سامان نسیم

نام و نام خانوادگی: سامان نسیم

شهرت:

تاریخ و محل تولد: ۲۹ شهریور ۱۳۷۳، شهرستان مریوان

وضعیت تاهل و فرزندان: مجرد

محل نگهداری: زندان زنجان

تاریخ بازداشت یا دستگیری: تیرماه ۱۳۹۰

اتهام‌‌های انتسابی: ارتباط با پژاک (حزب حیات آزاد کردستان) و فعالیت مسلحانه علیه سپاه پاسداران

مرجع رسیدگی: شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد

حکم صادره: اعدام

وضعیت حکم: در حال اجرا

سابقه محکومیت‌های پیشین:

سابقه شکنجه و بدرفتاری: شکجەهای شدید و اعتراف اجباری تلویزیونی

سوابق:

وضعیت‌های خاص:

روایت زندگی و سرگذشت: «سامان نسیم» متولد شهریورماه سال ۱۳۷۳، اهل شهر «مریوان» در استان «کردستان» است. در سال ۱۳۹۰ و در جریان درگیری «نیروهای سپاه پاسداران»، با عده‌ای از “نیروهای مخالف حکومت ایران”، در مرز «سردشت» بازداشت شد. او دو ماه در سلول انفرادی «حفاظت اطلاعات سپاه» در «ارومیه»، مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفت و سپس به زندان «مهاباد» منتقل شد.

«سامان نسیم» در تیرماه ۱۳۹۰ به اتهام ارتباط با «پژاک» (حزب حیات آزاد کردستان) و “فعالیت مسلحانه علیه سپاه پاسداران”، دستگیر و در شعبه «یک دادگاه انقلاب مهاباد» به اتهام “محاربه” به اعدام محکوم شد. حکم او در «دیوان عالی کشور» به تاایید رسیده است.

«سامان نسیم» با انتشار نامه‌ای “از شکنجه‌های شدیدی که بر او رفته و از اعتراف‌گیری اجباری و دادگاه ناعادلانه خبر داده بود.”

این زندانی سیاسی در نامه خود نوشته بود که “به محض ورود به سلول زندان تحت شکنجه‌های شدید قرار گرفته است.”

گفته شده “سلولی که او در آن به‌سر می‌برده است، دو متر در ۵۰ سانتی‌متر توصیف شده که فقط می‌توانسته در آن دراز بکشد.”

بنا به گزارش‌های «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی»، مسوولان این زندان به این زندانی سیاسی گفته‌اند که “حکم اعدامش ۳۰ بهمن‌ماه ١٣٩٣ به اجرا در خواهد آمد.”

«سامان نسیم» یکی از زندانیان سیاسی «زندان ارومیه» بود که از ۲۹ آبان‌ماه ۱۳۹۳، همراه ۲۹ زندانی سیاسی دیگر، در اعتراض به “اجرا نشدن اصل تفکیک جرایم زندانیان” در این زندان، دست بە اعتصاب غذا زدە بود.

«عزیز مژده‌ای» وکیل این زندانی اعلام کرده بود که “از زنده بودن و اعدام نشدن موکلش سامان نسیم مطلع بوده، اما اطلاع دقیقی از محل نگهداری وی نداشته است.”

همچنین درخواست توقف حکم و اعاده دادرسی برای «سامان نسیم» از سوی وکیل این زندانی در آخرین لحظات قبل از اجرای حکم اعدام ارسال و به دستور رییس «قوه قضائیه» متوقف و پرونده جهت رسیدگی مجدد به دادگاه ارسال شده است.

«سامان نسیم» در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۳ به همراه پنج زندانی سیاسی محکوم به اعدام محبوس در بند ۱۲ زندان «ارومیه»، به مکان نامعلومی برده شدند.

به دنبال این انتقال «علی و حبیب افشاری» و «سیروان نژاوی» سه زندانی سیاسی در زندان اعدام شدند و «ابراهیم عیسی‌پور» دیگر زندانی سیاسی کُرد، نیز به زندان تبریز منتقل شده که بعدها، «یونس آقایان» نیز به زندان «زنجان» منتقل شد.

پس از طی شدن مدت ۱۴۴ روز بی‌خبری کامل از وضعیت این زندانی سیاسی، وی طی تماسی در روز شنبه ۲۰ تیرماه ۱۳۹۴، از نگهداری «سامان نسیم» در زندان «زنجان» خبر دادە است.

همچنین انتشار سندی در فیسبوک، نشان دهنده پذیرفته شدن درخواست اعاده دادرسی «سامان نسیم»از سوی وکیل دیگری با نام «علی خالدی» بودە است.

بنا بر گزارشی از «خبرگزاری موکریان»، “اعتراض به رای صادره توسط شعبه «سی و دوم دیوان عالی کشور» در تاریخ ۳۰ آذرماه ۱۳۹۲، مردود اعلام و عینا تایید می‌گردد. در زندان مرکزی ارومیه نگهداری می‌شود تا اینکه اواسط بهمن‌ماه ۱۳۹۳، از اجرای احکام دادگاه «ارومیه» به وکیل سابق وی اعلام می‌شود ٣٠ بهمن‌ماه ۱۳۹۳، حکم موکلش اجرا خواهد شد.

گفته شده “در آن زمان علی خالدی وکیل مدافع سامان نسیم، دستور توقف اجرای حکم اعدام موکلش را می‌گیرد و همزمان از دیوان عالی کشور درخواست اعاده دارسی می‌کند که پس از دو ماه این درخواست مورد پذیرش شعبه ٣٧ دیوان عالی کشور قرار گرفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل