دادگاه کیفری تهران؛ در پرونده ای جدید یاسمن آریانی را به پنج ماه حبس تعزیری محکوم کرد

یاسمن آریانی

شعبه دادگاه کیفری استان تهران، با صدور دادنامه ای، یاسمن آریانی را به تحمل پنج ماه حبس تعزیری محکوم کرد. او در حال سپری نمودن محکومیت پنج  ساله حبس خود در زندان کچویی است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه شنبه شش اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، یاسمن آریانی، فعال مدنی و زندانی سیاسی محبوس در زندان کچویی کرج، در پرونده ای جدید به تحمل پنج ماه حبس تعزیری محکوم شد. این فعال مدنی، در مجموع به تحمل ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم و پس از تجدیدنظرخواهی، به تحمل نه سال و هفت ماه حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ از قانون مجازات اسلامی تحمل پنج سال حبس برای یاسمن آریانی، اجباری شد.

بر اساس این گزارش، حکم صادره در تاریخ ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، در زندان کچویی کرج به یاسمن آریانی ابلاغ شد.

به نقل از یک منبع مطلع در گفتگو با حقوق بشر در ایران:”این پرونده مربوط به فروردین ماه سال ۱۳۹۷ بوده که یاسمن آریانی در مترو به آقایی که در واگن زنان بوده و می گويد که آن فرد به واگن آقایون برود و آن فرد با یاسمن آریانی درگیر شد و با لقد گوشی تلفن او را می شکند و یاسمن آریانی، حتاکی و توهین های آن فرد را در استوری صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و پس از آن یاسمن آریانی، در مراحل دادرسی با وکالت امیر رئیسیان، منع تعقیب گرفته بود اما مجددا با شکایت دادستان تهران، این پرونده به شعبه دیگری ارجاع و به جریان افتاد و منجر به محکومیت یاسمن آریانی به تحمل ۵ ماه حبس تعزیری شد. با احتساب این حکم اتمام دوران محکومیت یاسمن آریانی در شهریور ماه ۱۴۰۳ خواهد بود.”

این زندانی سیاسی، در تاریخ ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۰، به مرخصی ۷ روزه اعزام و چندی بعد با اتمام دوران مرخصی برای تحمل ادامه حبس تعزیری خود به زندان کچویی کرج بازگشت.

یاسمن آریانی، در تاریخ ۳۰ مهر ماه ۱۳۹۹، به همراه منیره عربشاهی، با استناد به بند ب از ماده ۷ آيين نامه اصل تفکیک جرائم و طبقه بندى زندانيان مصوب ۹ آذر ماه ۱۳۸۵، از زندان‌اوین به زندان کچوئی کرج منتقل شدند.

در تاریخ ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۸, یاسمن آریانی، توسط شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران، به تحمل ۹ سال و ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ از قانون مجازات اسلامی، تحمل ۵ سال حبس تعزیری برای او لازم به اجرا شد.

یاسمن آریانی، در تاریخ ۹ مردادماه ۱۳۹۸, توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران, به ریاست قاضی وقت، محمدمقیسه، با اتهامات اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، تشویش و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا، به تحمل ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

یاسمن آریانی، در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۹۸, توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به بازداشتگاه پلیس امنیت واقع در خیابان وزارء منتقل و سپس در تاریخ ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۸، به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

سازمان عفو بین‌الملل، در تاریخ ۲۹ فروردین ماه ۱۳۹۸، با انتشار بیانیه‌ای از مقامات ایرانی خواست که به آزار، تهدید، بازداشت و حبس مدافعان حقوق زنانی که به صورت مسالمت‌آمیز نسبت به قوانین تحقیرآمیز و تبعیض‌آمیز حجاب اجباری اعتراض کرده‌اند پایان دهند و مدافعان حقوق زنانی که بر این اساس بازداشت شدند را فورا و بدون قید شرط آزاد کنند

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل