صدور ۱۱۹ سال حبس تعزیری برای چند تن از دراویش گنابادی و برگزاری دادگاه ۸ تن دیگر از آن‌ها

تصویر از آرشیو

دادگاه انقلاب تهران، ۲۳ تن از دروایش گنابادی را مجموعاً به تحمل ۱۱۹ سال حبس تعزیری و نفی بلد محکوم کرد و دادگاه چند تن دیگر از دراویش بازداشتی برگزار شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۲۳ تن از دروایش گنابادی در دادگاه انقلاب تهران، مجموعاً به تحمل ۱۱۹ سال حبس تعزیری و نفی بلد محکوم شدند و دادگاه ۸ تن دیگر از دروایش بازداشتی حادثه گلستان هفتم خیابان پاسداران شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ در دادگاه انقلاب تهران در حالی برگزار شد که هیچ کدام آنها اجازه داشتن وکیل نداشتند.

علی ماشاالله‌ وفایی فرد، حسین آرنگ، غلامرضا خانی، سجاد امیراحمدی، فرهنگ بوذری، صمد دادرس، هاشم آوازه و آقای زهتاب، هشت تن از دراویش بازداشتی حادثه گلستان هفتم، شنبه، ۵ خرداد ۱۳۹۷، از زندان تهران بزرگ موسوم به فشافویه به دادگاه انقلاب تهران اعزام شدند و دادگاه آنها در حالی برگزار شد که تمامی این درویشان در طول مدت بازداشت تا کنون از ابتدایی‌ترین حقوق خود محروم بودند و دادگاه آنان بدون اجرای تشریفات قانونی و بهره‌مندی از حق وکیل و برخلاف قانون آئین دادرسی کیفری برگزار گردید.

شایان ذکر است، برای ۲۳ تن دیگر از دروایش گنابادی احکام حبس تعزیری از شش ماه تا ۷ سال، مجموعاً به تحمل ۱۱۹ سال حبس تعزیری، شلاق و برای برخی نیز نفی بلد صادر شده است.

به گزارش گلستان هفتم، شهرام شکری، نیما آلیه و دکتر محمود تقی‌پور، هر کدام به شش ماه حبس تعزیری، علی محمد شاهی و مهدی ایمان‌زاده، هر کدام به یک سال حبس تعزیری، علیرضا سیاسی، علی رشنو و کامران بهادری، هر کدام به دو سال حبس تعزیری، علی باریان، به پنج سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به برازجان، نیما عزیزی، علی‌اصغر شریعت، امید مقدسی، محمد اسفندیاری، حمید امیراحمدی، محسن آشتیانی، فرهاد نعیمی، رضا حیدری، رضا باوی، غلام‌عباس آوازه، مهدی بختیاری و مجید مرادی به هفت سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند و همینطور محسن ابوالحسنی، به هفت سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به برازجان و منوچهر کوکبی، به هفت سال حبس تعزیری و دو سال تبعید و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

کمپین پیش از این راجع به صدور حکم زندان سه تن دیگر از دراویش بازداشتی گزارش کرده بود، بهنود رستمی، به ۷ سال، حمید عشایری، ۲ سال و احمد بَراکوهی به ۷ سال، حبس تعزیری و هر کدام دو سال تبعید به سیستان و بلوچستان، با اتهامهای امنیتی مانند بر هم زدن نظم عمومی و بر زدن امنیت ملی و مواردی مشابه محکوم شده‌اند.

حال برخی از دراویش بازداشتی وخیم گزارش شده‌است و منابع خبری به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گفته‌اند، تعدادی از آنها در طول مدت بازجویی و بازداشت مورد شکنجه یا ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

منابع مطلع پیش‌تر خبر از عدم روند قانونی دادرسی پرونده دراویش بازداشتی دادند و تمامی آنها در دادگاه‌های چند دقیقه‌ای با اتهام‌های عموما امنیتی مانند برهم زدن نظم عمومی یا بر هم زدن امنیت ملی با احکام سنگینی مواجه شده‌اند.

منابع خبری به کمپین گفته‌اند دراویش بازداشتی از ابتدای بازداشت تا کنون، از ابتدایی‌ترین حقوق خود محروم بوده‌اند و دادگاه آنان بدون اجرای تشریفات قانونی و بهره‌مندی از حق وکیل و برخلاف قانون آئین دادرسی کیفری برگزار گردیده است.

درگیری‌ نیروهای امنیتی با دراویش از اواسط بهمن ۹۶ در مقابل منزل نورعلی تابنده، قطب دراویش  صورت گرفت بود و پس از آن تحصن و تجمع دراویش گنابادی مقابل کلانتری ۱۰۲ در خیابان پاسداران در اعتراض به بازداشت نعمت‌الله ریاحی، یکی از دراویش با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت و درگیری کشیده شد. در جریان این درگیری ها، صدها تن از دراویش معترض، بازداشت شدند یا مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

فشارها به دراویش در نظام جمهوری اسلامی عمدتا از شهر قم آغاز شد. قم مذهبی‌ترین شهر ایران است و با توجه به نزاع تاریخی صوفیه و اهل شریعت، فشار بر دراویش در این شهر سابقه طولانی دارد و به سال‌های قبل از انقلاب می‌رسد؛ اما در سال‌های اول دهه هشتاد خورشیدی با انتشار شماری از کتاب‌های ضدصوفی در قم که این سلسله را به ضدشیعی بودن متهم می‌کردند، رفته رفته جو سنگین‌تری علیه آنها شکل گرفت. تنش در مناسبات حکومت با دراویش نعمت‌اللهی با تخریب برخی از مکان‌های مذهبی‌شان و مخالفت حکومت با گردهمایی آنها به خصوص در قم وارد مرحله ای شد که یک دهه بعد در تهران به درگیری فیزیکی و خونریزی انجامید.

در سال‌های گذشته اخبار و گزارش‌های پرشماری از احضار، تهدید، بازداشت و در نهایت محاکمه و صدور احکام سنگین برای دراویش – به ویژه دراویش سلسله گنابادی- منتشر شده است.

برای عضویت در تلگرام کمپین اینجا کلیک کنید.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید