حکم اعدام سه زندانی به اتهام «قتل عمد» در زندان زاهدان به اجرا درآمد

اسماعیل جهان تیغ، غلامرضا منصور براهویی و فرشاد گمشادزهی

احکام اعدام دست‌کم سه زندانی، که پیش‌تر به اتهام‌های قتل عمد، به “قصاص نفس” اعدام محکوم شده بودند در زندان زاهدان به اجرا درآمد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ وب‌سایت حال‌وش با انتشار این خبر نوشته سحرگاه شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، حکم اعدام سه تن از زندانیان محبوس در زندان زاهدان، به اتهام “قتل عمد” در این زندان به اجرا درآمد.

این وب‌سایت در ادامه گفته: اسماعیل جهان‌تیغ فرزند غلامرضا، منصور براهویی فرزند حسن، ساکن روستای ده ناصر از توابع شهرستان زهک، به همراه فرشاد گمشادزهی، فرزند محمد نعیم، ساکن محله کوثر در زاهدان، در زندان مرکزی اعدام شدند.

همچنین گفته شده اسماعیل جهان‌تیغ، در سال ۱۳۹۶، به اتهام قتل در شهرستان اردکان از توابع استان یزد بازداشت و پس از انتقال به زاهدان و طی مراحل بازجوئی و دادرسی توسط دادگاه کیفری این شهر محاکمه و به اعدام محکوم شد.

منصور براهویی، در سال ۱۳۹۹ به اتهام قتل در آزادشهر بازداشت و پس از انتقال به زاهدان و طی مراحل دادرسی به اعدام محکوم شد.

فرشاد گمشادزهی، در سال ۱۳۹۹، با اتهام قتل عمد بازداشت و پس از طی مراحل بازجویی، بازپرسی و دادرسی به اعدام محکوم شد.

در ادامه این گزارش آمده در تاریخ ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، فرشاد گمشادزهی، منصور براهویی و اسماعیل جهان‌تیغ به همراه سخی ریگی، فرامرز شه‌بخش، بلال آذرنوش و یک زندانی دیگر با نام اسماعیل، جهت اجرای احکام اعدام از بند عمومی به بند قرنطینه زندان مرکزی زاهدان منتقل شده بودند.

در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، سخی ریگی، فرامرز شه‌بخش، بلال آذرنوش و یک زندانی دیگر با نام اسماعیل، پس از “جلب رضایت از ولی‌دم مقتول” برای تکمیل دیه پرداختی با اخذ مهلت به بند عمومی زندان زاهدان بازگردانده شدند.‌

صدور و اجرای احکام اعدام، ناقض اسناد بین‌المللی حقوق بشر از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر و مفاد میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است.

با توجه به اسناد بین‌المللی حقوق بشر و ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر هیچ فردی نباید مورد رفتاری قرار بگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی بشود.

براساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان‌های مدافع حقوق بشر، ایران از جمله کشورهایی است که دارای سرانه اعدام بسیار زیادی است و در رتبه جهانی ایران بعد از چین بالاترین تعداد اعدام‌های سالیانه را دارا است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل