تونیا کبودوند: جرم من فرزند محمدصدیق کبودوند بودن است

«تونیا کبودوند» فرزند «محمدصدیق کبودوند» روزنامه‌نگار، مدافع حقوق بشر و بنیان‌گذار برجسته «سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان» که نزدیک به ده سال است در زندان به سر می برد، با اعتقاد به اینکه طرح مطالبات و دفاع از حقوق انسانی و قانونی مردم می بایست به شیوه های مدنی و در چارچوب قانونی مطرح و از راه مسالمت آمیز و قانونی دنبال و مورد پیگیری قرار گیرد، برای پیگیری مطالبات شهروندی و حقوق انسانی مردم تصمیم به داوطلبی نمایندگی برای دوره دهم مجلس گرفته و احتمال رد صلاحیت خود را نوعی مجازات تنها به دلیل فرزند «محمد صدیق کبودوند» بودن قلمداد کرده است.
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «تونیا کبودوند» با انتشار نامه ای که در اختیار کمپین قرار گرفته است جهت پیگیری مطالبات شهروندی و حقوق انسانی مردم تصمیم به داوطلبی نمایندگی برای دوره دهم مجلس کرده و احنمال رد صلاحیت خود را نوعی مجازات تنها به دلیل فرزند «محمد صدیق کبودوند» بودن قلمداد کرده است.
 
متن نامه منتشر شده به قرار زیر است:
 
با اعتقاد به اینکه طرح مطالبات و دفاع از حقوق انسانی و قانونی مردم می بایست به شیوه های مدنی و در چارچوب قانونی مطرح و از طرق مسالمت آمیز و راه حل های قانونی دنبال و مورد پیگیری قرار گیرد و با این باور که مجلس به عنوان نمادی از حاکمیت و قدرت مردم است و نمایندگان آن مستقل از حکومت در جهت منافع مردم گام برمی دارند و.با این باور که مطابق قانون اساسی به عنوان یک شهروند این کشور فارغ از قومیت و نژاد و مذهب از حقوقی برابر و بدون تبعیض برخوردار می باشم با تفکر استفاده حداکثری از حداقل های قانونی موجود و برای پیگیری مطالبات شهروندی و حقوق انسانی مردم تصمیم به داوطلبی نمایندگی برای دوره دهم مجلس گرفتم.
هرچند گله ای از احضار و به نوعی بازجویی وزارت اطلاعات سنندج در همان ثانیه های اول ثبت نام در وزارت کشور ندارم اما نظریه یک خطی این سازمان امنیتی در سه مرحله بررسی صلاحیت دقیقا با این مضمون «ایشان گرایشات قوم گرایانه دارد و مورد حمایت شدید قوم گرایان است» در هیات های اجرایی و نظارت و شورای نگهبان مورد استناد و موجبات رد صلاحیت من گردید.
تاسف آور و تعجب برانگیز این است که تمامی حقوق قانونی و شهروندی من و تمامی عدالت حقوقی در سطوح بالای نظارتی صرفا براساس این نظریه یک سطری فاقد سند و مدرک یک کارشناس امنیتی سنجیده و تعیین شده است.
با عنایت به مراتب لازم دیدم که این موضوع را به اطلاع اهالی شریف حوزه انتخابیه سنندج، کامیاران و دیواندره و مردم عزیز کردستان و مردم عدالت خواه ایران برسانم که من تونیا کبودوند تاکنون هیچگونه فعالیتی از نوع قوم گرایانه نداشته ام، و قوم گرایانی که من مورد حمایت شدید آنها هستم برایم ناشناخته اند، اما مطمئنم و یقین دارم که رد صلاحیت من یا به نوعی مجازات من تنها به دلیل فرزند محمد صدیق کبودوند بودن است.
پدر من که برخی او را پدر حقوق بشر کردستان می خوانند به دلیل فعالیت های مدنی مسالمت جویانه و حقوق بشری بیش از ۹ سال است که در زندان بسر می برد.
حکم بیش از ۱۰ سال وی نه تنها او را به مجازات زندان بلکه به محرومیت از حقوق اجتماعی برای سال های طولانی و حتی تا ابد محکوم کرده است.
اما گویا دامنه مجازات و محرومیت از حقوق اجتماعی ایشان به مجازات فرزندان و محرومیت خانواده وی از حقوق مدنی و شهروندی تسری می یابد و شاید نوادگان را نیز دربرگیرد.
 
تونیا کبودوند
۱۹ بهمن ماه ۱۳۹۴

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید