دادگاه کیفری خراسان رضوی؛ حکم اعدام یک جوان ۳۲ ساله در ملأعام را صادر کرد

داریوش رحیمی

یک جوان ۳۲ ساله به‌نام داریوش رحیمی، که به اتهام «قتل عمد» یک مامور نیروی انتظامی بازداشت شده، در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی به قصاص نفس در ملأعام محکوم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ وبسایت روزنامه خراسان، با انتشار گزارشی از صدور حکم اعدام یک جوان ۳۲ ساله به ‌نام داریوش رحیمی، که متهم است، شش اسفند ماه سال ۱۴۰۰، درحین سرقت موتورسیکلت موجب مرگ یک مامور نیروی انتظامی شده، خبر داد.

بر اساس این گزارش، او به اتهام «قتل عمد» در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی به “قصاص نفس”  اعدام در ملأعام محکوم شد.

این چهارمین حکم اعدام در ملاءعام از ابتدای فروردین ماه سال جاری تاکنون به حساب می‌رود.

اوایل فروردین ماه نیز، رسانه‌های ایران خبر داده‌اند که دو متهم به قتل عمد به نام‌های محمد. ق ۳۸ ساله و صادق. م ۲۵ ساله به اتهام قتل یک مامور پلیس در تاریخ آبان ۱۴۰۰، در یک دادگاه بدوی در استان اصفهان به اعدام در ملاء عام محکوم شده‌اند.

در فروردین ماه یک زندانی دیگر با اتهام «قتل عمد» یک پلیس، در لرستان به قصاص نفس در ملاء عام محکوم شده بود.

سازمان حقوق بشر ایران پیشتر نسبت به از سر گیری اعدام در ملاء عام هشدار داده و خواهان مخالفت شدید جامعه مدنی ایران، کنشگران حقوق بشر و جامعه جهانی شده بود.

بنا بر اسناد کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد، اعدام‌های ملاء عام در مغایرت با مقررات میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و تخطی از ماده ۷ این میثاق است که می‌گوید «هیچکس نباید در معرض شکنجه یا رفتار تحقیرآمیز و مجازات غیرانسانی و وحشیانه قرار گیرد»؛ و همچنین ناقض ماده ۶ این کنوانسیون است که تاکید می‌کند «هر انسانی بطور ذاتی حق زندگی دارد». اجرای احکام اعدام‌ در ملاء عام بار‌ها مورد انتقاد جوامع بین المللی قرار گرفته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل