استان خراسان رضوی؛ مولانا فضل الرحمن کوهی، توسط دادگاه روحانیت به 30 ضربه شلاق محکوم شد

مولانا فضل الرحمن کوهی

مولانا فضل الرحمن کوهی، محبوس در زندان وکیل آباد مشهد در استان خراسان رضوی توسط دادگاه روحانیت، به ۳۰ ضربه شلاق محکوم کرد.این فعال مذهبی اهل سنت در حال تحمل حبس تعزیری شش سال و چهار ماه خود در زندان وکیل آباد مشهد است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از کلمه، روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، مولانا فضل الرحمن کوهی، فعال مذهبی اهل سنت و زندانی عقیدتی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد در استان خراسان رضوی، توسط شعبه دادگاه روحانیت به ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد.‌ این فعال مذهبی اهل سنت در حال تحمل حبس تعزیری ۶ سال و ۴ ماه خود در زندان وکیل آباد مشهد است.

براساس این گزارش، محکومیت مولوی فضل الرحمن کوهی به شلاق به اتهام سخنرانی بوده که این فعال مذهبی اهل سنت پس از مرخصی اخیر خود بر علیه مسئولان ایراد کرده بود.

لازم به ذکر است، مولانا فضل الرحمن کوهی، در تاریخ ۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۰، پس از تودیع وثیقه به مرخصی به مدت ۱ هفته اعزام شد و در تاریخ ۶ فروردین ماه ۱۴۰۱، پس از اتمام مرخصی برای تحمل ادامه حبس تعزیری خود به زندان وکیل آباد مشهد بازگشت.

این زندانی عقیدتی، پیشتر هم در تاریخ ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۰، برای انجام کارهای درمانی خود از زندان وکیل آباد مشهد به مرخصی اعزام و در تاریخ ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۰، پس از اتمام مرخصی به زندان بازگشته بود.

مولانا فضل الرحمن کوهی، در تاریخ ۷ آذر ماه ۱۳۹۸، پس از احضار به دادگاه روحانیت مشهد، بازداشت و در روندی پر ابهام به اتهام اقدام‌علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام، در تاریخ ۹ مهر ماه ۱۳۹۹، به تحمل ۶ سال و ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

لازم به ذکر است، مولانا فضل الرحمن کوهی، در تاریخ ۱ آبان ماه ۱۴۰۰، به مرخصی استعلاجی ۲ روزه جهت درمان بیماری نارسایی کلیه اعزام شد و پس از اتمام دوران مرخصی به زندان وکیل آباد مشهد بازگشته بود.

در تاریخ ۷ آذر ماه ۱۳۹۸، مولانا فضل الرحمن کوهی، از استان سیستان و بلوچستان پس از احضار به دادگاه ویژه روحانیت مشهد در استان خراسان رضوی، جهت بازجوئی و تحقیقات بازداشت شد.

پس از بازداشت این فعال مذهبی اهل سنت، شهروندان شهرستان سرباز در نقاط مختلف این شهرستان تجمع اعتراضی برگزار کردند و راه ها را بستند.

در جریان این اعتراضات ماموران به سمتشان آتش گشودند که بنابر گزارشها دستکم ۲ نفر کشته و ۷ نفر زخمی شده و تعدادی بازداشت شدند.

در ادامه اعتراضات به بازداشت این فعال مذهبی اهل سنت، در دادگاه ویژه روحانیت مشهد، عبیدالله شیروزهی، شهروند ساکن شهرستان سرباز و داماد و برادرزاده مولوی فضل الرحمن کوهی، در تاریخ ۱۴ آذر ماه ۱۳۹۸، پس از احضار به اداره اطلاعات شهرستان راسک از بابت تحریک شهروندان این شهرستان برای برگزاری تجمع اعتراضی باهدف اعتراض به بازداشت این روحانی اهل سنت، مورد بازجوئی و تهدید قرار گرفتند.

حقوق بشر در ایران، در تاریخ ۱۱ اسفند ماه ۱۳۹۸ و همچنین ۲۷ شهریور ماه ۱۳۹۹، با انتشار گزارشی تداوم بازداشت و بلاتکلیفی این فعال مذهبی اهل سنت در بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران در مشهد را اطلاع رسانی کرده بود.

در ادامه فشارها از سوی ارگانهای امنیتی به اعتراضات شهروندان اهل سنت برای آزادی مولانا فضل الرحمن کوهی، در تاریخ ۲۰ و روز یکشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۹، به ترتیب، حافظ اکرم کوهی – امام جمعه موقت و و مدرس مدرسه دینی انوارالحرمین و خواهرزاده مولوی فضل الرحمن کوهی، شهرام درزاده – دیگر فعال مذهبی اهل سنت در مدرسه دینی شهرستان پشامگ به همراه پدرش به اداره اطلاعات شهرستان راسک احضار و مورد بازجوئی و تهدید قرار گرفتند.

از میان افراد احضار شده، در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، حافظ اکرم کوهی، فعال مذهبی اهل سنت و امام جماعت موقت پیشامگ و خواهرزاده مولوی فضای الرحمن کوهی به اداره اطلاعات سپاه زاهدان احضار و برای چند ساعت تحت بازجوئی قرار گرفته بود.

در تاریخ ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۹، مولوی محمد امین آسکانی و در تاریخ ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۹، عارف آسکانی، از فعالان مذهبی اهل سنت، در پی شکایت سپاه پاسداران به دادستانی شهرستان راسک احضار و از بابت بازداشت مولوی فضل الرحمن کوهی، تحت بازجوئی قرار گرفتند.

مولانا فضل الرحمن کوهی، در تاریخ ۹ مهر ماه ۱۳۹۹، توسط شعبه دادگاه انقلاب زاهدان به تحمل ۶ سال و ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این شهروند اهل سنت از تاریخ ۷ آذر ماه ۱۳۹۸، در بازداشت نیروهای امنیتی است و در دوران بازجوئی و تفهیم اتهام از حق دسترسی به وکیل محروم شد.

همچنین در تاریخ ۱۹ مهر ماه ۱۳۹۹، محمد قاسم قاسمی، مفتی اهل سنت و رئیس مدرسه دارالافتای دارالعلوم زاهدان، در پی تماس تلفنی دریافتی به اداره اطلاعات این شهر احضار و از بابت بازداشت مولوی فضل الرحمن کوهی مورد بازجویی و تهدید قرار گرفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل