آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۲۳ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱)

آزادی بیان

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۲۳ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱

– رضا شهابی از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که پنجشنبه گذشته ۲۲ اردیبهشت بازداشت شده بود، طی تماس تلفنی کوتاهی با خانواده‌اش در این روز اعلام کرد در بند ۲۰۹ اوین زندانی ا‌ست.

– فریبا معینی، فعال صنفی معلمان اصفهان، در این روز در منزل خود در نجف‌آباد بازداشت شد.

– صفر رمضانی و احسان اسدی، دو فعال صنفی فرهنگیان لنگرود، در این روز آزاد شدند.

– در این روز خبر رسید برخی از دفاعیات مهدی محمودیان، در جلسه‌ی پنجم رسیدگی به اتهامات متهمین موسوم به دادخواهان سلامت، توهین به قضات تلقی شده و به همین دلیل به دادسرای امنیت اوین احضار شده است.

– احمد چنگیزی، عضو هیئت مدیره‌ی کانون صنفی فرهنگیان یزد در پی احضار در این روز، پس از مراجعه بازداشت و روانه زندان شد.

شنبه ۲۴ اردیبهشت

– علی‌اکبر باغانی، عضو هیئت مدیره‌ی کانون صنفی معلمان تهران که از ۱۰ اردیبهشت بازداشت شده بود، در این روز از زندان اوین آزاد شد.

– جمعی از فیلمسازان و کنشگران‌ فرهنگ و هنر با انتشار بیانیه‌ای در این روز خواستار آزادی مینا کشاورز و فیروزه خسروانی، دو مستندساز دربند شدند.

– اسماعیل عبدی با پذیرش درخواست شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در این روز به اعتصاب غذای خود پایان داد.

– در این روز محمدرضا مرادی، مجید کریمی، صلاح حاجی میرزایی، نسرین کریمی و کورش عزت امینی، از اعضای هیات مدیره‌ی انجمن صنفی معلمان کردستان (سنندج) که پیشتر طی ابلاغیه‌‌ای احضار شده بودند، در ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج مورد بازجویی قرار گرفتند.

یکشنبه ۲۵ اردیبهشت

– ژاله روح‌زاد، معلم و همسر فعال کارگری زندانی اسماعیل گرامی، احمد حیدری و مسعود فرهیخته، از فعالین صنفی معلمان که در تجمع ۲۲ اردیبهشت ماه در تهران بازداشت شده بودند، با قرار وثیقه در این روز آزاد شدند.

– محمد رسول‌اف، سینماگر ایرانی، با انتشار بیانیه‌ای در صفحه‌ی اینستاگرامی خود در اینترنت در این روز با تأیید این خبر که مقامات جمهوری اسلامی ایران دفاتر و منازل شماری از سینماگران و دست‌اندرکاران صنعت سینما در کشور را مورد تجسس قرار داده و پس از توقیف اموال سینماگران شماری از آنان از جمله فیروزه خسروانی و مینا کشاورز را دستگیر کرده‌اند، حملات به سینماگران را غیرقانونی خواند و محکوم کرد.

– در این روز خبر رسید نمایش رابینسون کروزو به کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی بعد از یک شب اجرا در قم، توسط مدیر کل ارشاد این استان توقیف شده است. دلایل توقیف این نمایش از سوی مدیرکل ارشاد این استان «حجاب تماشاگران» و «رنگ یک چتر [رنگین کمانی] که در این نمایش استفاده شده» عنوان شده است.

– خدیجه مهدی‌پور، زندانی سیاسی که از ۱۱ اردیبهشت به مرخصی اعزام شده بود، با پایان مرخصی در این روز به زندان ایلام بازگشت.

– دادگاه رسیدگی به اتهامات پیروز نامی، علی کروشات و فرنگیس نسیم‌پور، اعضای هیئت مدیره‌ی کانون صنفی معلمان خوزستان در این روز در دادگاه انقلاب اهواز برگزار شد.

– رسول کارگر، معلم و فعال صنفی معلمان استان فارس، در این روز از زندان شیراز به مرخصی متصل به آزادی اعزام شد.

دوشنبه ۲۶ اردیبهشت

– سندیکای کارگران شرکت واحد، با انتشار بیانیه‌ای در این روز هر گونه اتهام وارده و پخش اکاذیب علیه اعضای خود از جمله رضا شهابی، و دیگر بازداشت‌های کارگری و فرهنگی را محکوم کرد و خواهان آزادی بیدون قید و شرط کلیه فعالین کارگری و اجتماعی از جمله آنیشا اسدالهی، ریحانه انصاری‌نژاد، کیوان مهتدی و همچنین معلمان بازداشتی از جمله رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، اسکندر لطفی، محمد حبیبی، محسن عمرانی… شد.

– در این روز خبر رسید سعید مدنی، جامعه شناس، به اتهام «ارتباط مشکوک خارجی» و «اقدامات ضدامنیتی» بازداشت شده است.

– فرمانده انتظامی پردیس در این روز از بازداشت یک شهروند بدون اعلام نام و هویت او به دلیل آنچه که «ارسال فراخوان و ترغیب افراد به ایجاد اغتشاش» خوانده است خبر داد.

– پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری ساکن بندر کیاشهر جهت تحمل حبس در این روز راهی زندان ازبرم لاهیجان شد.

– اصغر حاجب، عضو هیئت مدیره‌ی کانون صنفی معلمان بوشهر با تودیع قرار وثیقه در این روز به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

– در این روز حسین روئین‌تن، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ساکن دشتستان توسط دادگاه تجدید نظر استان بوشهر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱ سال حبس، و به اتهام «توهین به مقدسات و ائمه اطهار، اهل بیت، حضرت سکینه و زینب» به ۵ سال حبس، و به اتهام «توهین به بنیانگذارجمهوری اسلامی و توهین به رهبر» به ۲ سال حبس و به اتهام «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» به ۲ سال حبس و پرداخت ۱۵ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

– صفر رمضانی و احسان اسدی، دو فعال صنفی فرهنگیان لنگرود در این روز طی ابلاغیه‌هایی جداگانه به دادگاه انقلاب این شهر احضار شدند.

– در این روز خبر رسید که برزان محمدی، فعال مدنی محبوس در زندان مریوان که به دلیل عدم شرکت در مراسمات مذهبی از بند به قرنطینه این زندان منتقل شده، در اعتراض به این تصمیم، اعتصاب غذا کرده است.

سه‌ شنبه ۲۷ اردیبهشت‌

– در این روز خبر رسید منزل شخصی مظفر صالح‌نیا، فعال کارگری، توسط مأموران اطلاعات سپاه تفتیش شده و ساعاتی بعد گلنار قدیم‌خانی، همسر این فعال کارگری به سازمان اطلاعات سپاه سنندج احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است.

– در پی اعتصاب رانندگان و کارگران شرکت واحد خطوط بی آرتی در تهران در اعتراض به محقق نشدن مطالبات معیشتی و صنفی، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در این روز از بازداشت ۱۲ تن از رانندگان در اعتصاب خبر داد.

– مصطفی نیلی، حقوقدان و وکیل با اشاره به بازداشت سعید مدنی در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین، در این روز اعلام کرد: «آقای مدنی پس از بازداشت حتی هنوز به دادسرا نرسیده بود که خبر بازداشتش با اتهامات واهی توسط یکی از خبرگزاری‌های داخلی منتشر شد». خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، یک روز پیشتر از بازداشت سعید مدنی نویسنده، جامعه‌شناس و زندانی سیاسی سابق به اتهام «اقدامات ضد امنیتی» خبر داد.

– محمود ملاکی، معلم و عضو هیات مدیره‌ی کانون صنفی فرهنگیان بوشهر که از ۱۱ اردیبهشت در بازداشت بود، با تودیع قرار وثیقه در این روز آزاد شد.

– فیروزه خسروانی و مینا کشاورز، دو مستندسازی که از ۲۰ اردیبهشت در تهران بازداشت شده بودند، با تودیع قرار وثیقه در این روز آزاد شدند.

– در پی تداوم اعتراضات مردمی در شهرهای گوناگون کشور طی هفته‌های اخیر در این روز خبر رسید که دسترسی به اینترنت خطوط همراه در شهرکرد، گلپایگان، جونقان، فارسان، هفشجان، قطع و اینترنت خانگی نیز با اختلال زیاد مواجه شده است.

– صلاح آزادی، فعال صنفی معلمان، با دریافت ابلاغیه‌ای در این روز برای پاسخگویی به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «تشویش اذهان عمومی» و «هواداری از گروهک‌های نظامی از طریق بارگذاری فیلم و تصاویر» به دادگاه انقلاب شهرستان مریوان احضار شد.

– در این روز جمعی از «کنشگران مستقل جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو» همزمان با ۱۷ ماه مه روز جهانی مقابله با همجنسگراستیزی، ترنس‌ستیزی و دوجنسگراستیزی در این روز بیانیه‌ای منتشر کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: رسانه‌های خبری «با عدم پوشش اخبار مربوط، سانسور جزئیات خبری، انتشار اخبار نادرست، بدون راستی‌آزمایی خبر، استفاده از واژگان و اصطلاحاتی که امروزه با توجه به پیشرفت گفتمان جنس و جنسیت دیگر کاربردی ندارند و رعایت نکردن نزاکت سیاسی باعث آسیب و لطمه‌ی بیشتری به جایگاه حساس اعضای این جامعه که جزو اقشار آسیب‌پذیر هستند، می‌شوند!»

چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت

– در این روز خبر رسید احمد (یوحنا) سرپرست و ایوب (فرزین) پوررضازاده، دو نوکیش مسیحی به زندان لاکان رشت منتقل شده‌اند.

– کمیته دفاع از رضا شهابی در این روز خبر داد وضعیت جسمی رضا شهابی، عضو هیئت مدیره‌ی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران در زندان رو به وخامت گذاشته و دچار افزایش فشارخون و بی‌حسی در سیستم عصبی شده است.

– عثمان اسماعیلی، فعال کارگری، در این روز خبر داد وضع سلامتی فاتح مجیدی، معلم اخراجی شهرستان بانه که یک هفته است در اعتصاب غذا به سر می‌برد، مساعد نیست و به یکی از درمانگاه‌های سنندج انتقال یافته است. مجیدی در تاریخ ۶ اردیبهشت همراه با هفت تن دیگر از کارگران و فعالان کارگری شهر بانه بازداشت شده بود.

– فریبا نظام‌زاده، فعال صنفی معلمان شیراز که در جریان تجمع اعتراضی معلمان در ۲۲ اردیبهشت بازداشت شده بود، در این روز با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

– در این روز خبر رسید منزل مهدی معتمدی‌مهر، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در کرج توسط نیروهای امنیتی مورد تفیش قرار گرفته و مأموران ضمن تفتیش منزل برخی از لوازم شخصی از جمله تلفن همراه و لپ‌تاپ او را توقیف کرده‌اند.

– انجمن صنفیِ نمایشنامه‌نویسان و مترجمان ایران در این روز خبر داد که سرپرست خانه هنرمندان ایران برگزاری مراسم تقدیر از بهرام بیضایی را به صلاح ندانسته و آن را لغو کرده است.

– کانون مدافعان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای در این روز به مسئولان جمهوری اسلامی هشدار داد که به پرونده‌سازی‌های پوچ و بی‌اساس خود علیه فعالان فرهنگی و کارگری و دستگیری آنان خاتمه داده و کلیه‌ی معلمان و کارگران و دو شهروند فرانسوی دستگیر شده در روزهای گذشته را سریعاً آزاد کنند.

– محمدصدیق عزیزی، زندانی سیاسی اهل شهرستان اشنویه که از ۲۰ اردیبهشت در مرخصی بود، با پایان ایام مرخصی در این روز به بند نظامی زندان ارومیه بازگشت.

– در این روزخبر رسید حسن سعیدی، از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شده است. مأموران پس از بازداشت او ضمن تفتیش منزل تلفن همراه وی و سایر اعضای خانواده را ضبط کرده و با خود برده‌اند.

– کیوان صمیمی سردبیر نشریه ایران فردا، در این روز پس از احضار و مراجعه به اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و راهی زندان سمنان شد.

پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت

– منزل داود رضوی، از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد، در این روز توسط نیروهای امنیتی تفتیش شد و مأموران تلفن همراه ساکنین منزل و برخی لوازم شخصی رضوی را با خود بردند.

– در این روزخبر رسید مهیار تقی‌خانی، خبرنگار اهل کرج که به دلیل طرح یک سوال از امام جمعه به ۶ ماه حبس و یک سال محرومیت از دسترسی به اینستاگرام محکوم شده بود، راهی زندان شده است.

– نرگس منصوری، فعال مدنی و از امضا کنندگان بیانیه‌ی درخواست استعفای رهبر جمهوری اسلامی، در این روز بازداشت شد.

– ایوب و داوود شیری، از فعالین مدنی ترک آذربایجانی در این روز بازداشت شدند.

– محمدرضا بهزادپور، مجید نادری و حسین رشیدی، معلمان بازداشتی ساکن کرمان که از ۱۰ اردیبهشت در بازداشت بودند، با تودیع قرار وثیقه در این روز آزاد شدند.

– در این روز خبر رسید هفت عضو کمپین ژیانه‌وه‌ی کردستان، به نام‌های مرضیه مرادویسی، عطالله رضابابی، سیروان عبدالهی، فردین رحیمی، مهدی صیفی، علی الله‌ویسی و قانع خاطری از سوی دادگاه انقلاب اسلامی سنندج با اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام» مجموعاً به ۱۴ سال حبس محکوم شده‌اند.

– امیر رئیسیان، وکیل مدافع رضا شهابی، آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی در خصوص آخرین وضعیت این فعالین صنفی و کارگری بازداشتی در این روز گفت تاکنون نتوانسته با موکلانش صحبت کند و اجازه دسترسی به جزییات پرونده‌ی موکلانش را نداشته است.

– روابط عمومی نهضت آزادی ایران در این روز با انتشار بیانیه‌ای از لغو برنامه‌ی بزرگداشت شصت و یکمین سالگرد تاسیس نهضت آزادی به دلیل فشار نهادهای امنیتی خبر داد.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل