زندان اوین؛ رضا شهابی، فعال کارگری در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود دست به اعتصاب غذا زد

رضا شهابی

رضا شهابی، فعال کارگری محبوس در زندان اوین اعتصاب غذا کرد. او در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود دست به اعتصاب غذا زده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز دوشنبه ۲۳ خردادماه ۱۴۰۱، رضا شهابی، فعال کارگری و عضو سندیکای کارگران شرکت واحد در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود اعلام اعتصاب غذا کرد.‌

بر اساس این گزارش،  با توجه به سابقه دو سکته مغزی در دی ماه سال ۱۳۹۶ تداوم بازداشت و حبس این فعال کارگری در سلول انفرادی و زندان می تواند منجر به خطرات جانی برای او بشود.‌

یک منبع مطلع در اینباره گفت:”با توجه به تمدید ۱ ماه دیگر از بازداشت رضا شهابی و از سوی دیگر محرومیت این فعال کارگری از حق درمان و غیرقانونی بودن روند بازجوئی ها از این فعال کارگری، رضا شهابی با توجه به اعلام قبلی خود پس از اطلاع از تمدید قرار بازداشت از امروز دوشنبه اعلام اعتصاب غذا کرد.”

لازم به ذکر است، در تاریخ ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۱، پس از مراجعه ربابه رضایی همسر رضا شهابی به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای زندان اوین بازپرس اعلام کرد با توجه به تمام نشدن بازجوی ها قرار بازداشت رضا شهابی برای ۱ ماهه دیگر تمدید شد.

تمدید قرار بازداشت رضا شهابی برای مدت ۳۰ روز دیگر در حالی صورت گرفته که این فعال کارگری در تاریخ ۱ خرداد ماه ۱۴۰۱، در تماس با خانواده خود اعلام کرده بود فشار خون او به ۱۶ رسیده و بخشی از صورت او بی حس شده است. این فعال کارگری سابقه سکته مغزی را در دورانی که در زندان رجائی شهر کرج دوران حبس خود را سپری می کرد دارد.

رضا شهابی، از زندانیان پیشین سیاسی و فعال کارگری هم در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، در پی یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزل شخصی او بازداشت و جهت بازجوئی به سلول انفرادی در بند ۲۰۹ این ارگان‌امنیتی منتقل شد.

ادعای وزارت اطلاعات برای بازداشت و پرونده سازی بر علیه رضاشهابی، ارتباط این فعال کارگری با سیسیل کوهلر، فعال کارگری ۳۷ ساله و مسئول روابط بین‌الملل یک سندیکای آموزشی در فرانسه و همسر او عنوان شده که در حال حاضر در بازداشت و تحت بازجویی بسر می برند.

وزارت اطلاعات در خصوص سیسیل کوهلر و همسر او مدعی شده این زوج با اتهاماتی همچون جاسوسی، تلاش برای ایجاد ناامنی و ایجاد آشوب در کشور و شکل‌دهی به اعتراضات صنفی معلمان و کارگران ایران، مواجه هستند.

رضا شهابی، در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰، به همراه چندین تن از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، با دریافت ابلاغیه های کتبی توسط شعبه ۲ بازپرسی دادسرای زندان اوین به پلیس امنیت تهران احضار و تهدید شدند.‌

رضا شهابی، از جمله فعالان کارگری ایران است که به دفعات توسط وزارت اطلاعات با پرونده سازی‌های گوناگون از قبیل؛ احضار، بازداشت، بازجویی، بازپرسی و محکومیت به حبس تعزیری را دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل