زندان اوین؛ ماهان جلال دوست، فعال مدنی جهت اجرای محکومیت حبس بازداشت و راهی زندان شد

ماهان جلال دوست

ماهان جلال دوست، فعال مدنی، برای تحمل کردن محکومیت یک سال حبس تعریری خود به زندان اوین منتقل شد. مصادیق اتهامات این فعال مدنی، امضای بیانیه ۲۳۱ نفره و حضور در کمپین نه به حضور در انتخابات و نه به جمهوری اسلامی، عنوان شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، ماهان جلال دوست، فعال مدنی، ساکن تهران، پس از مراجعه به شعبه یک اجرای احکام دادسرای امنیت تهران، برای تحمل حبس تعزیری یک ساله خود بازداشت و به اندرزگاه چهار زندان اوین منتقل شد.

بر اساس این گزارش، این فعال مدنی، در سال ۱۳۹۹، بازداشت و پس از طی مراحل بازجوئی با تودیع وثیقه آزاد شد و در مراحل دادرسی به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و مجازات تکمیلی محکوم شد.‌

یک منبع مطلع در اینباره گفت:”با توجه به قطعی شدن حکم ماهان جلال دوست در تاریخ ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۱، چندی پیش شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای زندان اوین به ریاست امیرحسین تاریان ابلاغیه اجرای برای حکم این فعال مدنی صادر کرد و امروز چهارشنبه ماهان جلال دوست، برای تحمل حبس ۱ ساله خود راهی زندان اوین شد.”

ماهان جلال دوست، پیشتر هم در تاریخ ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۰، با دریافت ابلاغیه ای کتبی توسط شعبه ۱ اجرای اجرای احکام دادسرای زندان اوین به ریاست امیرحسین تاریان، برای تحمل حبس تعزیری ۱ ساله اش احضار شد.ه بود اما با توجه به درخواست واخواهی به حکم صادره توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، اجرای حکم او تعلیق شده بود.

این فعال مدنی، در تاریخ ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰، بصورت تلفنی، برای تاریخ رسیدگی ۲۲ دی ماه ۱۴۰۰، به اداره پیگیری اطلاعات سپاه پاسداران واقع در میدان سپاه خیابان پادگان ولیعصر تهران، احضار شده بود.

همچنین، در تاریخ ۲۳ شهریور ماه ۱۴۰۰، دفتر پیگیری سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ماهان جلال دوست را به اتهام《 امضای بیانیه ۲۳۱ نفره 》و حضور در کمپین《 نه به حضور در انتخابات و نه به جمهوری اسلامی 》احضار و تهدید به پرونده سازی کرده بود.‌

ماهان جلال دوست، در تاریخ ۲ آذر ماه ۱۳۹۹، توسط پلیس امنیت در تهران بازداشت و سپس به سلول انفرادی در بند ۲ الف سپاه در زندان اوین منتقل و پس از اتمام مراحل بازجوئی در تاریخ ۱۴ دی ماه ۱۳۹۹، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان آزاد شد.

این فعال مدنی، در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۳۹۹، با دریافت ابلاغیه ای کتبی از سوی شعبه ۶ بازپرسی دادسرای زندان اوین به ریاست محمدحسین جعفری جزن آبادی، برای حضور در جلسه بازپرسی احضار و با اتهام 《 فعالیت تبلیغی علیه نظام 》تفهیم اتهام احضار شد.

در تاریخ ۲۳ اسفند ماه ۱۳۹۹، با آغاز مراحل دادرسی و ارجاع پرونده ماهان جلال دوست به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری، این فعال مدنی با اتهام《 فعالیت تبلیغی علیه نظام 》محاکمه و در تاریخ ۱۸فروردین ماه ۱۴۰۰، به تحمل ۱سال حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، دو سال ممنوعیت عضویت در احزاب، گروههای اجتماعی و سیاسی و بعنوان مجازات تکمیلی هم به ضبط موبایل، کامپیوتر و یک دستگاه خودروی پراید سایپا ۱۱۱ محکوم شد.

پیشتر ماهان جلال دوست، درخصوص علت صدور حکم در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب از سوی ایمان افشاری مبنی بر مصادره خودروی سایپا ۱۱۱ ماهان جلال دوست به حقوق بشر در ایران گفته بود: “استناد ایمان افشاری این بود که ماهان با این خودرو به مکانهای مختلف برای شعارنویسی یا به ادعای قاضی ابراز ارتکاب جرم بوده است. در زمان بازداشت ماهان جلال دوست، در مجموع ۷عدد اسپری شعار نویسی، برچسب، پول هایی که شعار نویسی شده و تعداد ۳۰۰ برگ شبنامه از او گرفته شد.”

با ارجاع این حکم به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست احمد زرگر، این حکم بصورت غیابی و با استیذان، پس از لغو حکم مصادره خودروی پراید سایپا ۱۱۱ ماهان جلال دوست، بقیه حکم مبنی بر تحمل ۱ سال حبس تعزیری و سایر مجازاتهای تکمیلی عینا تائید شد.

پس از اعتراض ماهان جلال دوست و تائید درخواست واخواهی، جلسه دادگاه تجدیدنظر این فعال مدنی در تاریخ ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۱ با حضور او در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست احمد زرگر، برگزار و حکم قبلی عینا تائید شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل