گزارشی از آخرین وضعیت مریم کریم بیگی در یازدهمین روز از اعتصاب غذا / شهناز اکملی می گوید: “مریم تا این لحظه سه بار بیهوش شده است”

مریم کریم بیگی

مریم کریم بیگی، بطور بلاتکلیف در زندان اوین محبوس و در اعتصاب غذا بسر می برد. او به مصادیق اتهاماتی همچون فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، تفهیم اتهام شده است. مادرش در پستی نوشت: ” دخترم تا این لحظه سه بار بیهوش شده است، او به شدت ضعیف و لاغر شده، جان مریم در خطر است و بازپرس با قرار وثیقه برای آزادی او موافقت نمی کند.”

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز جمعه ۳ تیر ماه ۱۴۰۱، مریم کریم بیگی، در یازدهمین روز از اعتصاب غذا، با توجه به افزوده شدن موارد اتهامی در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین تحت بازجویی قرار دارد.

بر اساس این گزارش، روز پنجشنبه خانم اکملی، با انتشار پستی در صفحه شخصی خود نوشت:مریم را ملاقات کردم. دخترم بعد از ده روز اعتصاب غذا به لحاظ جسمی بسیار ضعیف و لاغر شده بود. برایم تعریف کرد که یک بار در حین بازجویی، یک بار در حضور بازپرس و بار دیگر در راهرو بازداشتگاه از حال رفته و زمین خورده. گفت دو روز پیش وثیقه‌اش را از دویست میلیون به هشتصد میلیون تومان تبدیل کرده‌اند، اما هنوز هیچ ابلاغ قانونی به ما برای تودیع وثیقه صورت نگرفته .”

امیر رئیسیان وکیل دادگستری در تشریح این خبر اعلام کرد:”مریم کریم بیگی پس از بازداشت در تاریخ ۲۴خرداد و انتقال و به دادسرای زندان اوین با اتهام《فعالیت تبلیغی علیه نظام》تفهیم اتهام و قرار وثیقه ای به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان برای آزادی او صادر شد اما با توجه به اعلام بازپرس شعبه ۶ دادسرای زندان اوین، ضابطین امنیتی اعلام کردند که مستنداتی برای افزودن اتهامات دارند و در خواست تفهیم اتهام《اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور》به ایشان کردند.

‌لازم به ذکر است، در تاریخ ۲۴ خردادماه ۱۴۰۱، مریم کریم بیگی، در پی یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزل پدری او پس از تفتیش منزل و ضبط برخی وسائل شخصی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

بازداشت مریم کریم‌بیگی، در حالی توسط ماموران وزارت اطلاعات صورت گرفت که او در تاریخ ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۱، در پی اعمال فشارهای امنیتی از طرف این ارگان امنیتی از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته جامعه شناسی اخراج شده بود.

همچنین در تاریخ ۲ اسفند ماه ۱۴۰۰، منزل پدری مریم کریم بیگی، در جریان یورش ماموران وزارت اطلاعات تفتیش و برخی لوازم شخصی خانوادگی او از قبیل گوشی های تلفن‌همراه، لوازم الکترونیکی و تعدادی عکسهای مرتبط ب جانباختگان اعتراضات سال ۱۳۸۸ ضبط شده بود.

در تاریخ ۸ اسفند ماه ۱۴۰۰، نیز مریم کریم بیگی پس از احضار به اداره پیگیری وزارت اطلاعات مورد تهدید و بازجویی قرار گرفته بود.‌

مصطفی کریم بیگی، برادر مریم کریم بیگی، از جان باختگان اعتراضات سراسری سال ۱۳۸۸ در تهران است که در خیابان نوفل لوشاتو از ناحیه سر نورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان باخت.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل