اعتراض‌های سراسری؛ بازداشت دستکم هفت شهروند در تهران، خرم آباد، کرج و قائمشهر/ آزادی دو شهروند بازداشتی در دهدشت و زاهدان با تودیع قرار وثیقه

اعتراض‌های سراسری

نیروهای امنیتی در تهران، خرم آباد، کرج و قائمشهر، دستکم هفت شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. همچنین، دو شهروند بازداشت شده در دهدشت و زاهدان، پس از اتمام مراحل بازجویی با تودیع قراروثیقه آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای گذشته، ژاسمین حاج میرزامحمدی، شهاب اسکندری، صبا عبدالهی، امیرحسین منفرد، توحید شافی، مانی لطفی، فاطمه ناصر رنجبر، توسط نیروهای امنیتی در استانهای تهران، مازندران، لرستان و استان البرز، بازداشت شدند. همچنین، داریوش طاهری و فائزه براهویی، شهروندان بازداشت شده در استانهای لرستان و سیستان و بلوچستان، پس از اتمام مراحل بازجویی با تودیع وثیقه و کفالت آزاد شدند.

روز یکشنبه ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۱، مانی لطفی، متولد: ۱۳۸۰، ساکن شهر ساری و دانشجوی رشته حقوق و جزا در دانشگاه آزاد واحد شهرستان قائمشهر از توابع استان مازندران، توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران، بازداشت شد.

براساس این گزارش، مانی لطفی اخیرا پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام به زندان مرکزی ساری منتقل شده است.

تا لحظه تنظیم این خبر از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به مانی لطفی اطلاعی در دست نیست.

در خبری دیگر، شامگاه سه شنبه ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۱، صبا عبدالهی، فعال مدنی و رسانه ای، در پی یورش نیروهای امنیتی به محل سکونت وی در تهران بازداشت شد.

براساس این گزارش، این فعال رسانه ای با انتشار یک استوری در صفحه شخصی خود از بازداشتش خبر داد و ساعتی بعد اعلام شد که بازداشت با حکم قضایی صورت گرفته است.

لازم به ذکر است، صبا عبدالهی، روزنامه‌نگار و سردبیر نشریه فمنیستی دانشجویی بیداد است.

تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری، مصادیق حقوقی اتهامات مطروحه و وضعیت صبا عبدالهی اطلاعی در دست نیست.‌

کولبرنیوز، با انتشار خبری اعلام کرد؛ اواسط مهر ماه ۱۴۰۱، شهاب اسکندری، متولد: ۱۳۶۱، اهل شهرستان کامیاران از توابع استان کردستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری، مصادیق حقوقی اتهامات و وضعیت شهاب اسکندری اطلاعی در دست نیست.

شورای صنفی دانشگاههای کشور هم‌ در خبری افزود؛ روز پنجشنبه ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۱، ژاسمین حاج میرزامحمدی، دانش آموخته رشته صنایع دستی از دانشگاه سوره، در بهشت سکینه کرج، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

این شهروند تحت بازداشت پس از انتقال به بازداشتگاه و طی مراحل بازجوئی و بازپرسی سپس به زندان کچویی کرج منتقل و بطور بلاتکلیف محبوس مانده است.

در خبری دیگر، عصر پنجشنبه ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۱، فاطمه ناصررنجبر، دانشجوی رشته مهندسی مواد و متالوژی در دانشگاه صنعتی شریف، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و برای طی مراحل بازجویی و تشکیل پرونده به یکی از بندهای امنیتی زندان اوین منتقل شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از مصادیق حقوقی اتهامات مطروحه بر علیه فاطمه ناصر رنجبر اطلاع دقیقی در دسترس نیست.‌

کانال تلگرامی دانشجویان متحد نیز در خبری اعلام کرد؛ روز سه شنبه ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۱، امیرحسین منفرد، دانشجوی سال دوم در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه پلی تکنیک تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری، شرح اتهامات و وضعیت امیرحسین منفرد اطلاعی در دست نیست.‌

همچنین، روز سه شنبه ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۱، توحید شافی، فعال دانشجویی و دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته شیمی در دانشگاه شهید بهشتی تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.‌

لازم به ذکر است، از وضعیت توحید شافی پس از بازداشت اطلاع دقیقی در دسترس نیست.

توحید شافی از جمله اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان آزادی خواه در دانشگاه شهید بهشتی تهران است.

از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به توحید شافی اطلاع دقیقی در دست نیست.

وبسایت حال وش هم‌ در خبری اعلام کرد؛ امروز چهارشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۱، فائزه براهویی، اهل زاهدان، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع قرار کفالت تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شد.

لازم به ذکر است، در تاریخ ۱۱ مهر ماه ۱۴۰۱، در جریان برگزاری اعتراضات سراسری در زاهدان که از سوی شهروندان با هدف رسیدگی به پرونده تجاوز به یک دختر ۱۵ ساله برگزار شده بود، فائزه براهویی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

پس از انتقال فائزه براهویی به بازداشتگاه و طی مراحل بازجوئی و بازپرسی وی در تاریخ ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب زاهدان از بابت اتهامات (اجتماع و تبانی)، (توهین به رهبری) و (تبلیغ علیه نظام) محاکمه و  در مجموع به تحمل ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

پرونده فائزه براهویی، پس از ابلاغ حکم و اعلام‌ اعتراض به دادگاه تجدیدنظر استان سیستان و بلوچستان ارجاع شده است.

در خبری دیگر، روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۱، داریوش طاهری، اهل شهرستان دهدشت، پس از اتمام بازجوئی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه از زندان این‌ شهرستان آزاد شد.

علیرغم آزادی داریوش طاهری با تودیع وثیقه اما از مصادیق حقوقی اتهامات، میزان وثیقه تودیع شده برای وی اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است، در تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۱، داریوش طاهری به همراه پسر خود در جریان اعتراضات سراسری در شهرستان دهدشت از توابع استان لرستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل