گزارشی از آخرین وضعیت اسکندر لطفی، شعبان محمدی و مسعود نیکخواه، در بازداشتگاه ۲۰۹ وزارت اطلاعات زندان اوین

اسکندر لطفی، شعبان محمدی و مسعود نیکخواه

اسکندر لطفی، شعبان محمدی و مسعود نیکخواه، در زندان اوین تحت بازجویی قرار دارند. هنوز از مصادیق اتهامات وارده به این افراد اطلاعی در دست نیست.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای اخیر، اسکندر لطفی، شعبان محمدی و مسعود نیکخواه، سه تن از فعالان صنفی فرهنگیان،‌ اهل شهرستان مریوان از توابع استان کردستان و محبوس در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوین به صورت کابینی و به اجبار ماموران امنیتی با خانواده خود به زبان فارسی در ملاقات مکالمه کردند.‌

یک منبع مطلع در اینباره گفت:”روز پنجشنبه خانواده اسکندر لطفی، شعبان محمدی و مسعود نیکخواه، موفق به ملاقات کابینی با آنها شدند.

ماموران زندان اوین به خانواده این سه نفر، اجازه ملاقات حضوری نداده و این شهروندان و خانواده‌ های آنها را وادار کردند که از طریق گوشی و از دو سوی شیشه به زبان فارسی با هم گفتگو کنند.

هر سه نفر این فعال صنفی فرهنگیان بر واحی بودن اتهامات خود تاکید کرده و خواستار روندی عادلانه در مراحل بازجویی، بازپرسی و دادرسی پرونده هستند.”

در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، وزارت اطلاعات با انتشار بیانیه ای مدعی شد؛ شعبان محمدی، مسعود نیکخواه و اسکندر لطفی با سیسیل کوهلر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ نیروی کار فرانسه و همسر او که هر دو نفر با ویزای گردشگری به ایران وارد شده و در بازداشت این ارگان‌ امنیتی بسر می برند به همراه رضا شهابی، آنیشا اسدالهی، کیوان مهتدی، حسن سعیدی، رسول بداقی، محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی، در ارتباط بوده و در تلاش برای براندازی نظام با یکدیگر همکاری می کردند.

لازم به ذکر است، اواسط خردادماه ۱۴۰۱، شعبان محمدی و مسعود نیکخواه، برای انجام بازجوئی های تکمیلی به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین در تهران منتقل شدند.‌

شعبان محمدی، در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای اداره اطلاعات مریوان بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج مرکز استان کردستان منتقل شده بود.

این فعال صنفی فرهنگیان شهرستان مریوان، پیشتر هم در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، به همراه مسعود نیکخواه و اسکندر لطفی، توسط ماموران امنیتی بازداشت و در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه آزاد شده بود.

شعبان محمدی، نخستین مرحله در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰، در جریان اعتراضات سراسری صنفی فرهنگیان ایران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات در شهر سنندج مرکز استان کردستان منتقل و پس از اتمام بازجوئی ها و تفهیم اتهام به زندان شهرستان مریوان بازگردانده شد و در تاریخ ۵ اسفند ماه ۱۴۰۰، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان، تا اتمام مراحل دادرسی از زندان مریوان آزاد شده بود.

همچنین، اسکندر لطفی، در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، همزمان با برگزاری تجمعات اعتراضی سراسری معلمان ایران که مناسبت روز معلم و همزمان با روزجهانی کارگر در شهرهای کشور در حال برگزار بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

مسعود نیکخواه هم برای دومین مرحله در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، توسط ماموران اداره اطلاعات شهرستان مریوان بازداشت شد.

مسعود نیکخواه، برای نخستین بار در ساعات پایانی ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، توسط ماموران اداره اطلاعات شهرستان مریوان بازداشت و جهت بازجوئی به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شد و در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، با تودیع وثیقه آزاد شده بود.

همچنین، اسکندر لطفی، در تاریخ ۷بهمن ماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری ۲ سنندج، با اتهام《نشراکاذیب》و《تبلیغ علیه نظام》، محاکمه و در تاریخ ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۸، فقط از بابت اتهام《نشر اکاذیب》به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

این فرهنگی ساکن مریوان، در تاریخ ۲۲ خردادماه ۱۳۹۸، پس احضار به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب سنندج مورد تفهیم اتهام قرار گرفته بود و سپس با تودیع قرار کفالت تا اتمام مراحل دادرسی بطور موقت آزاد شد.

اسکندر لطفی، در جریان تحصن سراسری معلمان ایران در تاریخ ۲۲ و ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۷ هم توسط یکی از ارگانهای امنیتی استان کردستان احضار و بازجوئی شده بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل