شکنجه و اعتراف‌گیری اجباری جواد روحی، بازداشتی محکوم به سه بار اعدام در بازداشتگاه‌ سپاه!

جواد روحی، معترض اهل آمل که به سه بار اعدام محکوم شده، در طول بازداشت خود تحت شکنجه‌های مکرر و وحشتناکی قرار گرفته است تا علیه خود دست به اعتراف اجباری بزند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، تنها استناد دادگاه انقلاب ساری اعترافات تحت شکنجه و اجباری جواد روحی و گزارش ضابطین پرونده بوده است.

استناد دادگاه انقلاب ساری برای صدور حکم اعدام « قرائن موجود در پرونده، اعترافات صریح متهم و گزارش ضابطین» عنوان شده است. در حالی که از شواهد و قراین ادعایی اثری در این پرونده نیست، به نظر می‌رسد که استناد قاضی برای صدور سه بار حکم اعدام برای جواد روحی «اعترافات اجباری» او و «گزارش ضابطین» بوده است که آن هم بر مبنای همین اعترافات بدست‌آمده از شکنجه است.

شکنجه‌ها در روزهای اول بازداشت در حدی بوده است که جواد روحی «قدرت تکلم و کنترل ادرار» خود را از دست داده بود.

زمانی که جواد روحی بعد از چند روز بازجویی اولیه به بازداشتگاه «شهید کاظمی ساری» متعلق به اطلاعات سپاه واقع در زندان تیرکلای این شهر منتقل شد، «از شدت شکنجه و ترس، اختیار ادرارش را از دست داده بود و قدرت تکلم هم نداشت». نهاد بازداشت‌کننده جواد روحی اطلاعات سپاه بود و طی روزهای بعد از آن، و در همان بازداشتگاه بارها و بارها بازجویی شد.

در جریان این بازجویی‌ها یکی از شب‌ها وضعیت او چنان وخیم شد که جواد روحی را عریان به میان کوریدور بند منتقل کرده و برای کنترل وضعیت علایم حیاتی دکتر را همانجا بالای سر او بردند.

او در بازجویی‌ها برای پذیرش اتهام قرآن‌سوزی تحت فشار بود. اتهامی که چون آن را نمی‌پذیرفت مدام مورد تهدید، تطمیع و شکنجه قرار می‌گرفت.

تنها مستند موجود برای اتهام لیدری جواد روحی، ویدیویی است که او را در حال رقصیدن درون حلقه جمعیت نشان می‌دهد

براساس گزارشات واصله، او آن روز به قصد تعمیر موبایل خود از خانه بیرون می‌رود و به جمعیت در حال شعار و شادی برمی‌خورد و با آنان همراه می‌شود. تنها ویدیویی هم که از جواد روحی در شب ۳۱ شهریورماه 1401، در نوشهر وجود دارد، همین فیلمی است که او را در حال رقصیدن سرخوشانه در حلقه جمعیت نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد ویدیویی که به شناسایی و بازداشت او و زدن اتهام «لیدری» به وی منجر شده همین ویدیوی رقصیدن باشد.

جواد روحی در زمان دادگاه بدوی وکیل تعیینی نداشت.

با توجه به اینکه دادگاه او علنی نبود و اطلاعات موجود همانی است که بر روی سایت میزان وابسته به قوه قضاییه منتشر شده است، مشخص نیست که آیا او در دادگاه توانسته از خود دفاع کند و شکنجه‌های خود را بازگو کند یا نه. جواد روحی در زمان دادگاه بدوی خود و وقتی که به سه بار اعدام محکوم شد وکیل تعیینی نداشت.

در حال حاضر مجید کاوه، وکیل دادگستری در استان مازندران به عنوان وکیل تعیینی او پذیرفته شده و پرونده جواد روحی برای فرجام‌خواهی به دیوان عالی کشور فرستاده شده است. آقای کاوه که بعد از صدور حکم اعدام برای این زندانی بالاخره موفق به گفتگو با او شده است در حساب توییتری خود نوشته: «موكل ايرادات اساسى و حائز اهميتى نسبت به تحقيقات مقدماتى داشته كه يقيناً طى روزهاى آتى در فرجام‌خواهى به ديوان عالى كشور منعكس خواهد شد.»

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل