گزارشی از مریم «آنیشا» اسداللهی، فعال مدنی، بطور بلاتکلیف در زندان اوین بسر می برد

علی اسداللهی، برادرفعال مدنی، مریم «آنیشا» اسداللهی، در تاریخ هفت خرداد ماه ۱۴۰۱، با انتشار متنی در صفحات شخصی خود اعلام کرد:”آنیشا بعد از سه هفته تماس گرفت و سه دقیقه با مادرم صحبت کرد. روحیه اش عالی بود و صادش محکم. گفت نمی دونه جرمش چیه و بی دلیل بازداشت شده.”

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز یکشنبه هشت خرداد ماه ۱۴۰۱، مریم «آنیشا» اسدالهی، فعال مدنی که در بازداشت وزارت اطلاعات در زندان اوین بسر می برد در وضعیت بلاتکلیف قرار دارد. این فعال مدنی پیشتر هم در پی پرونده سازی توسط وزارت اطلاعات بازداشت و به تحمل حبس و شلاق محکوم شده بود.‌

در حالی که مریم «آنیشا» اسدالهی، از بازداشت خود ابراز بی اطلاعی می کند اما در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، وزارت اطلاعات با انتشار بیانیه ای مدعی شد:” مریم «آنیشا» اسدالهی، با سسیل کوهلر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ نیروی کار فرانسه و همسر او که هر دو نفر با ویزای گردشگری به ایران وارد شده و در بازداشت این ارگان‌ امنیتی بسر می برند در ارتباط بوده و در تلاش برای براندازی نظام با یکدیگر همکاری می کردند.”

مریم «آنیشا» اسدالهی، در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، به همراه کیوان مهتدی، در پی یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزل شخصی این افراد بازداشت شدند.

آنیشا اسدالهی، پیشتر هم در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸، در جریان تجمع اعتراضی به مناسبت روز جهانی کارگر در مقابل ساختمان مجلس در تهران توسط ماموران امنیتی بازداشت و پس از طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام آزاد شد.

این فعال مدنی، برای دومین بار در تاریخ ۲۸ خردادماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به بند امنیتی ۲۰۹ وزارت اطلاعات طی‌ مراحل بازجویی ۴۵ روز بعد به بند زنان زندان اوین منتقل دپو در تاریخ ۱۵ مردادماه ۱۳۹۸، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان آزاد شد.

با آغاز مراحل دادرسی، آنیشا اسدالهی، در تاریخ ۱۳ مهر ماه ۱۳۹۸، توسط ایمان‌افشاری، قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران تفهیم اتهام و در تاریخ ۱ آبان ماه ۱۳۹۸، از بابت اتهامات《اخلال در نظم و آسایش عمومی》،《تبلیغ علیه نظام》 و《اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی》 محاکمه شد و پس از تبرئه از اتهام《تبلیغ علیه نظام》و《اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی》، فقط از بابت اتهام《اخلال در نظم عمومی》به ۶ ماه حبس تعزیری، شش ماه حبس تعلیقی و ۷۴ ضربه شلاق تعلیقی محکوم شد.

با توجه به عدم اعتراض آنیشا اسدالهی به حکم صادره توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، این فعال کارگری در تاریخ ۱۴ دی ماه ۱۳۹۸، پس از مراجعه به واحد اجرای احکام دادسرای زندان اوین بازداشت و به بند زنان این زندان منتقل شد و در تاریخ ۱ بهمن ماه ۱۳۹۸، پس از اتمام دوران حبس تعزیری ۶ ماهه خود آزاد شده بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل