اعتصاب غذای خشک آتنا فرقدانی در زندان اوین

«آتنا فرقدانی» فعال مدنی و نقاش منتقد محبوس در بند زنان زندان اوین «نسوان» ، در اعتراض به “برخی عملکردهای غیرقانونی و غیرشرعی” در حق وی، از روز پنج‌شنبه ۱۹ شهریو ماه، دست به اعتصاب غذای خشک زده است. گفته شده او سه روز در اعتصاب غذای خشک بوده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، محمد مقیمی وکیل این فعال مدنی و حقوق کودکان کار در خصوص موکلش «آتنا فرقدانی » نوشته ” امروز خانواده آتنا فرقدانی با ایشان ملاقات حضوری داشته اند و بنابر اظهارات ایشان موکلم با وجود اینکه از بیماری شدید لنفی رنج می برد در اعتراض به برخی عملکردهای غیرقانونی و غیرشرعی در خصوص ایشان سه روز در اعتصاب غذا خشک بوده است. خانواده موکلم در این خصوص گفتند که آتنا به دلیل بیماری لنفی در شرایط جسمانی خطرناکی بسر می برد و با وجود این مشکل، سه روز در اعتصاب غذا بوده و به همین خاطر در ملاقات اصلا حال مساعدی نداشته اگرچه پس از سه روز به اعتصاب غذایش پایان داده است، اما موکلم تاکید کرده است در صورتی که عملکرد غیرقانونی در خصوص ایشان ادامه یابد دوباره اعتصاب غذایش را از سر می گیرد.”

«آتنا فرقدانی» نقاش، دانشجو ستاره‌دار و فعال حقوق کودکان است که در روز شنبه ۲۰دی ماه ۱۳۹۳، در دادگاه مقابل چشم خانواده مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد .
سپس وی در روز۱۷اسفند ماه ۱۳۹۳ به بند ۲-الف اطلاعات سپاه زندان اوین منتقل شد .
اتهام وی کشیدن طرحی انتقادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده است..!
این فعال مدنی قبلاً در شکایت خود نسبت به هتک حرمت از سوی ماموران بند دو الف سپاه از طریق بازرسی اهانت آمیز ، عریان کردن کامل وی در سلول، ضرب و شتم و فحاشی از سوی زندانبانان، نقض حریم شخصی در زندان اوین از طریق کار گذاشتن دوربین فیلم‌برداری در توالت و حمام، نوشتن لپ تاپ، تبلت و گوشی تلفنش در لیست توقیف لوازم شخصی و پس ندادن آن‌ها اعتراض کرده بود.
او قبلاً در دوران بازداشت به خاطر رعایت نکردن حجاب کامل اسلامی در هنگام اعتصاب غذا و انتقال به بیمارستان تحت فشار بوده و پس از آزادی از زندان نیز از حق ادامه تحصیل محروم شده است.
تهدید‌ها و احضارهای تلفنی و غیرقانونی مقامات قضایی پس از آزادی از زندان از دیگر موارد نقض حقوق بشر در پرونده این فعال مدنی است.
«آتنا فرقدانی» اول شهریورماه ۱۳۹۳ از سوی قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت شد و نزدیک به دو ماه در بند دو الف سپاه در زندان اوین حبس بود. او ۲۰ روز از مدت حبس خود را در سلول انفرادی گذرانده است. او همچنین در اعتراض به عدم دسترسی به وکیل، نداشتن تماس با خانواده و ادامه غیرقانونی حبس انفرادی ۲۰ روز اعتصاب غذا کرد.
این هنرمند پس از آزادی از زندان، ده نامه به نهاد‌ها و مقامات جمهوری اسلامی ایران نوشت تا از موارد نقض حقوقش در دوران بازداشت شکایت کند.
او نامه‌هایی به رهبر جمهوری اسلامی ایران، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، دادستانی کل کشور، ریاست کل دادگستری، دیوان عالی کشور، معاون زنان ریاست جمهوری، اداره کل زندان‌های استان تهران و رئیس زندان اوین نوشته و به صورت شخصی و حضوری نیز شکایت خود را به برخی از این مراجع و همچنین برخی نمایندگان مجلس از جمله علی مطهری اعلام کرده است.
با گذشت یک ماه از ارسال این نامه‌ها، هیچ کدام از این افراد و نهاد‌ها پاسخ و واکنشی به اعتراضات او نشان نداده‌اند.
دیدار خانواده کشته‌شدگان اعتراضات پس از انتخابات دروغین ۱۳۸۸ و زندانیان سیاسی، حضور در تجمعات اعتراضی جلوی زندان اوین و انتشار نقاشی‌های انتقادی از جمله دلایل بازداشت این فعال مدنی عنوان شده است.
او چهار روز پس از بازداشت در شعبه دو دادسرای اوین تفهیم اتهام شد و اتهامات «تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت کشور، تجمع و تبانی با افراد ضدانقلاب و فرقه ضاله (بهاییان)، توهین به نمایندگان مجلس از طریق مهارت نقاشی و توهین به مقام معظم رهبری و سپاه پاسداران و سه قوه» به او تفهیم شد.
این فعال مدنی گفته است که از او در رابطه با برگزاری یک نمایشگاه نقاشی با حضور برخی از فعالان سیاسی و خانواده‌های کشته‌شدگان سال ۸۸ و شهروندان بهایی٬ کشیدن کاریکاتوری از نمایندگان مجلس پس از تصویب «طرح افزایش باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت» و دیوار نوشته‌هایی در اعتراض به اعدام بازجویی شده است.
«آتنا فرقدانی» در پی اعتصاب غذا، با وثیقه یک میلیارد و دویست هزار تومانی به صورت موقت و تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده بود.
وی مجددادردر روز شنبه ۲۰دی ماه ۱۳۹۳، در دادگاه مقابل چشم خانواده مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود و به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود .
وی درروز دوشنبه ۲۰ بهمن ماه۱۳۹۳ پس از گذشت یک ماه از بازداشتش دست به اعتصاب غذا زد که پس از انتقالش به بیمارستان و قبول انتقال وی به زندان اوین وی پس ازگذشت ۲۱ اعتصاب غذای خود را شکست.
وی هم اکنون در بند زنان زندان اوین نسوان زندان اوین بازداشت و از روز پنجشنبه ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۴ در اعتراض به برخی عملکردهای غیرقانونی و غیرشرعی در خصوص وی دست به اعتصاب غذای خشک زده است.
این فعال مدنی از سوی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست «قاضی صلواتی» به تحمل ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل