر روز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ هنگامی که پیک موتوری ۱۲۰ نسخه (شامل ۳۰ دوره ۴ جلدی) کتاب منتشر شده را از صحافی به منزل یکی از اعضای کانون رسانده بود، ماموران وزارت اطلاعات او را دوره کرده و با نشان دادن حکم توقیف کتاب‌ها تمامی آنها را ضبط کردند و با خود بردند.

رضا خندان مهابادی در تاریخهای ۷ و ۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸، به همراه بکتاش آبتین و کیوان باژن، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمد مقیسه محاکمه شده بودند.

همچنین در تاریخ ۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۷، رضا خندان مهابادی به همراه کیوان باژن و بکتاش آبتین برای رسیدگی به پرونده‌شان در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران حاضر شده و به دلیل افزایش قرار صادره از کفالت به وثیقه یک میلیارد تومانی و عدم توانایی در تامین آن بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بودند. طی این جلسه قاضی مقیسه با درخواست آنها جهت حضور وکیل مورد نظرشان مخالفت کرده بود.

رضا خندان مهابادی، در تاریخ ۶ بهمن‌ماه، بکتاش آبتین در تاریخ ۸ بهمن ماه و کیوان باژن در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ هر یک با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شده بودند.

سرکوب آزادی بیان و عقیده، ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است که بر حق افراد بر انتشار آزادانه افکار و عقاید و نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی تاکید می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل