جان باختن یک جوان مریوانی بر اثر انفجار مین

انفجار مین در اطراف شهر مریوان، جان یک جوان ۲۱ ساله مریوانی را گرفت.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در حادثه انفجار مین در اطراف شهر مریوان، «لاوه رشیدی» ۲۱ ساله از شهروندان اهل مریوان جان خود را از دست داد.

برخی از فعالان حقوق بشر گفته‌اند “انفجار مین سالیانه جان ده‌ها تن از ساکنین مناطق آلوده به مین را می‌گیرد. این در حالی است که هیچ تلاش مثبتی از سوی دولت برای از بین بردن مین در این مناطق انجام نمی‌شود.”

روستای «نشکاش» در مریوان از جمله نمونه‌های انفجار مین در این منطقه به شمار می‌رود. پیش‌تر در ۲۸ مهرماه ۱۳۹۲، تعدادی از دانش‌آموزان خردسال مشغول به تحصیل در مدرسه این روستا، در زمانی که مشغول بازی بودند، با مین برخورد کرده و ۷ تن از آنها بر اثر انفجار مین، صدمات جبران‌ناپذیری دیدند. «گشین کریمی» دختربچه‌ی ۸ ساله‌ی کُرد، در این حادثه یک پایش را از دست داده و دیگر کودکان مجروح نیز متحمل صدمات زیادی شده بودند.

جان باختن این شهروند مریوانی در حالی است که حوادث انفجار مین و مواد منفجره‌ی بازمانده از دوران جنگ ۸ ساله‌ی میان دو کشور ایران و عراق، کماکان قربانی می‌گیرد.

«کانون مدافعان حقوق بشر کردستان» نیز در گزارشی بیش‌ترین حوادث روی داده در منطقه‌ی مریوان، را فصل بهار اعلام کرده است. “میادین مین در این منطقه‌ی جغرافیایی، به صورت “پایگاه” احداث شده است و در اثر آب شدن برف‌ها و گسستگی زمین، مین‌ها از جای خود حرکت کرده و به سمت دامنه‌های پایین‌دست جابه‌جا می‌شوند.”

بیش از ۴ میلیون هکتار از اراضی مرزی که به گفته مسوولان حدود ۸۰ درصد آن پاکسازی شده است، آلوده به مین است. همچنان در این مناطق شاهد انفجار مین و قربانی شدن افراد مدنی هستیم

کشور ایران از لحاظ وسعت، دومین کشور آلوده به مین پس از مصر در دنیا است. آمار بسیار بالای تلفات غیر نظامی ناشی از انفجار مین‌های زمینی در ایران و عدم رسیدگی مناسب به این مصدومان و نبود یک ساز و کار مناسب برای آگاهی‌رسانی از خطرات آن در مناطق مین‌زده، باعث نگرانی سازمان‌های مدافع حقوق بشر و فعالان حقوق بشر شده است؛ به طوری که از سال ۱۳۶۷ تا پایان ۱۳۹۱، بیش از ​​​​۵۰۰۰ هزار نفر در بخش غیر نظامی، قربانی انفجار مین شده‌اند. نزدیک به ۲۰ درصد از این قربانیان، کشته و ۸۰ درصد دیگر مصدوم و نقص عضو شده‌اند. این خطرات جانی و مالی، کماکان برای ساکنین نزدیک به میادین مین در ۵ استان آلوده کشور (آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان) وجود دارد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید