اعتراض‌های سراسری؛ بازداشت دستکم ۳۶ شهروند در شهرهای مختلف/  بی‌خبری از سرنوشت پنج معترض بازداشتی و آزادی ۱۵ تن با تودیع قرار وثیقه

اعتراض‌های سراسری

نیروهای امنیتی در شهرهای کرج، سنندج، زاهدان، اشنویه، پیرانشهر، دره شهر، چابهار، پاوه، اصفهان، تهران، ایلام، خوی، یزد و کرمانشاه، دستکم ۳۶ شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. همچنین، پنج شهروند بازداشت شده در تهران، شیراز و تبریز، علیرغم گذشت مدت زیادی از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در حبس به سر می برد. از سوی دیگر، ۱۵ شهروند بازداشت شده در خاش، ملکان، تهران، خوی، سنندج، صحنه و تبریز، پس از تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای گذشته، کامران ویسی، سمیه (گلبرگ) عبدل تاجدینی، ۵ تن از شهروندان با هویت نامشخص، دیاکو نیازی، مستانه زینال زاده، امیرحسین قادری چاشمی، محمد بازیار، موسی بازیار، آرش رحمت پور، محمد اروانه، احسان مرادیان، امیر اروانه، نوری محسنی، ذکریا سنجرانی، محمدصالح حاجی میرزایی، عبدالله ریگی (نصرویی)، عدنان باستامی، راضیه رحیمی، هژار شریفی، حسام باران زهی، اشکان شیرخدا، احمد کرامت، مبین احمدی، هیوا شیخ محمدی، محمد شه بخش، یوسف شاهوزهی، رضا ریگی، عمران ریگی، اسماعیل گمشادزهی، علی موسوی، نیایش موسوی، کیخسرو یزدانی، توسط نیروهای امنیتی در استانهای البرز، کردستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، ایلام، اصفهان، تهران، آذربایجان غربی و یزد بازداشت شدند. همچنین، سارا صفری راد، امید هاشم پور، امیر هاشم پور، زهرا اسکندری و پویا مظلومی، شهروندان بازداشت شده در استانهای تهران، فارس و آذربایجان شرقی، علیرغم گذشت چندین هفته از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در حبس بسر می برند. از سوی دیگر، مهدی فرخیان، پریسا سهرابی، امیر گلی، محمد گلی، علی گلی، فرهاد نجف زاده، آیدین فرج زاده، بیژن رستمی، مستانه زینال زاده، هژیر باخویشی، نوشاد طاهری، محمد وفایی، بهروز چمن آرا، علیرضا برادران شرکا و کیومرث شهنوازی، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، کردستان و کرمانشاه، پس از اتمام بازجوئی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شدند.‌

براساس این گزارش، روز شنبه ۱۶ مهر ماه ۱۴۰۱، علی موسوی متولد ۱۳۸۳ – دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته شیمی در دانشگاه شاهرود و نیایش موسوی متولد ۱۳۷۸، در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی در کرج مرکز استان البرز، بازداشت شدند.

یک منبع مطلع در این‌باره گفت ”اتهامات مطروحه علی موسوی و نیایش موسوی، توسط بازپرس شعبه ۲ دادسرای عمومی و انقلاب کرج محمد مظاهری رضا، تخریب اموال‌ عمومی، تشویق به کشتار، براندازی نظام، بی احترامی به ماموران و تشویش اذهان عمومی عنوان شده است”.

علی موسوی در حال حاضر در زندان قزلحصار و نیایش موسوی هم در زندان کچویی کرج بسر می برند.

همچنین، روز پنجشنبه ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۱، کیخسرو یزدانی، ساکن‌ شهرستان قائمشهر از توابع استان مازندران، توسط ماموران اداره اطلاعات این شهرستان در منزل شخصی خود بازداشت و جهت بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر ساری مرکز استان مازندران منتقل شد و در حال حاضر در زندان این شهر ساری بطور بلاتکلیف بسر می برد.

یک منبع مطلع در این‌باره گفت:”آقای یزدانی که از بیماری های قلبی رنج میبرد و نگهداری وی در محیط بازداشتگاه و زندان منجر به تشدید استرس و بیماری وی خواهد شد.”

همچنین، روز شنبه ۹ مهر ماه ۱۴۰۱، پویا مظلومی، اهل شهرستان لنگرود از توابع استان گیلان، ساکن تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در حال حاضر در زندان تهران بزرگ بطور بلاتکلیف بسر می برد.

به نقل از یک منبع مطلع در گفتگو با حقوق بشر در ایران:”پویا مظلومی علاوه بر بلاتکلیفی به مشکل بیماری گوارش نیز دست و پنجه نرم می کند و وی را به مرکز درمانی اعزام نمی کنند.”

در خبری دیگر، روز سه شنبه ۱ آذر ماه ۱۴۰۱، سمیه (گلبرگ) عبدل تاجدینی، ساکن استان کرمانشاه،  در ارتباط با اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

براساس این گزارش، علت بازداشت سمیه عبدل تاجدینی، فعالیت در فضای مجازی و انتشار مطالبی در صفحات مجازی شخصی وی عنوان شده است.

تاکنون از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است.

در خبری دیگر، روز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۱، سارا صفری راد، اهل شهر شیراز مرکز استان فارس، در پی یورش نیروهای امنیتی به منزل وی بازداشت شد و علیرغم گذشت ۲۰ روز از زمان دستگیری، بطور بلاتکلیف در حبس بسر می برد.

به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده سارا صفری راد در گفتگو با حقوق بشر در ایران:”پس از گذشت ۲۰ روز از بازداشت اما سارا هیچگونه تماسی با خانواده نداشته و این بیخبری و بلاتکلیفی باعث نگرانی مضاعف ما از وضعیت وی شده است.”

این منبع مطلع در خصوص پیگیریهای صورت گرفته از طرف آنها اعلام کرد:”خانواده صفری راد، ویدیویی از اعترافات اجباری اخذ شده از یک شهروند را که توسط خبرگزاری فارس، وابسته به نهاد های امنیتی منتشر شده است را منتسب به فرزند خود می دانند.”

در ادامه همچنین، روز دوشنبه ۹ آبان ماه ۱۴۰۱، مستانه زینال زاده، ساکن شهرستان خوی از توابع استان آذربایجان غربی، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی در این شهرستان و انتقال به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی در مرحله بازپرسی تفهیم اتهام شد.

براساس این گزارش، اتهامات تفهیم شده به مستانه زینال زاده در مرحله بازپرسی(توهین به رهبری) و (کشف حجاب در ملاء عام) عنوان شده است.

لازم به ذکر است، مستانه زینال زاده، در تاریخ ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۱، پس از اتمام بازجویی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۴۰۰میلیون تومان تا اتمام مراحل دادرسی از زندان شهرستان خوی آزاد شد.

خبرگزاری برنا در خبری اعلام کرد؛ عباسعلی بهداری فرد، فرمانده انتظامی استان یزد از بازداشت ۵ تن از شهروندان‌ ساکن‌ با عنوان اتهامی (لیدرهای اصلی اعتراضات) خبر دادند.

فرمانده انتظامی استان یزد در تشریح این خبر مدعی شد: “ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان یزد با رصد و پایش فضای مجازی مدیران ۲ کانال تلگرامی معاند را که در یزد فعالیت داشتند شناسایی کردند. ماموران پس از هماهنگی قضایی و اخذ مجوزهای لازم، ۵ نفر از گردانندگان این کانال ها را در چند عملیات در شهر یزد دستگیر کردند.”

این مقام امنیتی در استان یزد افزود: “افراد دستگیر شده به تشکیل کانال و گروه در فضای مجازی به قصد برهم زدن امنیت کشور، انتشار اکاذیب، تبلیغ علیه نظام، فراخوان در جهت ایجاد آشوب، اغتشاش و خشونت در شهر، تشویق شهروندان برای برهم زدن نظم عمومی جامعه، آموزش ساخت کوکتل مولوتف و… اعتراف کردند.”

در این گزارش به هویت، جنسیت و سن و سال بازداشت شدگان اشاره ای نشده است.

شورای صنفی دانشگاههای کشور نیز در خبری اعلام کرد؛ ساعت ۶:۳۰ دقیقه بامداد یکشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۱، مبین احمدی، اهل شهر سنندج مرکز استان کردستان و دانشجوی ترم آخر رشته پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی شهر سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

براساس این گزارش، بازداشت مبین احمدی در پی یورش نیروهای امنیتی به محل سکونت وی صورت گرفته و پس از بازداشت از وضعیت، نام‌ ارگان بازداشت کننده و مکان نگهداری وی اطلاعی در دسترس نیست.

همچنین، روز جمعه ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۱، راضیه رحیمی، دانشجوی مقطع کارشناسی در رشته فیزیک در دانشگاه علم و صنعت تهران، ورودی سال ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

تا این لحظه از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌ کننده وی اطلاع دقیقی در دست نیست.

کانال تلگرامی دانشجویان متحد نیز در خبری اعلام کرد؛ روز شنبه ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۱، امیرحسین قادری چاشمی، دانشجوی رشته پلیمر در دانشگاه صنعتی اصفهان، توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و در حال حاضر در زندان دستگرد اصفهان بسر می برد.

براساس این گزارش، بازداشت امیرحسین قادری چاشمی در حالی صورت گرفته که این دانشجو در هفته‌های گذشته توسط کمیته انضباطی از حق ادامه تحصیل محروم و از ورود وی به دانشگاه و خوابگاه ممانعت بعمل آمده بود و زمانی که برای پیگیری احکام کمیته انضباطی به دانشگاه مراجعه کرد سپس وی را به دادسرا ارجاع دادند و متعاقب آن بازداشت شد.

در خبری دیگر، روز چهارشنبه ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۱، محمدصالح حاجی‌ میرزایی، دانشجوی رشته کامپیوتر در دانشگاه امیرکبیر تهران، در پی یورش ماموران امنیتی به محل سکونت وی پس از تفتیش منزل و توقیف برخی لوازم شخصی اش بازداشت شد.

علیرغم گذشت، ۳۳ روز از تاریخ بازداشت این‌ دانشجوی دانشگاه امیرکبیر تهران، اما وی در حال حاضر در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین محبوس و از حقوق اولیه یک متهم برای دسترسی به وکیل، مشاوره حقوقی و تاریخ در روند تعیین تکلیف پرونده خود محروم است.

وبسایت حال وش نیز در خبری اعلام کرد؛ روز جمعه ۴ آذر ماه ۱۴۰۱، محمد شه بخش نیا(نهتانی)، متولد: ۱۳۸۵، فرزند: امان الله، ساکن شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تا این لحظه از وضعیت، روند حقوقی پرونده و مکان نگهداری محمد شه بخش نیا اطلاعی در دسترس نیست.‌

همچنین، روز جمعه ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۱، یوسف شاهوزهی(قلجایی) – فرزند: سلمان، رضا ریگی – فرزند: علیخان، عمران ریگی – فرزند: بلوچ و اسماعیل گمشادزهی، شهروندان اهل زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.‌

علیرغم گذشت مدت نسبتا زیادی از تاریخ بازداشت این‌ شهروندان و پیگیریهای صورت گرفته از طرف خانواده های آنها از مراجع امنیتی و قضایی از آزادی این افراد ممانعت بعمل آمده و از مکان نگهداری آنها اطلاعی در دسترس نیست.

در خبری دیگر، روز جمعه ۴ آذرماه ۱۴۰۱، عبدالله ریگی(نصرویی)، اهل زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان، توسط نیروهای نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

براساس اعلام یک منبع مطلع:”بازداشت وی در جریان برگزاری اعتراضات سراسری که پس از نماز جمعه در سطح شهر زاهدان برگزار شد صورت گرفت و تا به امروز از وضعیت و روند حقوقی پرونده و مکان نگهداری عبدالله ریگی(نصرویی) اطلاعی در دست نیست.”

در ادامه نیز، روز جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱، زکریا سنجرانی، متولد: ۱۳۸۳، ساکن زاهدان مرکز استان سیستان و‌ بلوچستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال شد.

به گفته یک منبع مطلع:”بازداشت زکریا روز جمعه در خیابان جام جم ۱۰ در زاهدان توسط نیروهای امنیتی صورت گرفته و تا له امروز از مکان نگهداری و روند حقوقی پرونده وی اطلاعی در دسترس نیست.”

کمپین فعالین بلوچ در خبری اعلام کرد؛ روز جمعه ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۱، حسام بارانزهی، متولد: ۱۳۸۵، ساکن شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان توسط نیروهای امنیتی در این شهرستان بازداشت شد.

گفته می‌شود بازداشت حسام بارانزهی، در یکی از خیابان‌های شهرستان چابهار صورت گرفته است.

تا این لحظه از اتهام انتسابی علیه حسام‌ بارانزهی و محل نگهداری وی اطلاعی در دسترس نیست.

اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز در خبری اعلام کرد؛ روز یکشنبه ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۱، دیاکو نیازی، متولد: ۱۳۸۴، دانشجوی آموز سال سوم دبیرستان، ساکن شهر سنندج مرکز استان کردستان، در محوطه مدرسه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تا لحظه تنظیم این خبر، از نام ارگان بازداشت کننده، مکان نگهداری و علت دقیق بازداشت دیاکو نیازی اطلاعی در دست نیست.

در خبری دیگر، روز پنج‌شنبه ۱۰ آذرماه ١۴٠١، عدنان باستامی، ساکن شهرستان مریوان‌ از توابع استان کردستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجوئی و تفهیم اتهام به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی در شهر سنندج منتقل شد.

تا لحظه تنظیم این خبر، از علت دقیق بازداشت و مصادیق حقوقی اتهامات عدنان باستامی اطلاعی در دست نیست.

کُردپا نیز با انتشار اخباری کوتاه اعلام کرد؛ اوایل آذر ماه ۱۴۰۱، هیوا شیخ محمدی – متولد: ۱۳۸۳ – فرزند: لقمان، اهل روستای علی آباد از توابع شهرستان اشنویه در استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری، مصادیق حقوقی اتهامات و روند حقوقی پرونده هیوا شیخ محمدی اطلاعی در دست نیست.

همچنین، طی روزهای اخیر، احمد کرامت، فرزند؛ خالند، ساکن شهرستان پیرانشهر از توابع استان آذربایجان غربی پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل و از وضعیت و مکان نگهداری وی اطلاعی در دسترس نیست.

در خبری دیگر، اوایل آذر ماه ۱۴۰۱، اشکان شیرخدا، متولد: ۱۳۸۱، فرزند: حجت، ساکن شهرستان دره شهر از توابع استان ایلام، توسط نیروهای امنیتی در این شهرستان بازداشت و در حال حاضر در زندان ماه پاره استان ایلام به سر می‌برد.

از مصادیق حقوق اتهامات تفهیم شده به اشکام شیرخدا و روند حقوقی پرونده وی اطلاعی در دسترس نیست.

در ادامه نیز، روز یکشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۱، هژار شریفی، فرزند: جمال، اهل روستای نجار از توابع شهرستان پاوه در استان کرمانشاه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

همچنین، روز سه شنبه ۸ آذر ماه ۱۴۰۱، کامران ویسی، اهل استان کرمانشاه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و از وضعیت و محل نگهداری وی اطلاعی در دسترس نیست.

در ادامه، روز یکشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۱، محمد اروانه، احسان مرادیان، امیر اروانه و نوری محسنی، شهروندان ساکن مورموری از توابع استان ایلام، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل شدند.

همچنین، اواخر آبان ماه ۱۴۰۱، آرش رحمت‌پور، ٢١ ساله، فرزند: حسین، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تا این لحظه از وضعیت و روند حقوقی پرونده آرش رحمت پور، اطلاعی در دسترس نیست.

در ادامه نیز، روز یکشنبه ۱۳ آذرماه ۱۴۰۱، محجد بازیار و موسی بازیار، اهل مورموری از توابع استان ایلام از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

تا لحظه تنظیم این گزارش از مکان نگهداری، نام ارگان بازداشت کننده و روند حقوقی پرونده این افراد اطلاعی در دسترس نیست.

در خبری دیگر، امروز دوشنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۱، امید هاشم پور، امیر هاشم پور و زهرا اسکندری، شهروندان اهل تبریز، بطور بلاتکلیف در بازداشت بسر می برند و از حقوق اولیه یک متهم برای تسریع در روند تعیبن‌تکلیف پرونده عدم بلاتکلیفی محروم هستند.‌

به نقل از یک‌منبع مطلع در گفتگو با حقوق بشر در ایران:” زهرا اسکندری، از اواخر شهریور ماه که بازداشت شده تا به امروز فقط ۱ تماس کوتاه با خانواده خود داشته و اعلام کرد که در بازداشت بسر می برد و پس از آن علیرغم مراجعات مکرر و پیگیریهای خانواده آنها اما بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تبریز پاسخی برای تبدیل قرار قضایی پرونده به آنها نمی دهد.”

لازم به ذکر است، امید هاشم پور، اواخر شهریور ماه ۱۴۰۱، توسط نهادهای امنیتی بازداشت شد و اتهام وی (انتشار مطالبی بر علیه نظام در صفحه اینستاگرام شخصی) وی عنوان شد.

امیر هاشم پور و همسر وی زهرا اسکندری، هم اواخر مهر ماه ۱۴۰۱، به اتهام فعالیت در فضای مجازی و (انتشار مطالبی اعتراضی بر علیه نظام) پس از احضار به پلیس فتا در سهر تبریز بازداشت شدند.

از سوی دیگر، طی روزهای اخیر، مهدی فرخیان، محمد گلی، علی‌ گلی، فرهاد نجف‌نژاد، آیدین فرج‌زاده، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع قرارهای وثیقه نا اتمام مراحل دادرسی از زندان شهرستان مراغه از توابع استان آذربایجان شرقی، آزاد شدند.

از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به این افراد اطلاعی در دست نیست.

لازم به اشاره است، مهدی فرخیان، محمد گلی، علی‌ گلی، فرهاد نجف‌نژاد، آیدین فرج‌زاده، طی ماه‌های اخیر، در جریان برگزاری اعتراضات سراسری در شهرستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

در خبری دیگر، روز یکشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۱، پریسا سهرابی، اهل تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی، پس از اتمام بازجویی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

براساس این گزارش، از میزان وثیقه تودیعی و اتهامات تفهیم شده به پریسا سهرابی اطلاعی در دست نیست اما آزادی وی بطور موقت صورت گرفته و طی روزهای آتی باید در انتظار دریافت ابلاغیه تاریخ دادگاه خود باشد.

لازم به ذکر است، پریسا سهرابی، در تاریخ ۲ مهر ماه ۱۴۰۱، به اتهام فعالیت در فضای مجازی و انتشار مطالبی در حمایت از اعتراضات سراسری در صفحه شخصی توئیتر خود پس از احضار به پلیس فتا در این شهر بازداشت و در تاریخ ۳ مهر ماه ۱۴۰۱، آزاد شده بود.

این فعال توئیتری، در تاریخ ۲۸مهر ۱۴۰۱، پس از احضار به شعبه بازپرسی در دادسرای عمومی و انقلاب شهر تبریز و طی مراحل بازپرسی و تفهیم اتهام سپس بازداشت و به زندان مرکزی تبریز منتقل شده بود.

اما وبسایت حال وش نیز در خبری اعلام کرد، روز جمعه ۱۱ آذرماه ماه ۱۴۰۱، کیومرث‌ شهنوازی، متولد: ۱۳۷۳، اهل شهرستان خاش از توابع استان سیستان و بلوچستان، پس از اتمام بازجوئی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شد.

از مصادیق حقوقی اتهامات و میزان وثیقه تودیع شده برای آزادی کیومرث‌ شهنوازی، اطلاعی در دست نیست.

لازم به اشاره است، کیومرث شهنوازی، در تاریخ ۲ آذر ماه ۱۴۰۱، در پی یورش ماموران اداره اطلاعات شهرستان خاش در محل سکونت وی بازداشت شده بود.

شورای صنفی دانشگاههای کشور نیز اعلام کرد؛ در ساعات پایانی یکشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۱، علیرضا برادران‌ شرکا، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته هوافضا در دانشگاه امیرکبیر تهران، پس از اتمام بازجوئی ها و تفهیم اتهام آزاد شد.

از چگونگی آزادی علیرضا برادران شرکا و میران وثیقه و با کفالت تودیع شده برای آزادی وی اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است، علیرضا برادران شرکا، در تاریخ ۸ آبان ماه ۱۴۰۱، پس از احضار به دفتر نظارت و پیگیری وزارت اطلاعات در تهران بازداشت و جهت بازجوئی به بند ۲۰۹ این ارگان امنیتی واقع در زندان اوین منتقل شده بود و پس از مدت نسبتا زیادی را در بلاتکلیفی بسر برد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز در خبری افزود؛ روز یکشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۱، بیژن رستمی، ساکن شهر سنندج مرکز استان کردستان، پس از اتمام بازحویی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شد.

علیرغم آزادی بیژن رستمی با تودیع وثیقه اما از مصادیق حقوقی اتهامات و میزان وثیقه تودیع شده برای آزادی وی اطلاعی در دسترس نیست‌.

لازم به ذکر است، بیژن رستمی، اواخر آبان ماه ۱۴۰۱، در پی یورش ماموران اداره اطلاعات شهر سنندج به محل کار وی بازداشت شده بود.

وبسایت کردپا هم با انتشار خبری اعلام کرد؛ روز یکشنبه ۱۳ آبان ماه ۱۴۰۱، هژیر باخویشی، متولد: ۱۳۷۱، اهل شهرستان مریوان از توابع استان کردستان، ساکن‌: تهران، و دانش آموخته رشته کامپیوتر در دانشگاه صنعتی شریف و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری، پس از تشکیل جلسه محاکمه و تبدیل قرار قضایی پرونده اش با تودیع وثیقه از زندان تهران بزرگ آزاد شد.

براساس این گزارش، در تاریخ ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۱، هژیر باخویشی، از بابت اتهام (اجتماع و تبانی علیه امنیت کشو) توسط یکی از شعب دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد.

هژیر باخویشی، در تاریخ ۳ مهرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی و در جریان برگزاری اعتراضات سراسری در تهران، بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه و طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام، سپس به زندان تهران بزرگ منتقل شده بود.

در خبری دیگر، روز یکشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۱، نوشاد طاهری، فعال مدنی و از اعضای مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان، پس از اتمام بازجوئی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه از زندان دیزل آباد کرمانشاه آزاد شد.

علیرغم آزادی نوساد طاهری با تودیع وثیقه اما از میزان وثیقه تودیعی و اتهامات وی اطلاعی در دسترس نیست.

لازم به ذکر است، نوشاد طاهری‌، در تاریخ ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان صحنه از توابع استان کرمانشاه بازداشت شده بود.

کانال تلگرامی دانشجویان متحد نیز در خبری اعلام کرد؛ روز یکشنبه ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۱، بهروز چمن‌آرا، استاد ادبیات و زبان کُردی در دانشگاه شهر سنندج مرکز استان کردستان آزاد شد.

از چگونگی آزادی این استاد دانشگاه اطلاعی در دسترس نیست.

لازم به ذکر است، بهروز چمن آرا، در تاریخ ۴ آذر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در این استان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود.

در خبری دیگر، روز یکشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۱، محمد وفایی، دانشجوی رشته هنر در دانشگاه تهران، پس از طی مراحل بازجویی با سپردن تعهد آزاد شد.

براساس این گزارش، آزادی محمد وفایی با سپردن تعهد صورت گرفته است.

لازم به ذکر است، محمد وفایی، در تاریخ ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل