آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۲۶ فروردین تا ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱)

آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۲۶ فروردین تا ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱)

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۲۶ فروردین تا ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ ، ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۲۶ فروردین ۱۴۰۱

– انجمن قلم (PEN) آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در این روز، اقدام مقامات ایران مبنی بر بازگرداندن نرگس محمدی و رضا خندان (مهابادی) به زندان را محکوم کرد و خواستار آزادی بی قید و شرط آنها شد.

– در این روز خبر رسید یاشار سلطانی روزنامه‌نگار و مدیرمسئول سایت معماری‌نیوز پس از نقض حکم ۵ سال حبس و محرومیت از فعالیت در فضای مجازی، در دیوان عالی کشور و برگزاری مجدد دادگاه مطبوعات از اتهام انتسابی تبرئه شده است.

– در این روز مرتضی صیدی و امیر عباسی، از فعالین کارگری، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

– در بیانیه‌ای که در این روز منتشر شد، مهدی محمودیان روزنامه‌نگار و فعال مدنی محبوس در زندان اوین، از مقامات قضایی خواستار برگزاری دادگاه علنی واقعی و حضور رسانه‌های مستقل، چهره‌های سیاسی، اجتماعی و مدنی در جلسه‌ی دادگاه شد.

– در این روز امیر امیرقلی، امیر عباسی، محمد ایران‌نژاد، سارا عسگری، نصرالله امیرلو و مرتضی صیدی، فعالین کارگری و مدنی بازداشت و همزمان منزل آن‌ها تفتیش شد.

– در این روز پیکر مهدی صالحی قلعه شاهرخی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام و یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات دیماه ۹۶ که به مرگی مشکوک در ایام حبس درگذشت، تحت تدابیر امنیتی به خاک سپرده شد.

شنبه ۲۷ فروردین

– در این روز خبر رسید امیر عباسی که همراه جمعی دیگر از فعالین در یکی از پارک‌های کرج بازداشت شده بود، همان شب پس از ساعاتی بازجویی آزاد شده است. در این روز به ترتیب امیر امیرقلی و سارا عسگری نیز آزاد شدند.

– در این روز رسول بداقی، از اعضای کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر، به اتهام «فعالیت‌های تبلیغی» در دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۵ سال حبس، ممنوعیت خروج از کشور و منع اقامت در تهران و تمام استان‌های هم جوار به مدت ۲ سال محکوم شد.

– در این روز صلاح آزادی، معلم، برای دفاع از اتهام‌های انتسابی در دادگاه انقلاب مریوان حضور یافت و در پایان بازپرسی با قید کفالت تا برگزاری دادگاه آزاد شد. جمعی از همکاران و اعضای هیئت مدیره‌ی انجمن صفی معلمان مریوان نیز او را همراهی و حمایت کردند.

– در این روز خبر رسید نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و عالیه مطلب‌زاده، عکاس و فعال حقوق زنان محبوس در زندان قرچک ورامین، از روز سه‌شنبه ۲۳ فروردین تاکنون از دسترسی به داروهای‌شان محروم مانده‌اند.

– ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئيس مرکز ملی فضای مجازی در این روز خبر داد رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس این شورا خواستار بررسی طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» در این نهاد شده است.

– در این روز خبر رسید دادگاه تجدیدنظر استان خراسان‌رضوی، حکم دو سال و نیم حبس صادره علیه هاشم امینی، فعال سیاسی، را با اتهام «تبلیغ علیه نظام»، «عضویت در گروه‌های معاند»، «توهین به علی خامنه‌ای» و «حضور در تجمع اعتراضی» تأیید کرده است.

– سکینه بهجتی، نوکیش مسیحی، جهت تحمل حکم دو سال حبس، در این روز راهی زندان لاکان رشت شد.

– فریبا دلیر، نوکیش مسیحی، در این روز جهت تحمل حبس راهی زندان اوین شد. او در آبان ۱۴۰۰ توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و اداره یک کلیسای مسیحی به تحمل ۵ سال حبس محکوم و این حکم پس از اصلاح، به ۲ سال حبس تعزیری تبدیل شد.

یکشنبه ۲۸ فروردین

– شاکر بهروز، زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندان ارومیه که از ۱۱ فروردین ماه در اعتراض به انتقال خود به بند ۲ زندان ارومیه که بند زندانیان جرائم خشن است دست به اعتصاب زده بود، در این روز به اعتصاب غذای خود پایان داد.

– در پی کشته شدن سلیمان ابراهیم‌زاده، کولبر، با شلیک مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی، خبر رسید که نهادهای امنیتی سردشت در این روز با مديران تمامی کانال‌های تلگرامی این شهر تماس گرفته و به آنها اعلام کرده‌اند در این رابطه حق انتشار هیچ مطلبی را ندارند.

– در این روز دادگاه تجدید نظر استان فارس، رسول کارگر، فعال صنفی معلمان این استان را به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس محکوم کرد که ۱۰ ماه از این میزان حبس به مدت دو سال به حالت تعلیق درآمده است.

– در این روز حبیب پیرمحمدی که از ۱۷ آبان ماه سال گذشته از زندان وکیل‌آباد مشهد به مرخصی اعزام شده بود، با پایان ایام مرخصی به زندان بازگشت. او با اتهامات «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی»» به ۵ سال حبس، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال، «عضویت در یکی از گروه های فضای مجازی» یک سال و «بغی» به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

– کانون صنفی معلمان ایران (تهران) با انتشار بیانیه‌ای در این روز با اشاره به اینکه عدم پاسخگویی، صدور احکام یا پرونده‌سازی برای فعالان صنفی ادامه دارد، افزایش فشارهای قضایی علیه محمود بهشتی لنگرودی، رسول بداقی و رسول کارگر را محکوم کرد.

– آخرین جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مرادی و علی یونسی دو دانشجوی زندانی دانشگاه شریف، در این روز برگزار شد.

– عالیه مطلب‌زاده، عکاس و فعال حقوق زنان محبوس در زندان قرچک ورامین، طی نامه‌ای خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، که در این روز منتشر شد، نسبت به بازداشت غیرقانونی خود توسط نیروهای امنیتی جهت تحمل ادامه دوران محکومیت اعتراض کرد.

– معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این روز از افزایش ۶۰ درصدی تعرفه‌ی اینترنت خانگی در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

– با تبرئه از اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» در این روز قرار منع تعقیب پردیس ربیعی، دانشجوی ژنتیک دانشگاه خوارزمی تهران توسط دادسرای عمومی انقلاب یزد صادر شد.

– در این روز خبر رسید با آزادی مشروط وحید باقری، زندانی سیاسی و از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ مخالفت شده است. این مخالفت در حالی صورت گرفته که او بیش از ۱۹ ماه از میزان محکومیت خود را سپری کرده است.

– در حکمی کم سابقه، دادیاری دادسرای پارس‌آباد یک خبرنگار را با استناد به اینکه به عنوان یک شهروند دارای حق آزادی بیان بوده و رسالت شغلی او تنویر افکار عمومی است از اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی تبرئه کرد.

دوشنبه ۲۹ فروردین

– توماچ صالحی، خواننده‌ی رپ که پیشتر به اتهام «توهین به خامنه‌ای» و «تبلیغ علیه نظام» به ۶ ماه حبس و جزای نقدی محکوم شده بود، در این روز به اجرای احکام احضار شد. این حکم پیشتر به مدت یک سال به حالت تعلیق درآمده بود.

– در این روز خبر رسید خدیجه مهدی‌پور، زندانی سیاسی در زندان ایلام علی‌رغم بروز مشکلات گوارشی شدید از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است.

– مدیر مسئول سایت یکتاپرس به اتهام «نشر مطالب خلاف واقع» و مدیرمسئول پایگاه خبری صدای معلم به اتهام «نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر» در این روز توسط هیئت منصفه دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شدند.

– در این روز خبر رسید به رغم تهیه و تحویل داروها به زندان، مسئولین از تحویل آن به نرگس محمدی امتناع کرده‌اند.

– مصطفی نیلی، وکیل دادگستری، در این روز درباره‌ی آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مرادی و علی یونسی گفت که «فیلمی از سوی نماینده دادستان به دادگاه ارائه و در جلسه پخش شد که فیلم مورد نظر دادگاه از جلسه‌ی بازجویی‌ها نبود. این فیلم، همان فیلمی بود که پس از پایان دوران بازجویی متهمین در ساختمان مدرسه زندان اوین ضبط شده و کاملا مشخص بود که یک فیلم حرفه‎‌ای با یک ساختار حرفه‌ای است.»

– رحمت رستمی‌پور، نوکیش مسیحی، در این روز توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در انزلی بازداشت شد.

سه‌شنبه ۳۰ فروردین

– در این روز خبر رسید که بهنام موسیوند، کنشگر مدنی زندانی، به دلیل امتناع از زدن دستبند و پابند (برای اعزام به مراکز درمانی) مورد ضرب و شتم قرار گرفته و در اعتراض به این رفتار مأموران زندان دست به اعتصاب غذا زده است.

– در این روز همسر رحمت رستمی‌پور، نوکیش مسیحی که روز گذشته در انزلی بازداشت شده بود، احضار و پس از بازجویی چندساعته به صورت موقت آزاد شد.

– انجمن اسلامی آرمان دانشجویان علم و صنعت با انتشار بیانیه‌ای در این روز نسبت به برخوردهای حراست و امنیتی کردن فضای دانشگاه اعتراض کرد.

بر اساس برخی گزارشات حراست دانشگاه با اعمال خشونت از انتشار این بیانیه در محل دانشگاه جلوگیری کرده است.

– در این روز خبر رسید گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی بدون اطلاع قبلی از زندان آمل خارج و به دادسرای اوین منتقل شده، اما پس از ساعت‌ها بلاتکلیفی مجددا به آن زندان بازگردانده شده است.

– وحید باقری، زندانی سیاسی و یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، با پایان مرخصی در این روز به زندان تهران بزرگ بازگشت.

چهارشنبه ۳۱ فروردین

– در این روز خبر رسید هیئت نظارت بر مطبوعات در اطلاعیه‌ای درخواست کرده سایت‌های خبری از این هیئت مجوز بگیرند.

– در این روز خبر رسید مأموران زندان علیرضا ثقفی، فعال کارگری و عضو کانون نویسندگان ایران را برای معاینات پزشکی و بررسی وضعيت قلبی به بيمارستانی در كرج بردند و به جای بستری کردن و معالجه به زندان بازگردانده‌اند.

– عادل گرجی، دانشجوی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران، جهت تحمل دوران محکومیت یک ساله‌ی خود در این روز راهی زندان اوین شد.

– افسانه عظیم‌زاده، فعال حقوق کودک و نگار مسعودی، عکاس و مستندساز، در این روز به واحد اجرای احکام دادسرای اوین احضار شدند.

پنجشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

– در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، شماری از معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته، در این روز در مقابل وزارت آموزش و پرورش در تهران و ادارات کل آموزش و پرورش شهرستان‌ها تجمعات اعتراضی برگزار کردند. از جمله مطالبات معلمان در این تجمعات «اجرای کامل قانون رتبه بندی فرهنگیان شاغل و همچنین قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان»، «آموزش رایگان و با کیفیت برای دانش آموزان»، «تشکیل کلاس‌های درس با ظرفیت حداکثر ۱۶ دانش آموز» و «آزادی معلمان زندانی» بود.

– رئیس پلیس فتای یزد در این روز از بازداشت یک شهروند به دلیل آنچه که «توهین به مقدسات در فضای مجازی» عنوان کرده است خبر داد.

– مریم رحمانی، فعال حقوق زنان در این روز از طریق تماس تلفنی به دادسرای اوین احضار شد.

– در این روز خبر رسید گروهی از افراد ناشناس به توماج صالحی و افراسیاب، دو خواننده‌ی رپ حمله و آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل