زندان اصفهان؛ تزریق اشتباه در بهداری، مهدی صالحی قلعه شاهرخی، زندانی سیاسی جان باخت

مهدی صالحی قلعه شاهرخی

مهدی صالحی قلعه شاهرخی، زندانی سیاسی، محبوس در زندان اصفهان، محکوم به اعدام و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات مربوط به دیماه ۹۶ در خمینی‌شهر درگذشت. وی به دلیلی تزریق اشتباه جان باخت. مصادیق اتهامات وی “محاربه از طریق به کار بردن و کشیدن سلاح گرم به منظور ایجاد رعب و وحشت در ملا عام به قصد سلب امنیت اجتماع و اقدام به  تیراندازی و افساد فی الارض از طریق اجتماع به قصد بر هم زدن امنیت عمومی و هدایت اغتشاشگران” عنوان شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مهدی صالحی قلعه شاهرخی، فرزند محمدرحیم، متولد ۱۳۶۲، ساکن یزدانشهر، شغل بنگاه دار، متاهل. پدر یک دختر حدودا ۹ ساله، زندانی سیاسی محکوم به اعدام و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات مربوط به دیماه ۹۶ در خمینی شهر درگذشت.

بر اساس این گزارش، یک منبع نزدیک به خانواده آقای صالحی ضمن تایید خبر فوت این شهروند از دلیل فوت وی اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: «در تماس مسئولین زندان صرفا خبر فوت او داده شد و توضیحی در مورد دلیل فوت عنوان نشد.» این منبع مطلع افزود: «برخی از هم بندان او اظهار کردند دلیل فوت ناشی از عملکرد بهداری زندان بوده ولی تا این لحظه همان طور که اشاره شد هیچ توضیح رسمی و شفافی در مورد دلیل فوت به خانواده داده نشده است.»

در جریان اعتراضات سراسری دیماه ۹۶ در شهرستان خمینی شهر یکی از معترضان به نام اصغر هارون الرشیدی با شلیک گلوله جان باخت. خانواده آقای رشیدی از عوامل بسیج، سپاه و نیروی انتظامی به دلیل کشتن فرزندشان شکایت کردند. پس از مدتی تعدادی از دوستان آقای رشیدی ازجمله مهدی صالحی قلعه شاهرخی در تاریخ ۱۲ آبان ۹۸ توسط نیروهای امنیتی به دلیل شرکت در اعتراضات دیماه ۹۶ بازداشت شد.

وی نهایتا در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ توسط دادگاه انقلاب اصفهان به اتهام “محاربه از طریق به کار بردن و کشیدن سلاح گرم به منظور ایجاد رعب و وحشت در ملا عام به قصد سلب امنیت اجتماع و اقدام به تیراندازی” به ۱ بار اعدام و “بغی از طریق استفاده از سلاح از نوع جنگی (کلاشینکف) در اغتشاشات در برابر نظام” به ۱ بار اعدام و به اتهام “افساد فی الارض از طریق اجتماع به قصد بر هم زدن امنیت عمومی و هدایت اغتشاشگران” به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد.

دادگاه در توضیح اتهام افساد فی الارض برای متهمان این پرونده گفته بود «به لحاظ اینکه اقدامات متهمان موجب اخلال گسترده در نظم عمومی و ایجاد ناامنی گسترده و خسارات عمده در حد وسیع نشده است، به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.»

در قسمتی از این دادنامه آمده است که مهدی صالحی در بخشی از دفاعیات خود، شرکت در اعتراضات را تکذیب کرده بود. آقای صالحی مدعی بود که شب حادثه، نگهدار هارون الرشیدی، پدر اصغر هارون الرشیدی در تماس تلفنی نگرانی خود را از سلامت فرزندش عنوان کرده زیرا که یک سرهنگ نزد او ادعا کرده بود که حکم تیر فرزندش صادر شده است. مهدی صالحی با حضور در محل اعتراضات شاهد زخمی شدن اصغر هارون الرشیدی از ناحیه کمر بود. وی زمانی که قصد کمک و جابه‌جایی آقای هارون الرشیدی را داشت با گلوله ساچمه ای از ناحیه سر زخمی شد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل