زندان اوین؛ نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی از حضور در جلسه دادگاه خودداری کرد

نرگس محمدی

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی از حضور در جلسه دادرسی امتناع کرد. او به دلیل عدم رعایت مواعد ابلاغ و هم‌چنین عدم دسترسی به وکیل، از رفتن به دادگاه خوددآری کرده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز چهارشنبه ۲۳ شهریور ماه ۱۴۰۱، نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین در پی عدم رعایت مواعد ابلاغ از حضور جلسه محاکمه توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری امتناع کرد.‌ این فعال حقوق بشر، در حال تحمل بخشی از حکم حبس تعزیری هشت سال و دو ماه خود است.

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری در تاریخ ۲۴ شهریور ماه ۱۴۰۱، ضمن اعلام این خبر در صفحه شخصی خود نوشت:”مسئولان زندان اوین به خانم ‎نرگس محمدی اعلام می‌کنند که براساس احضاریه صادره از شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب بایستی ایشان را به دادگاه اعزام کنند. لیکن ایشان با توجه به عدم رعایت مواعد ابلاغ و هم‌چنین عدم دسترسی به وکیل،  به دادگاه نرفتند.”

لازم به ذکر است، نرگس محمدی، اولین اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، در دورانی که در زندان قرچک ورامین بسر می برد برای حضور در جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام از بابت پرونده جدید خود به شعبه بازپرسی دادسرای زندان اوبن احضار شده بود.

نرگس محمدی، در تاریخ سه اسفند ماه ۱۴۰۰، پس از تودیع وثیقه برای انجام امور درمانی و عمل آنژیوگرافی قلب، از زندان قرچک ورامین به اعزام به مرخصی درمانی اعزام شد و در تاریخ ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۱، در پی یورش ماموران امنیتی به منزل شخصی وی، بازداشت و به زندان قرچک ورامین و پس از مدتی به همراه جمعی از زندانیان سیاسی به زندان اوین منتقل شدند.

این مدافع حقوق بشر، در تاریخ سه بهمن ماه ۱۴۰۰، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست ایمان افشاری، به تحمل هشت سال و دو ماه حبس تعزیری، ۷۴ضربه شلاق، ۲سال تبعید، ۲سال محرومیت از عضویت در گروه ها و دسته جات سیاسی و دو سال محرومیت از حضور و فعالیت در شبکه های اجتماعی و مخابراتی محکوم شده بود که با توجه به عدم اعتراض به حکم صادره (به علت ناعادلانه بودن روند دادرسی)، این حکم عینا تائید و در تاریخ ۱ اسفند ماه ۱۴۰۰، به نرگس محمدی ابلاغ شد.

نرگس محمدی، در تاریخ ۲۹دی ماه ۱۴۰۰، از سلول انفرادی بند۲۰۹ واقع در زندان اوین به سالن هشت زندان قرچک ورامین منتقل شد.

همچنین، در تاریخ ۸ دی ماه ۱۴۰۰، ماموران وزارت اطلاعات با یورش به منزل شخصی نرگس محمدی، در حالی که این فعال حقوق بشر در بازداشت بسر می برد پس از تفتیش منزل برخی اقلام شخصی او را ضبط کرده و به همراه خود بردند.

نرگس محمدی، در تاریخ ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۰، در جریان برگزاری دومین سالگرد ابراهیم کتابدار از جانباختگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ توسط ماموران امنیتی بازداشت و به سلول انفرادی در بند۲۰۹ این ارگان‌امنیتی منتقل شد.‌

این زندانی سیاسی، در خرداد ماه ۱۴۰۰، به اتهام(فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق انتشار بیانیه مبارزه با اعدام)، (تحصن در دفتر زندان اوین)، (تمرد از ریاست و مقامات زندان اوین برای پایان دادن به تحصن اعتراضی)، (تخریب شیشه‌ های زندان اوین)، (افترا و ایراد ضرب و جرح)، به تحمل ۳۰ ماه حبس تعزیری، هشتاد ضربه شلاق و پرداخت ۲ فقره جریمه نقدی محکوم شد.

نرگس محمدی، در اولین ساعات بامداد ۱۷ مهرماه ۱۳۹۸، پس از سپری کردن ۸ سال و ۶ ماه از مجموع حبس تعزیری ۱۰ ساله خود و اعمال قانون کاهش مجازات در پرونده اول قضایی خود از زندان زنجان آزاد شده بود

در تاریخ ۳ اسفند ماه ۱۳۹۸، کانون مدافعان حقوق بشر، که نرگس محمدی بعنوان نایب رئیس این مجموعه حقوق بشر فعالیت می کرد با انتشار گزارشی از تشکیل ۲ پرونده با ۶ اتهام جدید برای این فعال حقوق بشر که در پرونده اول با مصدایق حقوقی؛ (فعالیت تبلیغی علیه نظام)، (اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی)، (انتشار بیانیه‌های سیاسی)، (تشکیل کلاس‌های آموزشی) و (تحصن اعتراضی در بند زنان زندان اوین) و در پرونده دوم از بابت شکایت غلامرضا ضیایی, رئیس وقت زندان اوین با اتهامات (اخلال در نظم زندان) و (برهم زدن آسایش عمومی بند زنان زندان اوین از طریق برگزاری مجالس و نشست‌ها و خواندن سرود با صدای بلند و همچنین توهین به مسئولان زندان، افترا، تهمت به شکنجه و ضرب و شتم شدن نرگس محمدی) خبر داده بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل