اعتراض‎‌های سراسری؛ بازداشت دستکم  ۹ شهروند در شهرهای تهران، اشنویه، مهاباد و زاهدان توسط نیروهای امنیتی

رضا مدنی نسب، هژار حمیدی، زینب موسوی، علیرضا موسوی، رضا ابراهیمی، امیر سعادتی، عادل کریمی و امیر امیرقلی

نیروهای امنیتی در شهرهای تهران، اشنویه، مهاباد و زاهدان دستکم ۹ تن از شهروندان را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.‌ هنوز از اتهام‌های وارده و محل نگهداری این افراد اطلاعی در دسنت نیست.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای اخیر، رضا مدنی نسب، هژار حمیدی، زینب موسوی، علیرضا موسوی، رضا ابراهیمی، امیر سعادتی، عادل کریمی و امیر امیرقلی، در استان‌های تهران، کردستان و آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

یک منبع مطلع در این باره گفت:”در ساعات پایانی ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۱، امیر امیرقلی، فعال مدنی، در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. تا این لحظه هیچگونه تماسی از طرف امیر امیرقلی دریافت نشده و از مکان نگهداری، اتهامات و ارگان بازداشت کننده وی اطلاعی در دسترس نیست.

لازم به ذکر است، امیر امیرقلی، در تاریخ ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۱، به همراه چند تن دیگر از فعالان مدنی بازداشت و پس از چند ساعت‌ آزاد شده بود.

امیر امیرقلی، در تاریخ ۲۶دی ماه ۱۳۹۷، از بابت پرونده مرتبط با اعتراضات سراسری کارگران نیشکر هفت تپه، در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی، در شهرستان بابلسر بازداشت و سپس به تهران و سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و در تاریخ ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۷ به اداره اطلاعات اهواز منتقل شده بود.

این فعال مدنی و رسانه ای، از بابت همان پرونده توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام (اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی) به ۷ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام (نشر اکاذیب) به تحمل ۲ سال و ۶ ماه حبس تعزیری، از بابت اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) به تحمل ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری و از بابت اتهام (عضویت در گروه غیر قانونی گام « نشریه اینترنتی گام ») هم به تحمل ۷ سال حبس تعزیری و در مجموع به تحمل ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم پس از طی مراحل قضایی در پی عفو جملگی بازداست سنگان این پرونده مواجه و پرونده مذکور در حالی که امیر امیرقلی در تاریخ ۴ آبان ماه ۱۳۹۸، به همراه سایر متهمان پرونده از زندان اوین آزاد شدند مختومه اعلام شد.
همچنین، صبح روز چهارشنبه ۲۰مهر ماه ۱۴۰۱، زینب موسوی با نام هنری (امپراتور کوزکو)، طنزپرداز و هنرمند فعال فضای مجازی، توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

ادمین صفحه کاربری زینب موسوی با انتشار مطلبی در صفحه این‌ هنرمند طنزپرداز از بازداشت وی خبرداد.‌

لازم به اشاره است، زینب موسوی در هفته های اخیر و همزمان با اعتراضات جاری چندین ویدئوی انتقادی منتشر کرده بود.

در خبری دیگر، شورای صنفی دانشگاههای کشور اعلام کرد؛ طی روزهای اخیر، رضا مدنی نسب، دانشجوی سال دوم رشته فلسفه غرب و حقوق دانشگاه تهران، در محوطه این مرکز آموزش عالی توام با ضرب و شتم و رفتار خشونت آمیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. از مکان نگهداری و ارگان بازداشت کننده رضا مدنی نسب تا این لحظه اطلاعی در دست نیست.‌

همچنین، روز چهارشنبه ۲۰مهر ماه ۱۴۰۱، علیرضا موسوی، دانشجوی سال سوم رشته مهندسی معدن در دانشگاه تهران، در جریان برگزاری تجمع اعتراضی دانشجویان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. تا این لحظه از مکان نگهداری، ارگان بازداشت کننده و اتهامات علیرضا موسوی اطلاعی در دست نیست.‌

در ادامه همچنین، روز چهارشنبه ۲۰مهر ماه ۱۴۰۱، رضا ابراهیمی، دانشجوی رشته مهندسی صنایع در دانشگاه تهران واحد پردیس، در جریان برگزاری تجمع اعتراضی دانشجویان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.‌

از سوی دیگر، روز چهارشنبه ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۱، امیر سعادتی، دانشجوی سال سوم دانشگاه تهران واحد پردیس فومن، توسط ماموران امنیتی در جریان برگزاری تجمع اعتراضی بازداشت و از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.

اما وبسایت کمپین فعالین بلوچ نیز با انتشار گزارشی اعلام کرد؛ روز چهارشنبه ۲۰مهر ماه ۱۴۰۱، عرفان شه بخش، فرزند: پرویز، اهل زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان، توسط ماموران اداره اطلاعات زاهدان، توأم با ضرب و شتم و تهدید بازداشت و جهت بازجوئی به بازداشتگاه این ارگان امنیتی منتقل شد.

گفته می شود، بازداشت خشونت آمیز عرفان شه بخش، در حضور مادر وی صورت گرفته و ماموران اداره اطلاعات به مادر وی اعلام کردند جهت بازجوئی به آن ارگان امنیتی مراجعه کند.

تا لحظه تنظیم این گزارش، از علت بازداشت و مصادیق حقوقی اتهامات عرفان شه بخش اطلاعی در دست نیست.

اما وبسایت کُردپا هم اعلام کرد؛ عصر چهارشنبه ۲۰مهر ماه ۱۴۰۱، هژار حمیدی، ساکن اشنویه در جریان برگزاری اعتراضات سراسری در این‌ شهرستان توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. از وضعیت وی اطلاعی در دسترس نیست.‌

همچنین، روز یکشنبه ۷مهر ماه ۱۴۰۱، عادل کریمی، ساکن شهرستان مهاباد از توابع استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی در این شهرستان منتقل شد.‌از مصادیق حقوقی اتهامات و علت بازداشت عادل کریمی اطلاعی در دست نیست.‌

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل