گزارشی از آخرین وضعیت پناهجویان در ترکیه، نگرانی پناهنده‌گان در آستانه‌‌ انتخابات

طبق ماده ۶۱ کنوانسیون پناهندگی ژنو دولت ترکیه موظف است به شخصی که به علت‌هایی مانند تبعیض نژادی، اعتقادی، ملیت و تعلق به گروه‌های اجتماعی خاص در کشور خود از امنیت برخوردار نبوده و به علت ترس از دست دادن جان خود و همچنین محاکمه به این کشور مهاجرت کرده است و قادر به بازگشت به کشور خود نمی باشد حمایت کند. آیا ترکیه می‌تواند به طور گسترده پناهنده‌گان را به کشور خود استرداد کند؟

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای اخیر کمیساریای عالی پناهنده گان در ترکیه «U N» در اقدامی غیر معمول و بدون هیچ بیانیه‌ای قبولی هایی را که مربوط به پناهنده گان بود از پرونده پناهنده گان حدف کرده است. نگرانی پناهنده گان از آنجا شروع می شود که تمامی افرادی که کاندید شده اند با این شعار: «ما تمامی مهاجرین را به کشورشان باز خواهیم گرداند» انتخابات خود را پیش می برند.

از تاریخ ۱۰ سپتامبر سال ۲۰۱۸ ثبت نام در کشور ترکیه و همچنین تعیین وضعیت پناهنده توسط سازمان ملل متحد در این کشور به پایان رسیده است اما همچنان کمیساریای عالی پناهنده گان در ترکیه «U N» از پناهنده ها حمایت می کرد گرچه این حمایت غیر مستقیم بود، اما اخیرا همین سازمان بطور کاملا غیر معمول کل قبولی هایی را که صادر کرده بود لغو و از پرونده پناهنده گان حدف کرده است.

نگرانی پناهنده هایی که از کمیساریای عالی پناهنده گان در ترکیه «U N» قبولی دریافت کرده اند رو به افزایش است. چرا که این پناهنده ها به این نکته اشاره می کنند که اگر کل امور ساز و کار کمیساریای عالی پناهنده گان در ترکیه «U N»، به اداره مهاجرت واگذار شود نیمی از کسانی که قبلا قبولی دریافت کرده اند و به عنوان پناهنده شناخته شده اند دیپورت می شوند و با خطراتی همچون اعدام و حبس های طولانی مدت محکوم می شوند.

گفتگو با یک پناهنده :

س: شما از چه سالی در ترکیه پناهنده هستید
ج: من از سال 2014 در ترکیه به عنوان پناهجو ثبت نام کرده‌ام

س: در حال حاضر پرونده شما در چه مرحله ای قرار دارد
ج: من اواخر 2014 از سوی کمیساریای عالی پناهنده گان در ترکیه «U N» قبول شدم و سه ماه بعد از آن پرونده من به بخش کشوری منتقل شد. اما حالا بعد از 9 سال پرونده من به اولین روز خود بازگشته است

س: آیا از اینکه اداره مهاجرت قبولی شما را از روی پرونده شما برداشته است نگرانید، اگر هستید چرا؟
ج: صد در صد نگرانم، چون اداره مهاجرت از وکلایی در مورد سوال و جواب از پناهنده استفاده می کند که هیچ شناختی از مسائیل درون ایران ندارد حتی نمی دانند که لباس شخصی در ایران به چه کسانی گفته می شود

س:آیا شما با کمیساریای عالی پناهنده گان در ترکیه«U N» در این مورد که چرا قبولی شما را برداشته سوال کردید؟ و جوابشون چه بوده است آیا شما را قانع کرده است؟
ج: بله، در جواب به من گفته از سال  ۲۰۱۸ که پرونده ها را به اداره مهاجرت ترکیه واگذار کرده است  کمیساریای عالی پناهنده گان در ترکیه «U N» واگذار شده است دیگر هیچ قدرتی در مورد قبولی و یا ردی به پرونده ها را نداردما همچنان به پرونده هایی که اداره مهاجرت قبولی بدهد ورود خواهیم کرد و آنهخا را به بخش اسکان مجدد ارجا خواهیم کرد

س: خوب اداره مهاجرت هم یک نهاد حقوق بشری و متخصص است است درست است که پروسه پناهندگی شما ظول کشیده است اما نگرانی شما را درک نمی کنم؟
ج: از 2018 پرونده پناهنده ها به ادراه مهاجرت واگذار شده است چرا بعد از 5 سال قبولی را از پرونده ها برداشته است چون نزدیک انتخابات ریاست جمهوری است و هر رئیس جمهوری به جز طیب اردوغان ریس جمهور شود تمام پناهنده ها برگردانده خواهند شد این یکی از شروط کاندیداهایی است که خود را کاندید کرده اند

س: سخن آخر شما چیست؟
ج: کوتاه می گویم تنها کمک می تواند نهادهای حقوق بشری به ما بکند که ما را در کشوری امن باز اسکان دهد.

آیا ترکیه می تواند به طور گسترده پناهنده‌گان را به کشور خود استرداد کند؟

پناهجویاناداره مدیریت مهاجرت ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تعداد مهاجران غیرقانونی استرداد شده در 8 ماهه اول سال به 75 هزار و 678 نفر افزایش یافته است.

براساس این بیانیه هم اکنون میانگین موفقیت استرداد به 67 درصد رسیده که بالاتر از ارقام دیگر کشورهای اروپایی است.

اداره مدیریت مهاجرت ترکیه همچنین تاکید کرده که در سال جاری از ورود 204 هزار و 966 مهاجر غیرقانونی به ترکیه جلوگیری شده است.

طبق بیانیه مذکور در سال گذشته 158 هزار و 525 مهجر غیرقانونی از کشور استرداد شده بودند.

همچنین طی 8 ماه از ابتدای سال جاری تاکنون 75 هزار و 678 مهاجر غیرقانونی از تمامی ملیت ها از ترکیه استرداد شده‌اند و تعداد کل آنها نسبت به مدت مشابه سال قبل 143 درصد افزایش داشته است.

براساس بیانیه مذکور بیشترین اخراجی ها مربوط به کشورهای افغانستان و پاکستان بوده‌اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل