استان گیلان؛ کاهش محکومیت سه نوکیش مسیحی از سوی دادگاه انقلاب رشت

مرتضی حاج مشهود کاری، احمد (یوحنا) سرپرست و ایوب (فرزین) پوررضازاده

محکومیت حبس تعزیریِ مرتضی حاج مشهود کاری، احمد (یوحنا) سرپرست و ایوب (فرزین) پوررضازاده، کاهش پیدا کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز چهارشنبه ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۱، مرتضی حاجب مشهود کاری، احمد (یوحنا)سرپرست و ایوب(فرزین)پوررضازاده، سه نوکیش مسیحی ساکن شهر رشت مرکز استان گیلان، پس اعمال کاهش مجازات در مجموع به تحمل دو سال و شش ماه حبس تعزیری با احتساب روزهای بازداشت اولیه محکوم و جریمه صادره بر علیه آنها نیز لغو شد.

براساس این گزارش، با توجه به حکم صادره که به متهمان این پرونده ابلاغ شد، هر یک از این سه نوکیش مسیحی به تحمل ۲ سال و ۶ ماه حبس تعزیری و معافیت از پرداخت جریمه نقدی به مبلغ ۱۸۰ میلیون ریال محکوم شدند.
همچنین، احمد (یوحنا) سرپرست و ایوب (فرزین) پوررضازاده، به همراه مرتضی حاجب مشهودکاری از بابت اتهامات منتسب شده به آنها در پرونده دوم آنها که در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، با شکایت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بر علیه آنها باز شده بود تبرئه و قرار منع تعقیب آنها صادر شد.

لازم به ذکر است، در تیر ماه ۱۴۰۱، شعبه ۱۸ دادگاه تجدیدنظر استان گیلان با صدور دادنامه ای مرتضی حاجب مشهودکاری، احمد سرپرست و ایوب پوررضا زاده را از بابت اتهامات (فعالیت تبلیغی علیه نظام)، (اقدام‌علیه امنیت ملی از طریق ارتباط با عوامل تبشیری خارج از کشور و تشکیل کلیسای خانگی) به میزان هر یک را به تحمل ۵ سال و ۱ روز حبس تعزیری و پرداخت ۱۸ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم کرده بود.

مرتضی حاجب مشهودکاری، در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، پس از بازداشت توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران به زندان لاکان رشت منتقل شده بود.

همچنین، ایوب(فرزین) پوررضازاده و احمد(یوحنا)سرپرست، در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، در پی یورش ماموران اطلاعات سپاه پاسداران به منازل شخصی این افراد بازداشت و جهت بازجوئی به بازداشتگاه این ارگان امنیتی واقع در زندان لاکان رشت منتقل شدند.

این نوکیشان مسیحی پیش از بازداشت خود با دریافت ابلاغیه های کتبی به جلسه دادگاه تجدیدنظر خود به تاریخ ۲ خرداد ماه ۱۴۰۱، در انتظار محاکمه بودند.

احمد(یوحنا)سرپرست،مرتضی حاجب مشهودکاری و ایوب(فرزین) پوررضازاده، در اواسط فروردین ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب رشت به ریاست حسن موسوی، از بابت اتهامات(فعالیت تبلیغی علیه نظام)، (تشکیل کلیسای خانگی)و(ارتباط با سازمانهای مسیحی صهیونیستی خارج از کشور)هر یک به تحمل ۵ سال و ۱ روز حبس و پرداخت ۱۸۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده بودند.

در تاریخ ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۰، احمد(یوحنا) سرپرست، مرتضی حاجب مشهودکاری و ایوب(فرزین)پوررضازاده، در جلسه دادرسی توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب رشت به ریاست حسن موسوی، حاضر شدند اما با توجه به تکمیل نبودن پرونده و وجود نواقصی پرونده به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت برای رفع نواقص بازگردانده شده بود.

اتهامات این نوکیشان مسیحی، در جلسات بازپرسی (فعالیت، تبلیغ، آموزش، فرقه انحرافی مغایر و مخل شرع مقدس با وصف سردستگی) و(ارتباط با سازمانهای خارج از کشور)، عنوان شده بود اما در قرار صادره نهایی این نوکیشان مسیحی از اتهام (اقدام علیه امنیت ملی) توسط شعبه بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت تبرئه شده بودند.

حقوق بشر در ایران، پیشتر با انتشار گزارشی از تفهیم اتهام این ۳ نوکیش مسیحی در شعبه ۴ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت و انتظار آنها برای تعیین شعبه و تاریخ برگزاری جلسه دادرسی اطلاع رسانی کرده بود.
احمد (یوحنا) سرپرست و ایوب رضازاده، در تاریخ ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۰، در پی یورش ماموران اطلاعات سپاه شهر رشت به یک کلیسای خانگی و مرتضی حاجب مشهودکاری هم توسط ماموران این ارگان امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه این ارگان امنیتی و طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام، هر یک با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان آزاد شدند./ به نقل از سازمان ماده ۱۸،

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل