گزارش سالیانه عفو بین الملل: در سال ۲۰۱۸ فشار به روی اقلیت های دینی و اتنیکی افزایش یافت

سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود از شدت یافتن فشار ها به روی اقلیت های مذهبی و اتنیکی در سال میلادی گذشته خبر داده است. در این گزارش به وضعیت بهائیان، دراویش گنابادی، مسیحیان و از گروه های اتنیکی به وضعیت عرب‌های اهوازی، ترک‌های آذربایجان، بلوچ‌ها، کردها و ترکمن‌ها در یک سال گذشته پرداخته شده است.

متن کامل این گزارش را در ادامه بخوانید:

در سال ۲۰۱۸، ایران با بازداشت و حبس خودسرانه صدها تن از اقلیت‌های دینی و اتنیکی و ایجاد محدویت در دسترسی آن‌ها به آموزش، اشتغال و سایر خدمات، سرکوب و تبعیض علیه این اقلیت‌ها را تشدید کرد.

دراویش گنابادی در پی یک تجمع مسالمت‌آمیز در اسفند ماه ۹۶ که به صورت وحشیانه‌ای در هم کوبیده شد با سرکوب گسترده مواجه شدند. صدها تن دستگیر شدند و بیش از ۲۰۰ نفر در مجموع به ۱۰۸۰ سال حبس، ۵۹۹۵ ضربه شلاق و «تبعید» درون کشور، ممنوعیت خروج از کشور و ممنوعیت از فعالیت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌های سیاسی و اجتماعی محکوم شدند. یکی از دراویش، محمد ثلاث، در پی محاکمه‌ای به شدت غیرمنصفانه به اعدام محکوم شد، حکمی که به سرعت به اجرا درآمد.

بر اساس آمار سازمان اصل ۱۸، دستکم ۱۷۱ مسیحی در سال ۲۰۱۸ تنها به خاطر پیروی مسالمت‌آمیز از اعتقادات خود محکوم و برخی به احکام حبس تا ۱۵ سال محکوم شدند.

مقام‌های ایرانی همچنین به تبعیض و آزار و اذیت نظام‎ یافته علیه اقلیت دینی بهایی ادامه دادند. جامعه بین‌المللی بهائی از بازداشت خودسرانه دستکم ۹۵ تن و ارتکاب سایر موارد نقض حقوق بشر علیه بهاییان خبر داد.

صدها تن از اعضای اقلیت‌های اتنیکی، از جمله عرب‌های اهوازی، ترک‌های آذربایجان، بلوچ‌ها، کردها و ترکمن‌ها نیز با نقض حقوق انسانی خود از جمله تبعیض و بازداشت خودسرانه مواجه شدند.

در فروردین ماه صدها تن از عرب‌های اهوازی در پی اعتراض به یکی از برنامه‌های کودک صدا و سیما بازداشت شدند. در این برنامه عرب‌ها از نقشه‌ای که پراکندگی جغرافیایی اقلیت‌های اتنیکی ایران را نشان می‌داد حذف شده بودند. بر مبنای گزارش‌های فعالان خارج از ایران، در ماه مهر، پس از حمله مرگباری که یک ماه قبل در جریان یک رژه نظامی در اهواز رخ داده بود، بیش از ۷۰۰ عرب بازداشت شدند و ارتباط آنها با دنیای بیرون قطع شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید