دادگاه تجدیدنظراستان تهران؛ با صدور دادنامه ای احکام صادره بدوی بر علیه امیرحسین مرادی و علی یونسی را تائید کرد

دادگاه تجدیدنظر استان تهران با صدور دادنامه ای احکام صادره بدوی بر علیه امیرحسین مرادی و علی یونسی، را تائید کرد. این افراد در دادگاه بدوی به مصادیق اتهاماتی همچون تخریب اموال عمومی، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام، به 30 سال حبس تعزیری محکوم شدند که از این میان حبس 10 سال آن قابل اجرا، است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ امتداد، روز دوشنبه ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۱، در گزارشی ازتایید احکام بدوی برعلیه امیرحسین مرادی و علی یونسی، دو دانشجوی برتر دانشگاه صنعتی شریف، محبوس در زندان اوین خبر داد.

بر اساس این گزارش، این دو دانشجوی نخبه، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست احمد زرگر در مجموع به تحمل ۳۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند. با اعمال ماده ۱۳۴ از قانون مجازات اسلامی تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری برای هر یک لازم به اجرا است.

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری ضمن‌ اعلام این خبر گفت:”شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تهران، مستقر در دادگاه انقلاب، عینا حکم بدوی علی یونسی و امیرحسین مرادی را تائید کرد. این دو دانشجوی نخبه دانشگاه شریف در دادگاه بدوی به اتهام تخریب به ۱۰ سال، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی ۵ سال و تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده بودند که دادگاه تجدید نظر، عینا این حکم را تائید کرده و بر این اساس؛ حکم اشد، یعنی ۱۰ سال حبس قابل اجرا خواهد بود.”

این وکیل دادگستری همچنین افزود:”این در حالی است که ایراداتی وجود داشت که ما در لوایح تجدیدنظر خواهی خود به آن اشاره کرده بودیم. یکی از مهم‎ترین بحث‌ها، ایراد شکلی درباره تغییر عنوان اتهامی است که قواعد شکلی قانون آئین دادرسی کیفری در دادگاه بدوی رعایت نشده بود. با این حال، دادگاه تجدیدنظر به این موضوع نیز توجه نکرده و رای را عینا مورد تائید قرار داد.”

مصطفی نیلی ضمن تاکید بر پیگیری این حکم با اعمال ماده ۴۷۷ در دیوان عالی کشور تصریح کرد:”با توجه به تایید رای اقدام بعدی بحث اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور است که در مراحل بعدی آن را پیگیری خواهیم کرد. ضمن اینکه، امیدواریم با توجه به صدور رای قطعی پرونده، موکلین ما از بند امنیتی ۲۰۹ خارج شوند. این دو جوان بیش از ۲ سال است در بند امنیتی ۲۰۹ زندانی بوده‌اند که امیدواریم با توجه به صادر شدن رای قطعی، دست کم علی یونسی و امیرحسین مرادی از این بند خارج و به بند عمومی منتقل شوند.”

لازم به ذکر است، امیرحسین مرادی و علی یونسی، در تاریخ دوشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی علی مظلوم هر یک به تحمل ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.

آخرین جلسه دادرسی به پرونده امیرحسین مرادی و علی یونسی در تاریخ ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی علی مظلوم برگزار شده بود.

در تاریخ ۵ بهمن ماه ۱۴۰۰، جلسه دوم دادگاه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مرادی و علی یونسی برگزار و با توجه به اعلام مصطفی نیلی، در پی وجود نواقصی این پرونده به دادسرا بازگردانده شده بود.‌

همچنین، در تاریخ ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۰، جلسه اول دادگاه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مرادی و علی یونسی، پس از ۴۵۰ روز بازداشت و بلاتکلیفی آنها در سلول انفرادی بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات، برگزار شده بود.

امیرحسین مرادی و علی یونسی، از تاریخ ۲۲ فروردین‌ ماه ۱۳۹۹، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به سلول انفرادی در بند۲۰۹ این ارگان امنیتی واقع در زندان اوین منتقل شدند و از حقوق شهروندی یک متهم محروم هستند.

حقوق بشر در ایران، در تاریخ ۸ آبان ماه ۱۳۹۹، با انتشار گزارشی ارجاع پرونده علی یونسی و امیرحسین مرادی را به شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران اطلاع رسانی کرده بود.

در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، سازمان عفو بین الملل با انتشار فراخوانی ضمن ابراز نگرانی از شکنجه و ضرب و شتم علی یونسی, از مسئولان قضائی جمهوری اسلامی خواست تا امکان دسترسی وی به وکیل و سایر مواردی که باید در طی دوران بازداشت متهم از آنها برخوردار باشد را فراهم و از طرح اتهامات بی پایه و اساس به علی یونسی خودداری کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل