اعتراض‌های سراسری؛ بازداشت دست‌کم ۳۹ شهروند در شهرهای مختلف/ بی‌خبری از سرنوشت ۹ بازداشتی، آزادی ۱۱ تن با تودیع قرار وثیقه

اعتراض‌های سراسری

نیروی امنیتی در شهرهای تهران، اصفهان، هرمزگان، کردستان، قروه، اشنویه، کرمانشاه، زاهدان، ایذه، کامیاران، پاوه، همدان، مریوان و ساری، دستکم ۳۹ شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. همچنین، ۹ شهروند بازداشت شده در شهرهای ساری، تهران، خوی و شیراز، علیرغم گذشت مدت زیادی از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در حبس بسر می برند. از سوی دیگر، ۱۱ تن از شهروندان بازداشتی در شهرهای زنجان، زاهدان، اهواز، ایذه، تهران، شیراز و خوی، پس از اتمام بازجویی ها و تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندنیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای گذشته، امیر صیاد، اشکان دوستی، کامران ویسی، سید شادمهر احمدپور، فرنوش اسمی، سورن اسعدی، ماردین قادری، زانیار اسدی، ذکریا جمالزهی، مهدی صفایی، علی دهقان، سارا رشیدی، محمد برهم، فاطمه رستمی، میثم‌ فیضی، ۲۲ تن از شهروندان در استانهای هرمزگان، تهران، اصفهان و کردستان، سمیرامیس بابایی و هیرو شیخ الاسلامی، توسط نیروهای امنیتی در استانهای تهران، اصفهان، هرمزگان، کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، همدان و مازندران بازداشت شدند. در ادامه نیز، پریا فرامرزی، آیدین محسن نژاد، امیرعلی نجار، امیرحسین عسکری، رادبه کشاورز، محمدصادق صادقی، پارسا شجاع الدین، محمدجواد شریفی و شاهو برهم، شهروندان بازداشت شده در استانهای مازندران، تهران، آذربایجان غربی و فارس، بطور بلاتکلیف در بازداشت بسر می برند.‌ همچنین، صالح فرهادی، محمد حاجیلو، حسین معصومی، آناهیتا هاشمی پور، محمدصالح حاجی میرزایی، مهدی امیرپور، محمدرضا کمال سروستانی، امیرحسین بلال پور، عرفان خستوی، زانیار غریب، سید آروین احمدپور، شهروندان ساکن شهرستان ایذه، سعید هیلچی و سعید کاشانی، شهروندان بازداشت در استانهای زنجان، سیستان و بلوچستان، کردستان، تهران، فارس و آذربایجان غربی، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام آزاد شدند.‌

براساس این گزارش، روز  یکشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۱، هیرو شیخ الاسلامی، هنرمند نقاش، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده وی گفت: “بازداشت هیرو در منزل شخصی اش توسط نیروهای امنیتی صورت گرفته و سپس به زندان اوین منتقل شده است.”

تاکنون از نهاد بازداشت کننده و اتهامات مطروحه علیه هیرو شیخ الاسلامی اطلاعی حاصل نشده است.

در خبری دیگر، روز سه شنبه ۸ آذر ماه ۱۴۰۱، کامران ویسی، متولد: ۱۳۵۶، ساکن استان کرمانشاه، در جریان‌ برگزاری اعتراضات مردمی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

تا لحظه تنظیم‌ این‌خبر، از علت دقیق بازداشت، مکان نگهداری و مصادیق حقوقی اتهامات کامران ویسی اطلاعی در دست نیست.

رادیو فردا هم با انتشار خبری اعلام کرد؛ روز یکشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۱، سمیرامیس بابایی، نویسنده و مترجم، ساکن تهران در پی یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزل وی پس از تفتیش منزل و توقیف برخی وسائل شخصی اش بازداشت شد.‌

این نویسنده و فعال ادبی، پس از بازداشت جعت بازجویی و تشکیل پرونده به سلول انفرادی در بند ۲۰۹ این ارگان امنیتی در زندان اوین منتقل شد.‌

تا این لحظه از اتهامات مطروحه علیه این نویسنده و مترجم اطلاعی در دست نیست.

کولبرنیوز هم در خبری اعلام کرد؛ روز سه شنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۱، اشکان دوستی، ساکن شهرستان مریوان از توابع استان کردستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

از مصادیق حقوقی اتهامات و روند حقوقی پرونده و مکان نگهداری اشکان دوستی اطلاعی در دسترس نیست.

وبسایت سحام نیوز هم در خبری افزود؛ طی روزهای اخیر، سید شادمهر احمدپور، دانش آموز ساکن‌ شهرستان ایذه از توابع استان خوزستان، به اتهام (فعالیتهای سیاسی) در این‌ شهرستان بازداشت شد.

براساس این گزارش، بازداشت سیدشادمهر احمدپور، در پی یورش ماموران امنیتی به مدرسه محل تحصیل این دانش آموز صورت گرفته است.

از مصادیق حقوقی اتهامات، مکان نگهداری و نام ارگان بازداشت کننده سید شادمهر احمدپور اطلاعی در دست نیست.‌

روزنامه همشهری نیز در خبری اعلام کرد؛ طی روزهای اخیر، ۱۰ تن از شهروندان در استانهای تهران، اصفهان و کردستان، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

در این گزارش با استناد به بیانیه صادره توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی آمده است:”افراد بازداشت شده (هسته عملیاتی وابسته به گروهک تروریستی منافقین) هستند که دست به (اقدامات تروریستی) زدند.”

لازم به اشاره است که در ادبیات گفتاری و نوشتاری مسئولان قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی از سازمان مجاهدین خلق با عنوان (منافقین) یاد می شود.

همچنین، خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعلام کرد؛ طی روزهای اخیر، ۱۰ تن از شهروندان ساکن شهرهای جنوب ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند و در ادامه این گزارش ویدیویی از اعترافات اجباری یک تن از این بازداشت شدگان را منتشر کرد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان هم در تشریح این خبر در این خصوص گفت: “۲ نفر که اقدام به توزیع صدها شب‌نامه و فراخوان کرده بودند بازداشت شدند.”

مجتبی قهرمانی همچنین از دستگیری ۸ نفر دیگر از شهروندان حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی به اتهام (سنگ‌پرانی و ایجاد مزاحمت برای خودروهای عبوری) خبر داد.

در خبری دیگر، وبسایت خبری الف افزود؛ طی روزای اخیر، یک شهروند در جریان برگزاری اعتراضات سراسری در شهر تهران توسط ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد.

در این گزارش که ویدیویی از اعتراف اجباری متهم‌ این پرونده منتشر شده است.‌

کردپا هم با انتشار اخباری کوتاه اعلام کرد؛ طی روزهای اخیر، فاطمه رستمی و میثم فیضی، دو شهروند ساکن شهرستان قروه از توابع استان کردستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

تا لحظه تنظیم این خبر از نام ارگان بازداشت کننده و مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به فاطمه رستمی و میثم فیضی، اطلاعی در دسترس نیست.

همچنین، روز دوشنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۱،‌ محمد برهم، ١٧ ساله، فرزند: حمزه، ساکن شهرستان اشنویه از توابع استان کردستان، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

تاکنون از وضعیت و روند حقوقی پرونده محمد برهم اطلاعی در دست نیست.‌

در خبری دیگر، امروز چهارشنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۱، شاهو برهم، متولد ۱۳۸۳، ساله فرزند عیسی، ساکن شهرستان اشنویه از توابع استان آذربایجان غربی علیرغم گذشت ۸ هفته از تاریخ بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه بطور بلاتکلیف بسر می برد.

تا لحظه تنظیم این خبر، از مصادیق حقوقی اتهامات و روند پرونده شاهو برهم‌ اطلاعی در دست نیست.

لازم به اشاره است، شاهو برهم، در تاریخ ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان اشنویه بازداشت و جهت بازجوئی به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی منتقل شد.

در ادامه نیز، در ساعات پایانی دوشنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۱، دکتر سارا رشیدی، اهل استان کرمانشاه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

تا این لحظه از علت دقیق بازداشت، نام ارگان بازداشت کننده و مصادیق حقوقی اتهامات منتسب شده به سارا رشیدی اطلاعی در دسترس نیست.‌

لازم به ذکر است، سارا رشیدی فارغ‌التحصیل دکترای علوم سیاسی و عضو تیم ملی یخنوردی ایران است و همچنین مدیریت آکادمی اسکیت باتیس کرمانشاه را بر عهده دارد.

از سوی دیگر، روز سه شنبه ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۱، زانیار اسدی، متولد: ۱۳۸۵، ساکن شهرستان کامیاران از توابع استان کردستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تا لحظه تنظیم‌ این خبر از مکان نگهداری، نام ارگان بازداشت کننده و مصادیق حقوقی اتهامات این‌ نوجوان ۱۶ ساله اطلاعی در دست نیست.

در خبری دیگر، روز سه شنبه ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۱، سورن اسعدی و ماردین قادری، متولدین ۱۳۸۵، ساکن شهرستان پاوه از توابع استان کرمانشاه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

تا این لحظه از مصادیق حقوقی اتهامات منتسب شده به  سورن اسعدی و ماردین قادری اطلاعی در دسترس نیست.‌

شورای صنفی دانشگاههای کشور هم‌ اعلام کرد؛ روز شنبه ۱۴ آبان‌ماه ۱۴۰۱، محمدجواد شریفی، دانشجوی سال دوم رشته عمران در دانشگاه امام محمدباقر در شهر ساری مرکز استان مازندران، بازیگر تئاتر و سینماگر، توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در شهر ساری بازداشت و در حال حاضر در بند متعلق به این ارگان‌امنیتی در زندان تیرکلای ساری بطور بلاتکلیف بسر می برد.

براساس این گزارش، علیرغم گذشت مدت نسبتا زیادی از تاریخ بازداشت وی بطور بلاتکلیف در زندان‌تیرکمان محبوس و بنا بر ادعای مسئولان این زندان:”این دانشجو به تداوم‌ بازداشت و بلاتکلیفی خود توجهی نداشته و نسبت به ماندن خود در زندان اعتراضی ندارد.”

لازم به اشاره است، مبنای بازداشت محمدجواد شریفی، فعالیت در فضای مجازی از طریق اکانت توئیتر اعلام شده است.‌

در خبری دیگر، روز یکشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۱، مهدی صفایی و علی دهقان دو دانشجوی سال دوم در رشته برق و الکترونیک در دانشگاه فنی شمسی‌ پور تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

تا لحظه تنظیم‌ این خبر از وضعیت و روند حقوقی پرونده مهدی صفایی و علی دهقان اطلاعی در دست نیست.

کانال تلگرامی دانشجویان متحد هم‌ در خبری افزود؛ امروز چهارشنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۱،‌ پارسا شجاع الدین،⁩ دانشجوی رشته آمار در دانشکده ریاضی دانشگاه شهید بهشتی تهران، علیرغم گذشت بیش از ۱ ماه از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در حبس بسر می برد.

تا این لحظه از مصادیق حقوقی اتهامات پارسا شجاع الدین اطلاعی در دسترس نیست و این در حالی است که پیگیریهای زیادی از طرف خانواده وی صورت گرفته است.

لازم به ذکر است، پارسا شجاع الدین، در تاریخ ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.‌

همچنین، امروز چهارشنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۱، محمدصادق صادقی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته ادبیات زبان انگلیسی در دانشگاه تهران علیرغم گذشت ۴۲ روز از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در زندان تهران بزرگ بسر می برد و با آزادی وی موافقت‌ نشده است.

براساس این گزارش، امروز چهارشنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۱، جلسه دادرسی به پرونده محمدصادق صادقی برگزار خواهد شد.

لازم به اشاره است، محمدصادق صادقی، در تاریخ ۴ آبان ماه ۱۴۰۱، هنگامی که در مسیر رفتن به دانشگاه بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

در خبری دیگر، امروز چهارشنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۱، امیرحسین عسکری، دانشجوی سال سوم رشته کامپیوتر در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران، علیرغم گذشت ۳۵ روز همچنان بطور بلاتکلیف در  زندان اوین به سر میبرد.

لازم به ذکر است، امیرحسین‌ عسکری، در تاریخ ۱۰ آبان ۱۴۰۱، پس از یورش نیروهای امنیتی به محل سکونت وی در تهران بازداشت و به زندان‌ اوین منتقل شد.

همچنین، امروز چهارشنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۱، امیرعلی نجار، دانشجوی سال اول رشته نفت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران، بطور بلاتکلیف در بازداشت بسر می برد.

امیرعلی نجار، در تاریخ ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجوئی به یکی از بندهای امنیتی در زندان اوین منتقل شد.

کمپین فعالین بلوچ هم‌ در خبری اعلام کرد؛ روز ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۱، ذکریا جمالزهی، متولد ۱۳۷۶، ساکن زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان، توسط ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در این شهر بازداشت شد.

براساس این گزارش، بازداشت ذکریا جمالزهی در پی یورش ماموران اطلاعات سپاه پاسداران به منزل وی و پس از تفتیش و توقیف برخی وسائل شخصی وی صورت گرفته است.‌

تا لحظه تنظیم این خبر از نام ارگان بازداشت کننده و مصادیق حقوقی اتهامات منتسب شده به ذکریا جمالزهی اطلاعی در دسترس نیست.

در ادامه نیز، امروز چهارشنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۱، آیدین محسن نژاد، ساکن شهرستان خوی از توابع استان آذربایجان غربی، بطور بلاتکلیف در زندان این‌ شهرستان بسر می برد.

لازم به اشاره است، آیدین محسن نژاد، در تاریخ ۱ آذر ماه ۱۴۰۱، جریان برگزاری اعتراضات مردمی در شهرستان خوی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

در خبری دیگر، طی روزهای اخیر فرنوش اسمی، متولد: ۱۳۸۳، اهل استان همدان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجوئی و تشکیل پرونده به زندان اوین منتقل شد.

به نقل از یک منبع مطلع در گفتگو با حقوق بشر در ایران:“حدود دو هفته پیش فرنوش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و خانواده او تحت فشار نیروهای امنیتی هستند تا در این باره اطلاع رسانی نکنند.”

تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه فرنوش اسمی اطلاعی در دست نیست.

در خبری دیگر، امروز چهارشنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۱، پریا فرامرزی، متولد: ۱۳۸۵، اهل شهرستان پاسارگاد، علیرغم گذشت ۵۷ روز از تاریخ بازداشت اما بطور بلاتکلیف در زندان عادل آباد شهر شیراز مرکز استان فارس بسر میبرد.

یک منبع نزدیک به خانواده پریا فرامرزی در گفتگو با حقوق بشر در ایران اعلام کرد:“پریا فرامرزی از حدود یک ماه پیش ممنوع التماس و ملاقات شده و بازپرس پرونده او فردی به نام مجید درخشان است. پریا تنها یک نوجوان است و بی خبری از او تنها باعث افزایش نگرانی خانواده اش است.”

لازم‌به اشاره است، پریا فرامرزی، در تاریخ ۱۹ مهرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود در شهرستان پاسارگاد از توابع استان فارس بازداشت و به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد.

در ادامه نیز، امروز چهارشنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۱۱، امیر صیاد، اهل ساری مرکز استان مازندران، علیرغم گذشت حدود ۲۰ روز از تاریخ بازداشت در بلاتکلیف بسر می برد.‌

به نقل از یک‌ منبع نزدیک به خانواده امیررضا صیاد در گفتگو با حقوق بشر در ایران:”خانواده امیر از زمان بازداشت تا امروز از وضعیتش خبری هستند که باعث افزایش نگرانی آنان شده است.”

بازداشت امیر صیاد توسط ماموران اداره اطلاعات شهر ساری صورت گرفته و تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست.

همچنین، روز سه شنبه ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۱، سعید هلیچی، نویسنده، شاعر و مترجم و فعال محیط زیست، ساکن‌ اهواز مرکز استان خوزستان، پس از طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیمی و میران وثیقه تودیع شده برای آزادی سعید هیلچی اطلاعی در دسترس نیست.‌

لازم به اشاره است، سعید هیلچی، در تاریخ ۲۷ مهرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در شهر اهواز بازداشت شده بود.

سعید هیلچی با توجه به فعالیتهایی که حوزه محیط زیطت انجام می دهد در تاریخ ۸ مرداد ماه ۱۴۰۰، در جریان برگزاری اعتراضاتی که‌ در مخالفت با انتقال آب‌ رودخانه کارون و خشکاندن هورها برگزار شده بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.‌

از سوی دیگر، طی روزهای اخیر، محمد حاجیلو، ساکن شهرستان خوی از توابع استان آذربایجان‌غربی و از بازداشت شدگان‌ اعتراضات سراسری در این شهرستان پس از اتمام‌بازجویی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه از زندان خوی آزاد شد.

براساس این گزارش، از مصادیق حقوقی اتهامات و میزان وثیفه تودیع شده برای آزادی موقت محمد حاجیلو اطلاعی در دسترس نیست.

لازم به ذکر است، محمد حاجیلو، در تاریخ ۱ آذر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان خوی بازداشت شده بود.

روزنامه شرق هم‌ در خبری اعلام کرد؛ روز سه شنبه ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۱، مهدی امیرپور، روزنامه‌نگار ورزشی نویس، محبوس در زندان اوین پس از اتمام‌بازجوئی ها و تفهیم‌اتهام به قید وثیقه آزاد شد.

از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به این روزنامه نگار اطلاعی در دسترس نیست.

لازم به اشاره است، مهدی امیرپور، در ساعات اولیه صبح یکشنبه ۶ مهر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

در خبری دیگر، روز سه شنبه ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۱، حسین معصومی، فعال دانشجویی و سیاسی محبوس در زندان اوین، پس از تودیع وثیقه تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شد.

لازم به ذکر است، حسین معصومی، در تاریخ ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۱، حسین معصومی، توسط ماموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

کانال تلگرامی دانشجویان متحد نیز اعلام کرد؛ روز سه شنبه ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۱، صالح فرهادی، دانش آموخته یکی از رشته های دانشگاه زنجان و دبیر پیشین انجمن فرهنگ و سیاست در آیت دانشگاه پس از اتمام بازجوئی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شد.

علیرغم‌آزادی صالح فرهادی با تودیع وثیقه اما از میزان وثیقه تودیعی و مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به وی اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است، صالح فرهادی، روز دوشنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۱،‌ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

در خبری دیگر، عصر سه شنبه ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۱، محمد صالح حاجی‌ میرزایی، دانشجوی رشته کامپیوتر در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران، پس از اتمام بازجوئی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیمی و میزان وثیقه تودیع شده برای آزادی محمد صالح حاجی‌ میرزایی اطلاعی در دسترس نیست.

لازم به اشاره است، محمدصالح حاجی میرزایی، در تاریخ ۱۱ آبان ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شده بود.

در ادامه نیز، در ساعات پایانی دوشنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۱، آناهیتا هاشمی‌پور، دانشجوی مقطع کارشناسی در رشته روان‌شناسی در دانشکده علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی دانشگاه تهران، پس از اتمام بازجوئی ها آزاد شد.

از چگونگی آزادی و اینکه آیا این دانشحوی تحت بازداشت با تودیع وثیقه، کفالت و یا با صدور قرار منع تعقیب آزاده است اطلاعی در دسترس نیست.‌

لازم به ذکر است، آناهیتا هاشمی پور، در ساعات اولیه صبح ۱۲ مهرماه ۱۴۰۱، در مقابل درب ورودی خوابگاه دانشجویی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

شورای صنفی دانشگاههای کشور نیز اعلام کرد؛ روز سه شنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۱، امیرحسین بلال پور، زانیار غریب و عرفان خستوی، سه دانشجوی بازداشت شده دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران آزاد شدند.

از چگونگی آزادی این ۳ دانشجو اطلاعی در دست نیست.

لازم به اشاره است، امیرحسین بلال پور، زانیار غریب و عرفان خستوی، در تاریخ ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۱، در مقابل ورودی ایستگاه متروی تئاتر شهر تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.‌

در خبری دیگر، طی روزهای اخیر، محمدرضا کمالی سروستانی، دانشجوی رشته معماری در دانشکده فنی مهندسی دانشگاه شهید باهنر شهر شیراز مرکز استان‌ فارس، پس از اتمام بازجوئی ها، تفهیم اتهام و صدور حکم بدوی دادگاه تا زمان دریافت حکمی قطعی با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان آزاد شد.‌

براساس این گزارش، محمدرضا کمالی سروستانی، در تاریخ ۱۶ مهر ماه ۱۴۰۱، در جریان‌برگزاری اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

وبسایت حال وش هم‌ در خبری افزود؛ روز دوشنبه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۱، سعید کاشانی، اهل زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام آزاد شد.

در این گزارش به چگونگی آزادی سعید کاشانی مبنی بر تودیع قرار وثیقه یا کفالت و مصادیق حقوقی اتهامات منتسب شده به وی در دوران بازجویی و بازپرسی اشاره ای نشده است.‌

لازم به ذکر است، سعید کاشانی، در تاریخ ۹ مهر ماه ۱۴۰۱، به همراه حسین کاشانی که از دوستان خدانور لجه ای بودند در خروجی پلیس راه زاهدان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

علیرغم‌ آزادی سعید کاشانی اما حسین کاشانی در بازداشت بسر می برد.

سحام‌نیوز هم‌ در خبری افزود؛ طی روزهای اخیر، سیدآروین احمدپور و ۱۵تن از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر در شهرستان  ایذه از توابع استان خوزستان پس از اتمام بازجوئی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شدند.

براساس این گزارش، با توجه به وعده های داده شده از طرف مسئولان قضایی سید رامین احمدپور و پارسا حسنخانی و شماری دیگری از بازداشت شدگان اعتراضات مردمی در آبان‌ ماه شهرستان ایذه در چند روز آینده و با تودیع وثیقه آزاد خواهند شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل