زندان عادل آباد شیراز؛ گزارشی از وضعیت محمدعلی زحمتکش، فعال صنفی فرهنگیان در پنجمین روز از اعتصاب غذای اعتراضی

محمدعلی زحمتکش

محمدعلی زحمتکش، فعال صنفی فرهنگیان در پنجمین روز از اعتصاب غذای اعتراضی خود به سر می برد.‌ او پیش‌تر از بابت اتهامات؛ تبلیغ علیه نظام، و توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و حضور در تجمعات اعتراضی معلمان در شیراز و تهران به تحمل دو سال حبس تعزیری و یک سال تبعید به شهرستان ارسنجان و پرداخت ۱۵ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛  روز شنبه ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۱، محمدعلی زحمتکش، معلم بازنشسته و فعال صنفی فرهنگیان، محبوس در زندان عادل آباد شیراز در حالی پنجمین روز از اعتصاب غذای خود را پشت سر می گذارد که مسئولان زندان به خواسته او توجهی نمی‌کنند. این فرهنگی بازنشسته، از تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه بطور بلاتکلیف در بازداشت اداره اطلاعات شیراز به سر می برد.

یک منبع نزدیک به این فعال صنفی در این‌باره گفت:”محمدعلی زحمتکش خواستار تعیین تکلیف خود در بازداشت، دسترسی به وکیل مورد نظر خود، رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان و انجام امور درمانی خود است اما مسئولان زندان عادل آباد شیراز در عین بی توجهی به مطالبات او بسر می برند. روز پنجشنبه پس از انتقال او به بهداری زندان با افت فشار خون، سردرد و سرگیجه مواجه شده بود.”

لازم به ذکر است، در تاریخ هفت تیر ماه ۱۴۰۱، محمدعلی زحمتکش در اعتراض به عدم رعایت حقوق شهروندی او و سایر بازداشت شدگان در زندان عادل آباد شیراز اعتصاب غذا کرد.

این فرهنگی بازنشسته، در تاریخ ۱ تیر ماه ۱۴۰۱ هم در اعتراض به تداوم بازداشت، عدم رعایت تفکیک جرائم، پرونده سازی و بلاتکلیفی او با هدف اعتراض به روند جاری پرونده خود اعتصاب غذا کرد و در تاریخ ۲ تیر ماه ۱۴۰۱، بطور مشروط اعتصاب خود را پایان داده بود.

در تاریخ ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۱، یک‌منبع نزدیک به محمدعلی زحمتکش به حقوق بشر در ایران گفت:”وکیل او چندین مرحله به دادسرا مراجعه کرده اما بازپرس به بهانه های مختلف از پاسخگویی سر باز می زند و آقای زحمتکش چند روز قبل به بند دارالقرآن متعلق به اداره اطلاعات شیراز منتقل شده است.”

محمدعلی زحمتکش، در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، در پی یورش ماموران امنیتی به منزل شخصی او پس از تفتیش و ضبط برخی وسائل شخصی بازداشت شد.

این فعال صنفی فرهنگیان، در تاریخ ۱۱بهمن ماه ۱۴۰۰ هم‌ در جریان تجمعات اعتراضی سراسری فرهنگیان استان فارس بازداشت و پس او چند ساعت آزاد شده بود.‌

محمدعلی زحمتکش، در تاریخ هشت اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، برای تحمل حبس تعزیری یک ساله خود بازداشت و به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد و در تاریخ ۱۹ تیر ماه ۱۳۹۹، پس از اعزام به مرخصی با عفو مشروط آزاد شد.

این فعال صنفی فرهنگیان، در تاریخ ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۸، از بابت پرونده ای دیگر که مربوط به برگزاری تحصن فرهنگیان بود پس از تحمل حبس تعزیری هشت ماهه خود از زندان عادل آباد شیراز آزاد شده بود.

در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۹۷، محمدعلی زحمتکش، توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی ساداتی، از بابت اتهامات؛ تبلیغ علیه نظام، و توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و حضور در تجمعات اعتراضی معلمان در شیراز و تهران به تحمل ۲ سال حبس تعزیری و ۱ سال تبعید به شهرستان ارسنجان و پرداخت ۱۵ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.

پس از دریافت حکم صادره توسط دادگاه بدوی و پیش از ابلاغ حکم از سوی دادگاه تجدیدنظر، محمدعلی زحمتکش، در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، جهت سپری کردن دوران محکومیت حبس خود پس از مراجعه به واحد اجرای احکام شیراز بازداشت و به زندان عادل آباد منتقل شده بود.

با ارجاع پرونده محمدعلی زحمتکش، به دادگاه تجدید نظر، به ۸ ماه حبس تعزیری، محکوم شد و یک سال تبعید به همراه ۱۵ میلیون تومان جریمه نقدی نیز از مجموع محکومیت او حذف شد.

محمدعلی زحمتکش، همزمان با دور دوم تحصن تجمعات اعتراضی فرهنگیان ایران توسط نیروهای امنیتی در شیراز بازداشت و در تاریخ ۱۰ آذر ماه ۱۳۹۷ با تودیع وثیقه تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل